overgang van COM21 naar Motorola Eurodocsis modem (Chello)

Status
Niet open voor verdere reacties.

voorde

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
30
Perikelen bij overgang van COM21 naar Motorola Eurodocsis modem (Chello)

Toen het allemaal niet leek te willen lukken begon ik dit op te schrijven om hulp te zoeken op forum's etc. Nu aangevuld met de 'oplossingen' ter lering en (leed)vermaak. (Ik ben geen digibeet.)

oude situatie:

Chello Classic via Kabel Noord met COM21 modem en vast IP adres.
Vanaf het COM21 modem een rechte ethernet kabel naar sitecom 10/100Mbps
xDSL/Cable Router 4S (Art. Code DC-202).
Aan de router draaiden, (met rechte ethernetkabels verbonden), twee PC's die
win98 draaien. De eerste PC werd gebruikt voor de aanmeld-procedure, de tweede PC is de 'Spelletjes-PC' van mijn vrouw.

Afgelopen donderdagmiddag kwam er, (keurig op de afgesproken tijd), een vriendelijke Cable1 koerier die het COM21 modem ophaalde; ik kreeg er een Motorola Surfboard EuroDOCSIS modem, (model: SB5100E-CN), voor terug.

Door ervaring wijs geworden besloot ik de configuratie stap voor stap op te
bouwen. Volgens bijgeleverde instructies koppelde ik het nieuwe Motorola kabelmodem aan de
bestaande coax- en (WAN)-ethernetkabel. Het andere eind van deze kabel haalde ik uit de router en stak het in de ethernernetkaart van de PC en zette zo het router-netwerk op non-actief.

Netwerkinstellingen in mijn PC, (conform instructies), veranderd:
IP-adres naar 'automatisch verkrijgen'
gateway verwijderd
DNS naar 'automatisch verkrijgen'

Conform de bijgeleverde instructies logde ik in op provisioning.upc.nl en doorliep met succes de administratie-procedure, waarbij ik gebruikersnaam en wachtwoord moest ingeven. UPC netwerk computer bevestigde correcte aanmelding met:

Voornaam: AA | [hier stonden vanzelfsprekend
Achternaam: XXXXXX | mijn persoonlijke
Klantnummer: 1234567 | gegevens]
Productaanbod: A2000 Thuisgebruiker met EuroDOCSIS Kabelmodem
Productopties: [leeg veld]
Kabelmodem: 00:12:3a:45:67:8e [identiek met HFC MAC ID modem-sticker] 'fantasie-
PC MAC-Adres: 00:12:bf:34:56:be [adapter MAC adres vlgs. winipcfg] MAC-adressen

Volgens instructies kabelmodem en pc ge-reset, maar ik kreeg geen werkende verbinding.

Vier gesprekken op do-avond en vr-ochtend met de UPC-storingsdienst 0900-1580, (E. 0,10/minuut, op mijn kosten), leverden de volgende informatie op:

De intro van de storingsdienst, die iedere keer verplicht helemaal uitgeluisterd moet worden, geeft een aantal tips, zoals het uitschakelen van een eventueel aanwezige router; deze tips hadden gewoon bij het pakket instructies gevoegd kunnen worden, dan wel op de chello site gezet.

De aanmeldprocedure was volgens de computers bij UPC goed doorlopen, maar niet volledig, het kabelmodem "moest nog meer informatie uplinken naar UPC". Zij konden dat niet in gang zetten en konden ook niet aangeven wanneer het kabelmodem goesting zou krijgen om zulks alsnog te doen.....

De eerste helpdesk medewerker werkte zijn protocol af en kwam met de mededeling dat mijn coax kabel van 8 meter te lang zou zijn. Werkte overigens met het COM21 modem altijd vlekkeloos. Dus door het hondenweer naar de overbuurman, die naar ik wist zo'n kort kabeltje had. Korte coaxkabeltje en herstarts van kabelmodem en PC leverden geen verbinding op.

De drie helpdesk medewerkers op do-avond maakten op mij niet zo'n verpletterende indruk. Dat was wel anders met de man die ik vrijdagochtend te spreken kreeg; i.t.t. zijn voorgangers vroeg hij mij o.a. m.b.v. winipcfg de instellingen te controleren. Desondanks kregen wij het spul niet aan de praat.

Een van de medewerkers van UPC kon, (jawel, op mijn kosten ;-)) ), ergens in de loop van de volgende week een monteur sturen.

Vervolgens vrijdagochtend Kabel Noord gebeld, die direct en gratis maandagochtend een monteur konden sturen, "meneer, daar kunt u toch helemaal niets aan doen".

Toen ik modem en PC 'smiddags nogmaals aanzette, explorer opstartte en een andere site aanklikte ging automatisch de aanmeld-procedure nogmaals van start? Sinds dat moment heb ik een 99% stabiele verbinding die lekker snel loopt, (en dit met de vermaledijde 8 meter lange coax-kabel!)

Kabel Noord dus afgezegd en vanaf dat moment tot zondagavond zitten prutsen om de router weer aan de praat te krijgen, met de volgende problemen/vragen:
Tussen [rechte haken] mijn bevindingen/oplossingen en resterende vragen (?).

* dynamische IP adres; met winipcfg vind ik soms wisselende adressen voor IP, Subnetmask en Gateway; moeten deze m.u.v het MAC-adres, (dat vast in de hardware zit), niet bij iedere keer opstarten/resetten anders zijn? [nog steeds kan ik geen lijn ontdekken in het moment dat er veranderd wordt; iemand een verklaring?]

* moet ik die coax-kabel dan toch korter maken? Liever niet, want dan moet ik weer draden gaan trekken in de kruipruimte; tijdelijk kan wel, maar dan moeten er weer snoeren over de vloer en ik had net alles zo netjes weggewerkt. [voor de zekerheid gebruikte ik een coax van plm. 1 meter tijdens het installeren van de router; daarna mijn oude, bouwkundig weggewerkte kabel weer aangesloten -> betrouwbare en op het oog nog steeds flitsende verbinding]

* de tweede pc kan geen internetverbinding maken omdat hij een onjuist MAC adres heeft en aangezien mijn vrouw spelletjes-internetverslaafde is gaat dit in de papieren lopen en zijn we niet telefonisch bereikbaar :)). [omdat Chello het MAC adres van de, (eerste), PC die inlogde heeft vastgelegd in hun computers? Als ik de ethernetkaart in de eerste PC vervang, zou die zonder tussenkomst van de router niet meer werken??]

* volgens schema in de handleiding op CD-ROM van het kabelmodem moet er een gekruiste kabel tussen kabelmodem en router? [het werkt normaal met een rechte kabel; de instructies zijn verwarrend, waarschijnlijk betreft het de situatie van router op ethernetpoort en andere computer via USB]

* sitecom maakt dezelfde router nog steeds; er zit alleen een ander kastje omheen. Ik weet alleen geen raad met welke eventuele firmware-update ik nodig heb en zie dat toch als allerlaatste optie. De FAQ's suggereren dat het wel nodig zou kunnen zijn. Met name kan ik geen wijs uit die versies.
[Dat was allemaal gelukkig niet nodig. Volgens de v1 handleiding bij het modem, (pag. 61 gedrukt / pag. 7 site), dacht ik bij Login Method 'PPoE' in te moeten vullen; moet zijn 'none'. Volgens mij zijn Username en Password alleen nodig voor de aanmeldprocedure; vervolgens wordt ik door geidentificeerd m.b.v. MAC-adres van modem/router?]

www.sitecom.nl support/drivers&handleidingen/data communication/DC-202 - Broadband xDSL / Cable Router 4S (zie ook FAQ's).

Conclusies:

- als de aanmeldprocedure niet direct lukt gewoon een tijdje laten 'besterven'.
- Chello support laat te wensen over, (what's new?)
- Kabel Noord support is uitstekend.
- Een lange coax-kabel lijkt geen probleem te zijn

veel info op www.chelloo.com :thumb: :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan