Oudere laptop weer sneller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Dag mensen,

ik heb hier een oudere laptop (2017) die verschrikkelijk langzaam is:

https://tweakers.net/pricewatch/441416/acer-aspire-e15-e5-571p-56hy/specificaties/

Dat was ie al vanaf het begin, en zelf heb ik het idee dat ie Win10 helemaal niet aankan. Elke actie die je uitvoert duurt 10 seconden, elk programma dat je opstart kost 2 minuten. Als het al opstart.

Ik heb het ding toen maar gebruikt voor opslag van foto's, maar die krijg ik er nu bijna niet meer af. 70 GB.

Graag jullie advies. Iig. moeten die foto's eraf, maar niet vooruit te branden. Of is dat juist het probleem? Lijkt me niet, want de schijf is 1 TB.

O ja, na een half uurtje wordt hij watwarm en gaat veel geluid maken. Zo was ie al toen hij uit de doos kwam. Nooit iets aan veranderd. Denk dat ik genept ben.

Veel dank.

Laatst bewerkt:
Dit systeem (als je tenminste die hebt die je doorgeeft in die specs) zou Windows 10 zonder probleem moeten aankunnen.
Er is voldoende intern geheugen en de processor is krachtig genoeg ... Anno 2020 niet de spits, maar nog héél erg bruikbaar.

Uit de doos = nieuw gekocht ?

Dat een laptop wat warm wordt is niet ongewoon, maar het moet natuurlijk binnen de perken blijven.
Geluid maken ? Wat is dat ? duidelijk een ventilator of iets anders ?

Misschien je eigen daadwerkelijke specs eens uitlijsten ( https://www.ccleaner.com/speccy ) en hier posten ?

Vergelijk deze specs eens met speccy en die van tweakers.
Ik heb vrijwel dezelfde specs (lenovo) en die draait als een tierelier met win 10, oorspronkelijk ook origineel win 8.1
Enige belangrijk verschil, dat ik er geen hd maar een ssd er in heb zitten.

Ja, het zou dze specs moeten hebben. Ik kan Speccy draaien, maar alles gaat zo langzaam. Waar post je dat ook weer? Of gewoon hier bijvoegen?

Ja, nieuw gekocht, BCC.

Hier gewoon bij je antwoord als bijlage : 3de laatste icoontje van de bovenste balk in de editor ...

Ik denk dat het probleem bij jou in die trage 5400 Rpm HDD zit.
Ik zou er voor kiezen om er een 500 Gb SSD in te zetten en Windows opnieuw te installeren.
98% zeker dat je probleem met de snelheid dan opgelost is.

Edit:
Specs kloppen totaal niet:
CPU : AMD E1-7010 47 °C
RAM : 4,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-10-24)

Daar zit de kneep, de A1 APU van AMD is zo traag als een schildpad die de Mount Everest moet beklimmen en er zit maar 4 Gb geheugen in, single channel.
Je kunt iets aan snelheid winnen met een SSD maar snel zal het ding nooit worden door de budget, instap processor.
Dit ding heeft ook nooit meer dan € 450 gekost, dat kan bijna niet met deze hardware en anders heb je er flink teveel voor betaald.

Laatst bewerkt:
Klopt, maar als het inderdaad zooooo erg is als TS hier laat uitschijnen is er nog wel méér aan de hand.
Maar dan zullen zelfs die specs niets laten zien, vrees ik ... zou er in de event logs moeten gedoken worden om te zien waar Windows allemaal zijn tijd mee verspeelt.

Maar ik denk dat het immens grote aantal updates dat 'failed' staat (en dus continue probeert te installeren) vooral schuld treft !
Er is géén update meer geslaagd sedert augustus 2019 !
Het systeem staat nog op versie 1803 ...

En vooral die feature update die staat te wachten maakt alles ongelooflijk traag !
Al die updates zouden weg moeten om terug vlot te werken : als dat niet lukt (wat ik me kan voorstellen) dan is een herinstallatie van Windows meteen met versie 1909 (veilig spelen, géén 2004 meteen erop) best. Al dan niet na het vervangen van de HDD door een snellere SSD.

PS : ik zie ook dat de eigenlijke specs niet overeenkomen met de specs die je van tweakers gaf - er zit vb. maar 4 Gb RAM in ipv. 8 Gb ...

Laatst bewerkt:
Als dat al uit de doos was, had ik gelijk terug gegaan, maar dat terzijde.

|hij is langzaam, hij maakt lawaai.
Wat ik even snel zie is dat deze warm wordt, wellicht eens kijken of je de boel schoon kan maken. (ventilator)

Als je de foto's eraf wilt halen en het lukt nu niet, maar je wilt het voordat je een schone install doet (of naar de fabrieksinstellingen wilt gaan), maak een live DVD met Linux. Start hiermee op, hou een externe HDD bij de hand of een usb stick en je kan alle foto's eraf halen.

Tip: zet nooit foto's en andere belangrijke zaken op een HDD in je laptop waar ook je besturingssysteem op staat. Want mocht er iets mis gaan, dan heb je niets meer.
Beter is of een NAS of een externe HDD waar je alles op zet, zeker als een backup.

Als dat al uit de doos was, had ik gelijk terug gegaan, maar dat terzijde.

Helemaal eens, maar drukke tijd toen etc. etc...

hij is langzaam, hij maakt lawaai.
Wat ik even snel zie is dat deze warm wordt, wellicht eens kijken of je de boel schoon kan maken. (ventilator)

Ga ik bekijken. Openschroeven, dus?

Als je de foto's eraf wilt halen en het lukt nu niet, maar je wilt het voordat je een schone install doet (of naar de fabrieksinstellingen wilt gaan), maak een live DVD met Linux. Start hiermee op, hou een externe HDD bij de hand of een usb stick en je kan alle foto's eraf halen.

Sorry, te lastig voor leek. Dacht zelf aan Google Drive of zo. Of is er iets beters?

Tip: zet nooit foto's en andere belangrijke zaken op een HDD in je laptop waar ook je besturingssysteem op staat. Want mocht er iets mis gaan, dan heb je niets meer.
Beter is of een NAS of een externe HDD waar je alles op zet, zeker als een backup.

Helemaal eens.

Sorry, te lastig voor leek. Dacht zelf aan Google Drive of zo. Of is er iets beters?

Als je het ganse pakket op Google Drive zou kunnen zetten, dan kan je het even goed op een USB stick copiëren, niet ?

Neem me niet kwalijk maar van het verhaal in post 1 klopt helemaal niets als ik de rest van de topic lees. Het is een oudere laptop en voldoet niet aan de specificaties. Vanaf het begin... met Windows 10 en toen maar gebruikt voor opslag... Nieuw uit de doos? Lijkt mij een heel andere en uit de kringloop. Zou maar beginnen met een schone installatie of de hardware is defect. Als de schijf defect is gaat alles tergend langzaam en/of reageert niet.

Laatst bewerkt:
Nieuw uit de doos? Lijkt mij een heel andere en uit de kringloop.
Wow!! Heb je een glazen bol? Of ben je erbij geweest?

Wij hopen altijd dat de vragensteller de juiste info geeft. Doet hij/zij dat niet kunnen we hem ook niet goed op weg helpen.
Jij komt weer eens om de hoek kijken en zegt gewoon dat de vragensteller liegt.

Kan je niet gewoon elders wat gaan doen?

[/B]Als je het ganse pakket op Google Drive zou kunnen zetten, dan kan je het even goed op een USB stick copiëren, niet ?

Nou, kijk hè......de laptop is super langzaam, verteld hij. Als je nu opstart met een DVD linux dan heb je alleen dat en dus zal de laptop snel zijn om alles op een usb te kunnen zetten.
Het is alleen maar een goedbedoelde tip hè, hoewel ik altijd bij jou denk......dat je mijn tips nooit zo interessant vind of dat ze onzin zijn. Jammer toch.

Nee, prima tip vond ik ...
Mijn reaktie was vooral op het antwoord van TS zelf, nl. dat hij het liever op Google Drive zou zetten ipv. je tip te volgen !
Tja, als dat zou lukken dan kan het even zo goed op een USB gezet hé ...

Dan toch maar liever jouw tip ...:cool:

Neem me niet kwalijk maar van het verhaal in post 1 klopt helemaal niets als ik de rest van de topic lees. Het is een oudere laptop en voldoet niet aan de specificaties. Vanaf het begin... met Windows 10 en toen maar gebruikt voor opslag... Nieuw uit de doos? Lijkt mij een heel andere en uit de kringloop. Zou maar beginnen met een schone installatie of de hardware is defect. Als de schijf defect is gaat alles tergend langzaam en/of reageert niet.

Topicstarters beschuldigen van liegen... nooit OK.

Je leest niet goed. Het zijn mijn vermoedens, maar als niet technicus kom ik hier advies halen en doe slechts suggesties. Slechte beurt, jochie.

Senso een jochie noemen !!!
Hihi... ik lach me hier zowat te pletter ... Senso mag zijn wie hij wil, zijn stijl is specifiek en direct maar hij weet écht wel waarover hij spreekt hoor ! (leert mijn ervaring hier op dit forum)

Senso een jochie noemen !!!
Hihi... ik lach me hier zowat te pletter ... Senso mag zijn wie hij wil, zijn stijl is specifiek en direct maar hij weet écht wel waarover hij spreekt hoor ! (leert mijn ervaring hier op dit forum)

Zou kunnen maar van omgangsvormen is hij niet op de hoogt... ;)
Geeft verder niet hoor, ik slaap er niet mind
er van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan