Overclocken van m'n pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Goede avond,

Ik heb pas geleden een leuke en snelle PC voor mezelf gekocht. Nu bestaat er de mogelijkheid tot overclocken en aan de temperaturen van de PC te zien moet dit makkelijk kunnen. Ik heb helaas niet zo veel ervaring met overclocken en voordat ik iets stoms doe vraag ik eerst hier wat benodigde info.

Het betreft hier een PC met de volgende specificaties;

Processor: 2e Generatie Intel Core i7 2600K - 3,4GHz
Geheugen: 12 GB DDR3
Grafische kaart: NVIDIA GeForce GTX570 - 1,2GB
Voeding: 600W

Er is zelfs een programmaatje pre-installed op de PC om het overclocken klaarblijkelijk mogelijk te maken, alleen kom ik er niet achter waarom het me niet lukt. Ik kan namelijk niets selecteren bij het tabje overclocken:

2n7mf7p.jpg

(En ja, OC-en staat op "Enabled")

Nu dacht ik eraan om het in de bios eens te proberen, bij mijn vorige PC was het in de bios een kwestie van een paar dingen selecteren en klaar, de PC was bios overclocked.
Bij deze is het echter een andere kwestie, hier moet je je waardes namelijk zelf invullen voor het overclocken, en ik weet niet zo goed wat ik dan moet invullen en of er misschien gevaar ontstaat m.b.t. voltages ofzo... zie afbeelding;

qzesgo.jpg

Dus... hopelijk kan iemand mij hier het een en ander aan het verstand brengen.

EDIT: Inmiddels ben ik er al achter dat die Core Ratio's dus gewoon multipliers zijn voor je clock speed... wat ik dan niet goed begrijp is dat daar een 0 waarde staat aangegeven... moet het niet standaard 34 zijn dan?

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er op dat moederbord een knop genaamd "OC genie" indrukken en alles gebeurt vanzelf :)

Maar als je wil overclocken moet je niet in dat menu zijn. De 2600x overclock je via de multiplier. Staandaard is de multiplier x34. Gewoon op x39 zetten en kijken of het stabiel is. Daarna 40, etc.

Bedankt voor je reactie!

Op het moederbord zelf...daar was ik nog niet eens opgekomen :) ik las dat er of op de PC case een knop aan de voor of achterkant moest zitten of gewoon helemaal geen en dat het in dat geval genoeg was om gewoon OC Genie in te schakelen in de software.
Zal na het werk even kijken.

Maar het hele overclock gebeuren hoeft dus niet in de bios in dit geval? Het is gewoon een kwestie van waardes aanklikken en het programmaatje regelt alles? Ook alle voltages en dergelijken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan in de BIOS en mogelijk met dat programma. Bij mij staat in de BIOS echter het programma standaard geblokkeerd. Bij mijn moederbord (ook een p67 van MSI, maar iets moderner) moet in de BIOS eerst aangezet worden dat de CPU buiten de BIOS overclocked mag worden. Maar als het goed is staat dit allemaal ergens in de handleiding.

Nou, ik heb de case opengemaakt en wel een kwartier lang zitten zoeken naar het OC knopje, maar óf ik ben stekeblind óf het zit er gewoon niet op.
OC Genie staat in het Erazer control center gewoon enabled, maar ik kan niets aanpassen en in de bios kan ik ook niets hoger zetten.

Heb je nog advies voor me? En de handleiding zal ik er straks eens bij pakken, misschien wel nuttig idd.

EDIT:

Ik heb even de handleiding doorgelezen, deze geeft aan dat ik gewoon via de Erazer control software moest OC-en.
Ik heb OC Genie uitgezet en gerestart, daarna opnieuw aangezet en weer gerestart en nu kan ik wel de CPU Ratio en base clock aanpassen.

Komt het uiteindelijk toch allemaal goed...

Alleen nog een vraagje; Als ik SpeedFan op start geeft hij de volgende informatie aan: Found Intel(R)Core(TM)i7-2600K CPU @ 3.40GHz.
Leest speedfan alleen de standaard waarde of zou hij de overclockte waarde ook mee moeten rekenen? Anders is er misschien iets fout gegaan.

Ook Prime95 leest: CPU speed: 3392.51 MHz, 8 cores

Alleen in de control center geeft hij 4100 mhz aan, en ik heb uiteraard gerestart na het instellen. De PC temperaturen gaan ook niet bijzonder veel omhoog.

In ieder geval bij voorbaat al heel erg bedankt voor het antwoorden!

Laatst bewerkt:
Verreweg de meeste programma's blijven 3400 rapporteren. Temperaturen gaan pas omhoog bij belasting. moderne processoren schakelen zichzelf terug als er niets te doen is om stroom te besparen. Ik kan mijn CPU ook op 6 GHz zetten zoland die idle is. zodra je dan exhter iets zwaarders gaat doen is het binnen 15 seconden bekeken, zelfs met waterkoeling.

Aah, dat verklaart een hoop. Dan zal het in dit geval wel goed zitten als de control center zelf wel 4.1 ghz rapporteert. Ik merkte inderdaad dat bij het testen met Prime95 een temperatuurwaarde naar 70C+ steeg, zal het even in de gaten moeten houden hoe hoog het gaat.

In elk geval is het nu gelukt, bedankt voor de uitleg!

70+ is te heet probeer hem rond de 65C te houden stressed
sandy bridge cpu's zijn heet hoofden TJmax is 98C haal daar 28 graden vanaf om veilig te blijven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan