Over copyright gesproken ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

csshunter

Meubilair
Lid geworden
4 aug 2009
Berichten
6.465
Ter lering & vermaak!

Voor het kijken naar een Helpmij-vraag was ik in de html van een website gedoken die gebruik maakt van de Joomla add-on VirtueMart (webwinkel-thema, te koop).
In de buurt van waar ik moest zijn, kom ik toevallig een class="vmj-product-notopgap" tegen, en het woord "notopgap" ken ik, zeker in het verband van de ronde hoekjes die daarbij horen.
De style van die class staat in de css, in dit geval in het zg. "©-2009 stylesheet mooPrompt.css van VMJ GenX Theme for VirtueMart" ("Copyrighted Commercial Software, Author: VMJunction.com"). Zie mooPrompt.css.

Maar waar ken ik dat woord "notopgap" toch van? :rolleyes:
Van het artikel "Liquid round corners" ("Flexibele ronde hoeken") uit francky's developerscorner, met bijbehorend stylesheet liquidcorners.css, gedateerd... 12 oct. 2005

De vrienden van VMJunction.com hebben dit stylesheet zonder blikken of blozen verwerkt in hun Thema-styles, en dat met onthoofding van de kop (waarin de originele auteur wordt genoemd).
Zelfs de gebruiksaanwijzing die in commentaarregels in liquidcorners.css staat, is overgenomen. Alleen niet helemaal: een aantal afkortingen stonden verklaard in de kop van het origineel, die er af gehakt is.
Die afkortingen drijven in het plagiaat wat doelloos rond. :d

Stukje uit mooPrompt.css:
Code:
.vmj-bottom-right {
	background-position: 100% -35px; /* CHANGE: replace second number by negative height of one of your corners */
	}
.vmj-inside {
	border-left: 1px solid #BEBEBE; /* YCC: color & properties of the left-borderline */
	border-right: 1px solid #BEBEBE;/* YCC: color & properties of the right-borderline */
	background: #FFFFFF;            /* YCC: background-color of the inside */
	margin-bottom: -15px;
	}
.vmj-notopgap    { margin-top: 0; }    /* DNC: to avoid splitting of the box */
.vmj-nobottomgap { margin-bottom: 0; } /* DNC: to avoid splitting of the box */
Stukje uit liquidcorners.css:
Code:
.bottom-right { 
	background-position: 100% -9px; /* CHANGE: replace second number by negative height of one of your corners */
	}
.inside {
	border-left: 1px solid #C00000; /* YCC: color & properties of the left-borderline */
	border-right: 1px solid #C00000;/* YCC: color & properties of the right-borderline */
	background: #EFEFEF;            /* YCC: background-color of the inside */
	color: #000000;                 /* YCC: default text-color of the inside */
	padding-left: 10px;             /* YCC: all texts at some distance of the left border */
	padding-right:10px;             /* YCC: all texts at some distance of the right border */
	}
.notopgap    { margin-top: 0; }    /* DNC: to avoid splitting of the box */
.nobottomgap { margin-bottom: -1px; padding-bottom: 1px; } /* DNC: to avoid splitting of the box */
Enz.!

Zo zie je maar weer: mocht iemand willen weten wat die rare afkortingen in mooPrompt.css nu in vredesnaam betekenen, dan kan dat bekeken worden in de kop van liquidcorners.css. :)

Nu wordt in de kop van de liquidcorners.css toegestemd met overname (als de kop er in blijft), zonder beperkingen. Dat was nogal zachtaardig. Voor latere "uitvindingen" is developerscorner.nl een CreativeCommons licensie gaan gebruiken, met de beperking: "overname toegestaan, maar niet voor commercieel gebruik".

Vraag: weet iemand of er misschien nog iets leuks naar de copyright-overnemers van VirtueMart kan gaan?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: ik weet niet of het mooPrompt.css nog in de huidige versie van VirtueMart zit; niet gekocht! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan