Overbezette resources in MS Project terwijl max. uren niet worden overschreden

Status
Niet open voor verdere reacties.

zandpoort6

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2009
Heeft iemand een idee waarom resources in MS Project 2007 rood vetgedrukt worden (zonder uitroepteken ernaast), terwijl het maximum aantal uren dat zij per dag beschikbaar hebben nog niet is overschreden? En hoe ik dit kan voorkomen?

Voorbeeld:

Mijn collega Ruben werkt 9 uur per dag, vier dagen per week (max. units 100% op het Resourceblad, hij werkt namelijk fulltime). Ik heb hem ingepland om op een bepaalde dag vier verschillende taken uit te voeren met deze beschikbaarheid:

taak 1 - met 30% beschikbaarheid: hier plant MS Project 0,9 uur voor in
taak 2 - met 30% beschikbaarheid: hier plant MS Project 1 uur voor in
taak 3 - met 100% beschikbaarheid: hier plant MS Project 1 uur voor in
taak 4 - met 30% beschikbaarheid: hier plant MS Project 1,2 uur voor in

Dus in totaal is Ruben 0,9+1+1+1,2 = 4,1 uur kwijt aan de vier taken op die betreffende dag. Hij werkt 9 uur, dus hij heeft een resterende beschikbaarheid van 4,9 uur. Dat geeft MS Project ook aan.

Maar toch kleurt de naam rood op het Resourceblad. In de Resourcegrafiek zie ik dat Ruben op die betreffende dag voor 130% is ingepland. Vandaar de overbezetting, want de max. units heb ik ingesteld op 100%.

Nu mijn vraag: waarom geeft MS Project aan dat hij voor 130% ingezet wordt die dag? Waarom is dit niet 190% (als MS Project de beschikbare units per taak optelt 30+30+100+30)? En waarom niet minder dan 100%? Hij overschrijdt zijn totaal aantal uren namelijk niet. Waarom iemand rood kleuren die nog niet aan zijn max. uren per dag zit?

Ik heb inmiddels twee dikke MS Project 2007 boeken aangeschaft en erop nageplozen, maar geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Iemand op dit forum een idee? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Anders plannen? Of gewoon negeren, die rode namen zonder uitroeptekentjes?

Laatst bewerkt:
Als ik je gegevens bekijk, dan zijn taak 2 en 3 op 1 heel uur ingepland (130%), de overige 2 op resp. 90 en 1,2. Zou dat een oorzaak kunnen zijn, dat MS Project alleen deze hele uren telt? Probeer het eens uit.

Suc6.

Bedankt voor de reactie!

Heb het geprobeerd. Maar ook als ik er een haf uur van maak (op 100%), blijft MS Project aangeven dat er 130% overbezetting is.

En voor een andere collega heb ik op een bepaalde dag drie taken van een uur (op 100%) staan, en dan geeft MS Project aan dat er een overbezetting van 200% is (en niet van 300%). De taken zijn verder exact hetzelfde ingevuld (op basis van vaste eenheden en met 'op basis van hoeveelheid werk' aangevinkt).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan