ouwe pctje

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjean

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2005
Berichten
104
Mijn ouwe pctje heeft gisteren het bijltje erbij neer gegooid :(

Lampje brand van het moederbord ventilatoren draaien, maar voor de rest niets.
Zelfs geen piepje of wat dan ook van het moederbord.
Er blijft wel een rood lampje op de kast branden, dat lampje knippert normaal als m'n pctje iets aan het doen is.
Maar nu brand ie konstant

Ik heb wel een brand lucht geroken:eek:

Ik heb zelf zo'n idee dat het de processor is, maar in de kast zie ik niets(alles ziet er goed uit)
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, voordat ik begin te demonteren(slopen):p
 
Ik heb een tijdje geleden ook zoiets gehad. Het bleek uiteindelijk het moederbord te zijn geweest. Misschien is dat bij jou ook aan de hand.
Ik heb er een nieuw MB in moeten zetten. Daarna was alles weer ok.
 
Ik heb m'n processor van m'n ouwe pctje eruit gepulkt
en voor zover ik het kan zien is er niets mis mee:confused: behalve die verschrikkelijke kwak pasta

Of zien jullie mischien wel verdachte plekken.
Ik dacht dat hij dus stuk was:eek: maarja wie ben ik

 
Moet je eigenlijk aan de onderkant van de cpu kijken, of daar zwarte eo brandplekjes zitten, kromme of afgebroken pinnetjes en dat soort zaken, maar ik denk het niet hoor.

Ik denk veel eerder aan een overleden moederbord
 
Ik heb hier nog een fotootje van toen hjij er nog inzat.

Wat ik vreemd vond(mischien kan je het zien op deze foto) dat op het moederbord staan allemaal van die tonnetjes, twee aan twee met een kruisje.
En op één van die tonnetjes(bovenste twee op foto) zit een beetje troep, komt dit nou mischien uit dat tonnetje, dus dat hij lek is.
Hij lijkt van boven ook wel bol te staan
dan zou dat kunnen betekenen dat het moederbord stuk is, mischien:eek:
Wat Frenz dus ook had

Ik heb de processor alweer terug op het moederbord gezet en alles bleef hetzelfde, wat ik wel verwachte natuurlijk.
Schone processor

Maar na een paar keer de pc aan en uitdoen kwam er zo maar ineens een piepsignaal van het moederbord.
Dit was éénmalig en is niet meer terug gekomen.

Wat me nu ook opvalt is dat de laadjes van de brander en de DVDrom niet open gaan als ik op het knopje druk
 
Moet je eigenlijk aan de onderkant van de cpu kijken, of daar zwarte eo brandplekjes zitten, kromme of afgebroken pinnetjes en dat soort zaken, maar ik denk het niet hoor.

Ik denk veel eerder aan een overleden moederbord

De pennetjes van de cpu zagen er goed uit, glimmend en wel
en geen zichtbare schade verder aan de onderkant.
 
Als het eruit ziet zoals je zegt en mede gezien de symptomen die je meldt denk ik echt aan een dood moederbord
 
Lekke condensatoren noemen ze dat, zowel mechanisch als electrisch, je kunt via een mailtje proberen om er nieuwe voor te krijgen.

Eind jaren '90, begin jaren 2000, zijn er er heel wat van die slechte gebruikt door diverse moederbordfabrikanten.

Overigens gaan CPU's zelden stuk, alleen door oververhitting door te slecht koeling, en dat kun je duidelijk zien, of bij AMD's de beschadigde core's, wat ook aardig opvalt.
 
De foto waar je CPU nog op je moederbord zit, laat duidelijk bol staande en lekkende condensatoren zien.(die tonnetjes die je aangeeft) Ben bang dat het moederbord z'n beste tijd heeft gehad. Vervangen is mogelijk, maar je moet exact dezelfde hebben en weten wat je doet.
 
Ik zou gewoon een 2e hands socket a / 462 moederbordje kopen, kosten weinig tot niets...
Worden op marktplaats al aangeboden vanaf 15,- euro NIEUW!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt jongens, dat wordt dus zoeken naar zo'n bordje.

Was ik al bang voor dat dat niet mee zou vallen om zoiets te vinden :D
 
Laatst bewerkt:
Asrock of Axper zijn nog voldoende aanwezig bij de diverse internetwinkels.
 
Yep, maar ik heb in deze ouwe pc nog 168 pins geheugen bankies
Sdram PC133, dan wordt het wel lastiger mischien.
 
Test ook even de voeding.... die elco's [tonnetjes] hebben een + en een - kant en staan vaak tussen een voedingslijn en aarde [0], als zo'n elco doorslaat ka hij vol sluiting veroorzaken, waar je voeding dan weer niet blij mee is..... [in ieder geval niet voor lang....].
Dus meet even [met een multimeter] of je alle spanningen nog hebt [+5, -5, +12, -12]
 
Yep, maar ik heb in deze ouwe pc nog 168 pins geheugen bankies
Sdram PC133, dan wordt het wel lastiger mischien.

Daar had ik even niet aan gedacht.
Lekke condensatoren noemen ze dat, zowel mechanisch als electrisch, je kunt via een mailtje proberen om er nieuwe voor te krijgen.

Dit blijft natuurlijk ook nog een optie, ze proberen daar te verkrijgen, @Crash heeft er wel ervaring mee, alhoewel ik ze zelf ook een keer heb vervangen op een Gigabyte bord, gratis en voor niets gekregen, nee heb je.
 
Je bedoeld om ze zelf erop te solderen, eh..........:eek:
:D Nou dan zoek ik eerst wel even naar een ander bordje;)

Ik heb dat ouwe bord net nog even bekeken en volgens mij staan ze bijna allemaal bol, op een paar na.
Dus dat wordt nogal een soldeerderijtje dan:D
Maar ik ga eventjes goed zoeken op het web, zal er gerust nog wel ergens eentje zijn(hoop ik)

Crash schreef het moet dezelfde zijn, maar is dat echt zo.
Een ander merk zal toch ook wel werken? Iemand enig idee
 
Laatst bewerkt:
Crash schreef het moet dezelfde zijn, maar is dat echt zo.
Een ander merk zal toch ook wel werken? Iemand enig idee
Ik zou wel dezelfde nemen. Ik heb een aantal jaar geleden de condensatoren van een moederbord vervangen. Ik heb toen contact op genomen met Abit Nederland. Zo als lange pier ook aangaf werden ze mij ook kosteloos toegestuurd. Het bordje werkt nog steeds en draait 24/7.:)
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=180641
 
Mischien een mis communicatie:D
Ik bedoelde eigenlijk het moederbord, moet dat echt precies dezelfde zijn?
Waarschijnlijk gaat dat dan om de windows installatie, als je precies hetzelfde moederbord hebt, hoef je mischien windows niet opnieuw te installeren.
 
Dat gaat alleen over het merk chipset wat erop zit, en soms ook het type, zoals bij nVidia en SIS, bij Intel of Via maakt het niet uit, het type dan.

En wat maakt het uit, het zo opnieuw geïnstalleerd.:rolleyes:
 
Yep, ik heb een mooie ghost daarvoor;)
Dus dat is dan helemaal een appeltje eitje natuurlijk:p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan