overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

DDmans

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
hallo,

ik wou een tijdje geleden mijn processor wat overclocken zodat hij wat sneller zou lopen, dus had ik wat info op het internet gezocht over overclocken. Ik duik mijn bios in en zie dat ik alleen mijn cpu snelheid omhoog kan gooien en niet mijn multiplier. mijn cpu kan ik trouwens maar tot een bepaald aantal omhoog gooien want als ik hoger ga dan 245 dan start mijn pc helemaal niet meer op.

vraag 1: hoe kan ik bij mijn multiplier komen?
vraag 2: waarom kan mijn snelheid niet hoger dan 245?

moederbord: ASUS P5RD2-VM

heeft iemand misschien een uitleg voor deze twee vragen?

MVG DDmans

P.S. ik heb hem nu van 2.8 naar 3.3 geclocked maar omdat ie onder de 40 graden blijft was ik benieuwd of hij nog hoger kon.

Hoi !

Multiplier kun je tegenwoordig niet meer veranderen.

FSB kan niet hoger dan je mobo mogelijk maakt.

Als de PC bij een bepaalde waarde niet meer opstart kun je proberen je Vcore met 0,1 V te verhogen, dus in kleine stapjes.

En let wel: om te weten of de PC stabiel is zul je 'm eerst moeten testen gedurende langere tijd tijdens een zware belasting !

Greetz,

Harry.

Hoi !

Multiplier kun je tegenwoordig niet meer veranderen.

FSB kan niet hoger dan je mobo mogelijk maakt.

Als de PC bij een bepaalde waarde niet meer opstart kun je proberen je Vcore met 0,1 V te verhogen, dus in kleine stapjes.

En let wel: om te weten of de PC stabiel is zul je 'm eerst moeten testen gedurende langere tijd tijdens een zware belasting !

Greetz,

Harry.

ja ik heb hem getest met 3D benchmark en ik speel af en toe World Of Warcraft, ik denk wel dat die programmas zwaar genoeg zijn en als dat niet zo is kan je mij misschien een programmatje aanraden.

wat betreft de Vcore kan ik niet vinden ik kan wel zien wat mijn CPU verbruikt maar als ik er dan op klik dan kan ik alleen maar ignore veranderen.

als je of iemand anders wat tips hebt dan hoor ik het graag ik zal zelf ook nog wel wat in mijn bios rondneuzen.

greetz DDmans

3Dmark test je CPU niet volledig, het is meer een benchmark voor je videokaart. Programma's zoals HotCPU tester, CPUburnin of Prime95 zijn bijvoorbeeld goede CPU testers.

3Dmark test je CPU niet volledig, het is meer een benchmark voor je videokaart. Programma's zoals HotCPU tester, CPUburnin of Prime95 zijn bijvoorbeeld goede CPU testers.

ok bedankt voor de tip maar ik vraag me alleen af hoe ik de Vcore verader want ik kan nu alleen zien op welk voltage mijn cpu loopt en dat is op 1.23 tot 1.24 volt.

Hoi !

Volgens mij kun je dat bij ieder goed Asus-mobo instellen,

Staat bij mij onder: JumperFree Configuration : Auto !

Als je daar voor manual kiest kun je de Vcore-Voltage instellen, en ook nog DDR Reference Voltage.

Kijk in de manual van je mobo en op de Asus-site bij FAQ's !

Greetz,

Harry.

hey,

ik heb nogmaals in mijn bios gekeken maar kon weer niks over Vcore vinden daarom heb ik wat foto's genomen om het misschien wat duidelijker te maken.

standaard - gaat over het begin bios scherm
Advanced - gaat over het tablad advanced
jumperfree config - gaat over waar ik die Vcore zou moeten zien, de memory clock kan ik trouwens niet veranderen.
cpu config - misschien dat dit plaatje help kan geven

Bijlagen

• Standaard.GIF
    Standaard.GIF
    61 KB · Weergaven: 62
  • advanced.GIF
    advanced.GIF
    44,7 KB · Weergaven: 56
  • jumperfree config.GIF
    jumperfree config.GIF
    29,3 KB · Weergaven: 43
  • cpu config.GIF
    cpu config.GIF
    43 KB · Weergaven: 24
Hoi !

Tja, vreemd: misschien een bordje uit een OEM-PC ?

Kan me nauwelijks voorstellen dat er een origineel Asus-bord deze vrij essentieele zaken ontbeerd !

Ook je manual doorgespit ?

Ook een jumper op het mobo behoort n.l. tot de mogelijkheden.

Greetz,

Harry.

ik heb even in de manual gekeken en heb misschien iets gevonden(zie afbeelding).

Bijlagen

• Manual.GIF
    Manual.GIF
    33,4 KB · Weergaven: 29
Heeft niets met je CPU voltage te maken, maar met de USB.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan