Overclocken met programmaatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
4.439
Moet je een gelockte Athlon xp + of TB altijd unlocken als je wilt overclocken? Een beetje lukt altijd wel als het BIOS de mogelijkheid biedt en met Fuzzilogic4 van MSI lijkt het ook te gaan maar de computer slaat wel heel erg vlug op tilt. Wie kan mij nu in een paar regeltjes uitleggen hoe het echt moet met een gelockte athlon xp.... kan dan alleen de FSB worden veranderd?????

grt

elbert kok
 
Juist niet....er staat dus nergens dat je bijv. altijd eerst moet unlocken, dat is dus de hoofdvraag, en met zo'n proggie als fuzzilogic verdwijnt elke overclock als je weer opstart, dat was de tweede vraag bijv, hoe dat te voorkomen of hoe het te programmeren....maar het is wel een goeie site dat weer wel, maar juist op cardinale punten en vind je dan toch weer geen antwoord. Ik wil een idiotproof antwoord op dat overklokken.
grt.

egklok
 
Als je athlon gelockt is kun je hem alleen via FSB overklokken, en de FSB kun je in de bios verhogen. Je kunt een athlon wel unlocken door verbindingen te maken met potlood streepjes op de processor.
 
Ja, een athlon TB wel bij een XP+ is het toch weer andere koek. Maar ik heb ook toevallig een ahthlon die niet gelockt is een TB 1333. Die zit op een MB van MSI KT4V daar zat een proggie fuzzi logic bij en ik weet niet hoe dat te gebruiken want je kan niets van de waardes die dat programma vindt vastzetten. Als je herstart dan krijg je de oude instelling weer. Zo is er dus altijd wat met dat overklokken.
 
Gewoon in je BIOS overclocken, met een progje is het meestal erg brak.

Je kan zowel met de TB 1400 als 1333 experimenteren. Bij de 1333 de FSB in stapjes verhogen en multiplier verlagen (zodat de CPU uiteindelijk toch op ongeveer 1333 MHz loopt, maar door de hogere FSB heb je meer geheugenbandbreedte).

Als de TB 1400 standaard een 100 MHz FSB heeft zou je er misschien hoog mee kunnen OC'en... Je gooit hem op een bord dat 133 MHz aankan (dus je KT4 zeker), en je kan zeker tot 133 MHz (dan heb je 14 x 133 = 1862 MHz) zonder dat geheugen of een ander apparaat tegenwerkt. Voorwaarde is natuurlijk dat je proc _goed_ gekoeld is, want een TB 1400 is één van de heetste CPU's ooit.
 
ik kan alleen maar kiezen voor 100 mhz of 133 mhz... en als ie 133 mhz staat is het dus een AMD XP 1800+(zoals het hoort).. voor overige specs, zie systeem...

dus hoe kan ik dat verhogen in het bios dan??

eerst flashen?

en welke bios zou ik dan moeten hebben?
 
Laatst bewerkt:
Ow, blijkbaar heb je een K7S5A.. Dan kan je het wel vergeten...
 
kan het daar helemaal niet mee dan?

ok niet met andere bios?
 
Er bestaan wel speciale BIOS'en ja.. Ik dacht dat ze 'Cheepoman' ofzo heetten.. Ga eens naar www.tweakers.net en zoek op de Meuktracker.
 
Met die cheepoBIOS 1.07 kan je iets overclocken. mijn athlon 2000+ werd een stabiele 2100+, maar of je daar nou wat aan hebt. Er zitten in die BIOS te weinig stappen of ik begrijp het niet helemaal er zitten er wel een boel tussen op de 100 ipv 133.Misschien kan iemand daarover iets zeggen?? DDR geheugen en een athlon 2000+ op een k7S5A
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan