Overbodige gebruiker verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hero

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2000
Berichten
72
Goedemiddag,

Ik heb het volgende probleem. Op mijn notebook heb ik vista home premium draaien.

Als ik kijk bij gebruiker accounts zie ik daar gebruiker A staan en een uitgeschakeld gast account. Dit klopt de PC heeft maar 1 gebruiker (gebruiker A).

Kijk ik echter met mijn computer onder C:\gebruikers dan zie ik ook gebruiker B staan. Ik heb gebruiker B nooit aangemaakt en wil deze graag verwijderen maar dit lukt mij niet.

Wie kan mij hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,
Ronald
 
1 woord: AFBLIJVEN

Ik zal hieronder even aangeven wat er bij mij allemaal staat aan gebruikers.

Code:
 Map van C:\Users

19-05-2010  18:15    <DIR>          .
19-05-2010  18:15    <DIR>          ..
02-11-2006  15:00    <SYMLINKD>     All Users [C:\ProgramData]
05-09-2009  18:25    <DIR>          Default
02-11-2006  15:00    <KOPPELING>    Default User [C:\Users\Default]
05-09-2009  22:30               174 desktop.ini
04-10-2009  18:19    <DIR>          Gebruiker
02-11-2006  14:49    <DIR>          Public
               1 bestand(en)              174 bytes
               7 map(pen)  13.255.700.480 bytes beschikbaar

Het zal dus de "gebruiker" Public zijn en/of All Users en/of Default en/of Default User zijn waar je het over hebt. Die zijn nodig voor de goede werking van Vista, dus ga er niet aan klungelen.
Kleine uitleg:
All Users bevat (o.a.) de algemene Windows-instellingen, het algemene start-menu (van Office en de door Windows meegeleverde programma's) voor alle gebruikers van Vista (dus ook voor jouw normale account).
Als ik me goed herinner is de gebruiker Default de 'gebruiker' waaronder (o.a) het inlogscherm 'loopt', omdat er dan natuurlijk nog geen 'echte' gebruiker is aangemeld.
Default User bevat de standaardinstellingen voor een nieuwe gebruiker. Dus als een nieuwe gebruiker wordt aangemaakt komen de instellingen en bestanden die voor dat nieuwe account gelden dáár vandaan.
Houden we alleen nog de gebruiker Public over. Dat is de 'gebruiker' waar de "Openbaar" map in Verkenner onder valt (dus waar je bestanden kunt delen tussen de Vista-gebruikers op dezelfde computer).

Dus nogmaals: AFBLIJVEN

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, bedankt voor je snelle reactie maar de gebruiker waar ik het over heb is wel degelijk een gebruiker en niet een die nodig is voor de werking van Vista. De gebruikersnaam is een door mij veel gebruikte naam voor het inloggen op diverse sites en ook voor online games. Dus ik vermoed dat daar iets fout is gegaan.
 
Even een vraagje dan: Had je ooit een Vista-gebruikersnaam gehad die heette zoals je vermeldde in je vorige posting? En heb je die gebruiker wellicht verwijderd in Vista maar daarbij niet aangegeven dat ook de bestanden en mappen die bij die gebruiker horen moeten worden verwijderd?

Tijs.
 
Ronald,

heb je hier last van?
Kan het kwaad?

Antwoord op beide vragen is nee.
Lekker laten staan, en al helemaal als je zelf geen expert bent.

Tardis
 
Hallo Tijs en Tardis,

Allereerst op de vraag van Tijs. Ik heb de naam van de gebruiker niet zelf opgegeven bij een installatie of zoiets.

Op de vraag van Tardis. Nee. ik heb er niet echt last van. Alleen kwam ik er achter toen op een gegeven moment de geschiedenis van IE8 zich niet meer liet verwijderen. Deze bleek gekoppeld aan de verkeerde gebruiker. Het probleem liet zich alleen verhelpen door het verwijderen van IE8.

Ronald
 
Jammer dat je dit verhaal niet eerder hebt verteld, dat had een hoop duidelijk gemaakt.
Lijkt erop dat Internet Explorer dus die map heeft aangemaakt en daar die tijdelijke bestanden in neergezet heeft.
Het is nu van belang of de lokatie van Internet Explorer bestanden nu wél goed is (dus verwijst naar de juiste map onder jouw gebruikersnaam). Is dat het geval, dan zou je veilig die map moeten kunnen verwijderen.
Checken d.m.v. van: [Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcfg.cpl -> tabblad Algemeen -> knop Instellingen
Kijk welke map er nu wordt vermeld bij "Huidige locatie" m.b.t. die tijdelijke bestanden. Verwijzen die nu wél naar een submap van jouw account, dan zou dat in orde moeten zijn, lijkt me. Is dat niet in orde, dan die map van die 'fake' gebruiker gewoon laten staan.

Als het verhaal van de eerste paragraaf hierboven weergeeft dat de Tijdelijke Bestanden op de juiste plaats staan moet je nog verder zoeken naar referentie voor jouw gebruikersnaam naar die map van die 'fake' gebruiker. Doe het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> regedit.exe
Klik op HKEY_Current_User in het linker deelvenster.
Doe Ctrl-F om te zoeken
Vul die 'fake' gebruikersnaam in en klik op Zoeken.
Zodra ergens gevonden onder HKEY_Current_User, kijk of de registerwaarde waar het om gaat een maplokatie betreft.
Druk F3 om de zoektocht met dezelfde gegevens te herhalen.
Doe dat net zo lang totdat je 'uit' HKEY_Current_User gelopen bent.
Beoordeel of je tijdens de zoektocht een maplokatie hebt gevonden met die 'fake' gebruikersnaam erin. Indien ja, dan die map onder C:\Users niet weggooien, omdat je wellicht de werking van je eigen Vista-account ermee onderuit haalt.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Het klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld en aangezien ik bij jouw eerste opdracht al vastloop.

[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcfg.cpl -> kan bestand niet vinden.

Ik heb besloten om het maar te laten zitten. Als ik namelijk uiteindelijk de map zou mogen weggooien omdat aan alle restricties is voldaan dan lukt me dat toch nog niet. Dat was namelijk mijn eerste vraag.

Evengoed bedankt,
Ronald
 
Was een typefout van mij, moet inetcpl.cpl zijn ipv. inetcfg.cpl:
Dus:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl -> tabblad Algemeen -> knop Instellingen

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Ik heb het eea gecontroleerd en de maplocatie van ie is goed en de foute gebruikersnaam komt ook niet voor als maplocatie. Als ik echter de gebruiker (gebruikersmap) wil verwijderen krijg ik de melding 'wordt gebruikt in ander programma -> sluit eerst en ....

Ik krijg de map dus niet weg.

Ronald
 
Wellicht dat je m.b.v. unlocker kunt nagaan welk programma dat dan is.
Is dat een 'te algemeen' programma zoals winlogon.exe of explorer.exe danwel een programma waar je het doel niet van weet danwel een programma waarvan je weet dat die zeker niet afgesloten mag worden of erg belangrijk is, laat het dan met rust.

Heb je het idee dat je het wél veilig kunt doen, klik dan op Alles vrijgeven. De map zou je dan moeten kunnen verwijderen.

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Krijg het niet voor elkaar om unlocker van deze site te downloaden. Ik kom eerst op een pagina van registrybooster enof op een donatiepagina.

Dus wederom heb ik je hulp nodig.

Ronald
 
Sorry Tijs ik heb het programma inmiddels binnen en ga ermee aan de slag.
 
Tijs,

Ik krijg van unlocker 2 x de melding dat de map wordt gebruikt door Isass.exe.

Weet jij of dit proces veilig kan worden unlocked.

Ronald
 
Als er echt isass.exe staat (dus met een kleine of hoofdletter ( i )) dat zou het zomaar kunnen zijn dat je last hebt van spyware/trojans of andere malware... Dat zou dan (zeker gecombineerd met het feit dat je in de registry niets aantrof dat naar die map verwijst) wellicht de reden kunnen zijn waarom je de map nu niet verwijderen kunt...

Tijd om dus om (als eerste stappen) als de vliegende brandweer de procedure uit deze discussiedraad te gaan volgen!

Tijs.
 
Ik denk dat er een l staat, ik voeg een schermafdruk bij.
 

Bijlagen

  • lsass.jpg
    lsass.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 80
Ik zou tóch die scan uitvoeren, als ik jou was.

Verder kun je natuurlijk in de C:\Windows\System32 map gaan kijken of er een isass.exe (al dan niet met hoofdletter) en een lsass.exe staat. Staat er (ook) een isass.exe, dan is het zeker foute boel.

Nogmaals: Ik zou wél die scan uitvoeren, voor de zekerheid.

lsass.exe (dus met een l van leonard) is normaal gesproken wél een proces dat zich evt. met dergelijke mappen zou kunnen bemoeien.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ga de scan doen en laten we dit topic maar als opgelost beschouwen.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan