Over van Access 2003 naar 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik heb een database die gebruikt wordt vanuit een aantal lokaties die allemaal een eigen versie hebben (waardoor o.a. lokatiegegevens automatisch in de dB ingevuld worden) waarbij de gegevens opgeslagen zijn in een centrale versie (gekoppelde tabellen).

Binnenkort gaan wij van Access2003 op WinXP over naar Access 2010 op Win7.

Recent werden wij geconfronteerd met wat verminkte tabellen, mogelijk oorzaak is dat iemand het centrale bestand geopend had met een hogere versie en een conversie had toegepast. Om problemen te voorkomen, hoe gaan we veilig over, maw wat is de beste volgorde? Probleem is wel dat we wrs niet allemaal tegelijk overgaan.
Vergis ik me als ik stel dat Access 2010 probleemloos moet samenwerken met gekoppelde tabellen in een Access 2003 versie? Vooropgesteld uiteraard dat er geen nieuwe functies zijn toegevoegd, en de lokale versies een geconverteerde 2003 uitvoering is.

Dus: eerst de lokale versies allemaal converteren en dan het centrale bestand?

(Ik weet dat conversie niet nodig is als je geen nieuwe functies gebruikt, maar voor je het weet gaat iemand toch omzetten).

Ik zou in ieder geval de rechten tot de toegang tot de centrale bestanden eens onder de loep nemen, want als mensen ongevraagd gaan lopen klooien in de backend, dan is het hek redelijk van de dam lijkt mij. Alleen de beheerder zou daarin aanpassingen mogen maken.
Maar ik zou het zo doen, denk ik: laat de mensen die nog niet over zijn voorlopig werken in hun eigen 2003 omgeving, en maak voor de mensen die wél over zijn een 2010 frontend die je voorlopig nog even koppelt aan de 2003 backend. Dat kan namelijk geen kwaad, omdat de tabellen van een 2003 db ook in 2010 prima werken. Je kunt de 2010 frontend dus prima laten werken op een 2003 backend. Als iedereen over is, kun je die dan alsnog converteren naar 2010.

Die rechten is inderdaad een drama bij ons. Beheerders houden als in eigen hand maar ondertussen.....
Zo gebeurt het regelmatig dat een afdeling hun totale bestandenmap niet kan vinden omdat iemand per ongeluk de hele boom versleept heeft. Daarnaast is de padlengte inmiddels zo lang dat als je een excel wilt openen vanuit een html menu pagina, je tegen de 256 karakters grens aan loopt.

Zelf kunnen we alleen rechten als verborgen en alleen lezen instellen. Ik zal me eens verdiepen in de rechten van Access zelf. Thanks.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan