Overgang ISDN naar VOIP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannus

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2004
Berichten
137
Heb vaste telefoon(s) en een bedraad ethernet netwerk met 2 PC's, ISDN van KPN, internet van XS4ALL en TV van ZIGGO. Wat is het beste alternatief om kosten te besparen en probleemloos te draaien. Wil bedraad ethernet netwerk behouden. Denk zelf aan aan bellen (VOIP) + internet van XS4ALL en TV van ZIGGO of alles (3 in 1) bij ZIGGO. Zie overigens veel problemen staan bij beide oplossingen.
 
Laatst bewerkt:
Als je XS4all hebt dan heb je al een Fritzbox in huis (zo niet dan kun je deze bij hun aanvragen). Deze kan standaard al VOIP aan. Kwestie van een account aanmaken bij een provider (bijv. Voipbuster.com). Op die manier kun je bijna gratis bellen naar alle vaste nummers. Mobiel blijft duur, welke oplossing je ook kiest.

Controleer even welke versie van de fritzbox je hebt. Annex A is voor analoog en Annex B is voor ISDN. Kijk dan even welke toestellen je hebt (ISDN of analoog). Lees even in de handleiding van de Friztbox hoe je deze aan kunt sluiten.

Je kunt ook een VOIP toestel of softphone (bijv. X-Lite) gebruiken om rechtstreeks te verbinden.


Als dit alles naar tevredenheid werkt dan kun je de ISDN lijn opzeggen. Geef wel aan bij de opzegging dat ADSL moet blijven werken. Wil je je bestaande nummers blijven behouden dan kun je deze porteren naar VOIP via bijv. budgetphone.nl . Je nummer wordt dan gekoppeld aan VOIP. Dit VOIP account koppel je ook weer aan je fritzbox.

En klaar is je telefonie oplossing. Je belt nu voor bijna niks de wereld rond.
 
@Jannus,

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt bij een broer in Amersfoort: ISDN + xs4all.
veelal is voor isdn gekozen ivm de twee telefoonlijnen en vier telefoonnummers i.c.m internet.
'Vroeger' liep de internetverbinding direct via een telefoonlijn waardoor je telefonisch niet meer bereikbaar was ....
Dat is tegenwoordig niet meer zo en .... ISDN handhaven is vrij kostbaar.
De vraag is natuurlijk waarvoor jij ISDN gebruikt. Als dat is om meer (dan twee) telefoonnumers, dan zou ik het maar zo laten ....
Het overzetten naar een normale telefoonlijn bij mijn broer was kennelijk zo gecompliceerd voor zowel KPN áls Xs4All, dat hij besloten heeft daar maar niks aan te doen.
Om die reden zou ik er in jou situatie voor kiezen om helemaal naar Ziggo te gaan.
En het klopt dat Ziggo door de nodige fusies (net als dat bij UPC ooit het geval was ....) veel problemen heeft gegeven, maar inmiddels is dat goeddeels achterhaald.
Nogmaals: tenzij je meer dan twee telefoonnummers in gebruik hebt, want bij Ziggo kan je twee bestaande telefoonnummers gebruiken en laten migreren.
 
Heb nu een Speedtouch546i (een ISDN modem/router), geen ISDN apparatuur (analoge telefoons zijn verbonden via Quattrovox centrale) en wil van ISDN af (geen behoefte meer aan meer nummers). Zie veel ellende bij FritzBox staan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik denk dus dat het slim is om in z'n geheel over te gaan naar Ziggo.
Xs4All is wel goed, maar in verhouding ook bepaald niet de goedkoopste.
Dus dubbelop: een dure internetaanbieder en een dure isdnlijn ....
Een simpele rekensom zal je leren dat je bij Ziggo aanmerkelijk goedkoper uit kunt zijn:
All in zo'n 51 euri voor internet, dig. tv en bellen, plus een tientje voor gratis naar vaste nummers
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn totale maandkosten eens uitgerekend (tv+internet+bellen, dus inclusief gesprekskosten). Nu €97, XS4ALL €72 (internet en bellen start) en Ziggo ook €72 (alles in 1 plus). Dus qua kosten scheelt het niet veel, wel een winst van €300 per jaar t.o.v. NU. Blijft over wat krijg je ervoor. Bij Ziggo meer snelheid (hoeft van mij niet wel leuk). Het belangrijkste is betrouwbare verbinding m.n. telefoon en internet. Dat moet dus geen teleurstelling worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Vergelijkbaar:
Ik heb het hele 'katje' bij UPC voor 65 euri.
In het begin (2004/05) was het een ramp ..... en heb vaak overwogen om weer over te stappen. Maar sindsdien en ook na een verhuizing in 2007, geen noemenswaardige problemen meer gehad.
Belangrijk is de stabiliteit van de verbinding. Je kunt daarachter komen door bij buren e.d. te informeren hoe (on-)tevreden ze daarover zijn als ze Ziggo hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan