overclocking

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchsoulboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Berichten
1.172
Ik heb het Chaintech 7VJL moedrbord.
Wie heeft het overigens ook ?
In het bios is er de instelling : CPU clock. Die staat op 133, en kan tot 250, kan ik nu een paar tandjes erbij opschroeven ? Of moet ik dat anders doen ?
Is het slim , of gewoon dom ?
CPU is een Athlon 2400+.
 
Je kunt er op die manier gewoon een tandje bij doen ja. Die CPU clock is de FSB (front side bus, de snelheid waarop de rest van de pc werkt) en er staat vast wel ergens 'multiplier setting' bij in de buurt. Die twee vermenigvuldigen en je hebt je processorsnelheid. (bij jou 133 x 15 = 2000)

Heb je dit al doorgelezen?

daar staat wat info in over de risico's. Als je alles met beleid doet en de zaak goed koel houdt vallen de risico's nogal mee. Je moet voor jezelf de risico's afwegen tegen de prestatiewinst (en de mogelijke kick/spanning van het overclocken)

er is trouwens een speciale sectie over overclocken
 
Wat ik nou zo raar vind is dat er bij de gegevens van de Athlon 2400+ staat dat de FSB 266 is.
Dan zou je zeggen dat 133 niet al te veel is, maar dat is standaard ingesteld in het bios heb ik gezien.
Ik heb er uiteraard nog niet mee geexperimenteerd, maar als ik die 133 dan verhoog naar pakweg 140 , moet ik dan die multiplier gewoon op 15 laten staan ?

Ja ik weet het , het zijn misschien rare vragen , maar ik heb vandaag dus die 2400+ op een pc beurs gekocht , en ik baal een beetje want toen ik hem er in prikte kwam er in het bios de melding dat het een "unknown processortype" is.
Overigens geeft hij wel 2000 Mhz aan in het bios, maar ik ben een beetje bang dat al de instructiesets in de CPU niet tot het volle recht komen, omdat hij hem dus niet herkend.
Zou dat kunnen kloppen, die redenering die ik hier opper , of is dat gewoon onzin ?

ik zou erg blij zijn als ik hier een beetje bevredigende oplossing op krijg.
Overigens is het zo dat bij hardware in apparaatbeheer in windows XP, de processor ook al niet wordt herkend !
Hier ook hetzelfde verhaal , unknown processortype, maar wel dus de juiste snelheid van 2 GHZ.

Ik ben benieuwd , en hoop dat ik er een beetje uit kom.
Graag jullie mening. Ik zou het heel erg op prijs stellen.
( Bios heb ik trouwens geupdate, ongeveer een week geleden)
 
Geplaatst door dutchsoulboy
Wat ik nou zo raar vind is dat er bij de gegevens van de Athlon 2400+ staat dat de FSB 266 is.
Dan zou je zeggen dat 133 niet al te veel is, maar dat is standaard ingesteld in het bios heb ik gezien.
Die 133mhz gaat x 2 = 266mhz.;)
Dus wat er staat is goed.
 
De AMD AthlonXP 2400+ draait op 133 of 166 MHz FSB (afhankelijk welke versie je gekocht hebt). Nu werkt deze FSB met DDR (ook bekend van DDR-SDRAM), dus kan er 2x zoveel data (naar boven afgerond) doorheen als bij SDR, dus krijg je (theoretisch) dezelfde performance als bij 266 of 333 MHz SDR-FSB, vandaar dat het vaak '166' of '333' genoemd wordt. De werkelijke kloksnelheid is echter 133 MHz of 166 MHz.

Over dat 'unknown processortype': dat is zeer waarschijnlijk simpel op te lossen met een BIOS-update, maar chaintech heeft helaas nog geen update beschikbaar die ook de herkenning van de 2400+ toevoegt. Slecht eigenlijk, maar niets aan te doen. Gelukkig hoef je je niet druk te maken over slechte ondersteuning van instructies of dergelijke, die worden nog steeds allemaal goed herkend.
 
Geplaatst door dutchsoulboy
Ik heb er uiteraard nog niet mee geexperimenteerd, maar als ik die 133 dan verhoog naar pakweg 140 , moet ik dan die multiplier gewoon op 15 laten staan ?
Als je zo ver mogelijk wil overclocken:
eerst de multiplier omlaag doen. Dan de FSB stapje voor stapje verhogen tot de pc instabiel word. Als je de maximale stabiele FSB gevonden hebt kun je langzaam de multiplier omhoogzetten.
 
Geplaatst door Lekkere Kwal
De AMD AthlonXP 2400+ draait op 133 of 166 MHz FSB (afhankelijk welke versie je gekocht hebt).

Volgens mij is de 2400 + er alleen in 266 bus versie.
 
Geplaatst door meelman

Als je zo ver mogelijk wil overclocken:
eerst de multiplier omlaag doen. Dan de FSB stapje voor stapje verhogen tot de pc instabiel word. Als je de maximale stabiele FSB gevonden hebt kun je langzaam de multiplier omhoogzetten.

Dank je voor de uitleg !
 
Geplaatst door Lekkere Kwal
De AMD AthlonXP 2400+ draait op 133 of 166 MHz FSB (afhankelijk welke versie je gekocht hebt). Nu werkt deze FSB met DDR (ook bekend van DDR-SDRAM), dus kan er 2x zoveel data (naar boven afgerond) doorheen als bij SDR, dus krijg je (theoretisch) dezelfde performance als bij 266 of 333 MHz SDR-FSB, vandaar dat het vaak '166' of '333' genoemd wordt. De werkelijke kloksnelheid is echter 133 MHz of 166 MHz.

Over dat 'unknown processortype': dat is zeer waarschijnlijk simpel op te lossen met een BIOS-update, maar chaintech heeft helaas nog geen update beschikbaar die ook de herkenning van de 2400+ toevoegt. Slecht eigenlijk, maar niets aan te doen. Gelukkig hoef je je niet druk te maken over slechte ondersteuning van instructies of dergelijke, die worden nog steeds allemaal goed herkend.

Fijne respons op mijn topic ;-) Dank je .

Overigens ga ik van 1800+ naar 2400+ en ik merk eigenlijk geen verschil . Is dat normaal ??
Ik bedoel , ik heb dus DDR 2700 geheugen 512 mb, en je geeft aan dat de 2400+ met DDR geheugen correspondeerd.
Ja, ik zou dan enige verbetering verwachten, zou er dan toch niet iets zijn dat er iets niet ondersteund wordt, vanwege dat "unknown processortype " ?
En wat ik ook gek vind is dat bij apparaatbeheer in winXP de processor ook niet wordt herkend .Je zou toch zeggen dat winXP dat toch wel moet herkennen .
 
herkenning in XP is niet nodig. Een processor gebruikt namelijk geen drivers.

waar merk je geen verbetering in? Spellen? Benchmarks?

Ik bedoel , ik heb dus DDR 2700 geheugen 512 mb, en je geeft aan dat de 2400+ met DDR geheugen correspondeerd.
de 1800 doet dat ook...
 
Geplaatst door meelman
herkenning in XP is niet nodig. Een processor gebruikt namelijk geen drivers.

waar merk je geen verbetering in? Spellen? Benchmarks?


de 1800 doet dat ook...

Ja okee, kan zijn dat het niet nodig is, maar waarom herkent XP dan wel de 1800+ , en niet die 2400+?

In spellen merk ik inderdaad ook geen verbeteringen, helaas. Het was toch al snel, en dat is het nu ook.Ik zou niet weten waar het anders dan wel tot zijn recht moet komen.
 
Geplaatst door dutchsoulboy
Het was toch al snel, en dat is het nu ook.Ik zou niet weten waar het anders dan wel tot zijn recht moet komen.
je kunt het verschil tussen 80 en 120 FPS niet zien, dus misschien gaat het wel sneller, maar kun je dat gewoon niet zien. Als je echt wilt weten of he sneller gaat, draai dan eens de programma's PCmark en 3dmark. Als je daar nog geen verschil bij ziet is er iets mis

Of download even Sisoft Sandra (even zoeken op google). Kijk of je processor daar herkend wordt. En benchmark even, want je kunt je resultaten daar vergelijken met andere pc's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan