Overheatende kaart, fan draait op 65%, wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Charlotte_h

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2006
Hallo,

Ik heb voor het eerst te maken met een onoplosbaar overheat probleem en ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn garantie is uiteraard 1 week geleden verstreken.

Dit probleem is er eigenlijk al een tijdje (wat een rotherrie, die fan), maar pas sinds kort overheat hij zo erg dat mijn pc zichzelf maar gewoon uitzet. Dat gebeurt alleen tijdens het gamen.

Gisteren na een paar uur gamen werd hij 100 graden en viel de pc uit.

Vandaag, terwijl ik niks boeiends doe, zit hij nu na eindeloos klimmen op een gemiddelde van 74 graden.

De fan speed lijkt vast te zitten op 65%, ik kan hem ook niet hoger zetten d.m.v. Riva Tuner, dan springt hij gewoon terug, hoor je hem even heel hard draaien en dan weer terug naar 65%. Sowieso lijkt mij 65% MEER dan genoeg zeker als ik niks doe? Daarbij heb ik niet veel zin om in die rotherrie van 100% te zitten, 65% is al erg genoeg. PC is 1 jaar oud. Wel klimt de fan speed naar 72% ish (edit: 90% en ik gok dat ie naar de 100 gaat als ik serieus aan de gang ga) als ik een game aanzet, trouwens.

Ik heb de PC al helemaal schoongeblazen. Ik heb de nieuwste drivers. En ik heb een:

Nvidea Geforce GTS 240, nieuwste drivers

(even gekopieerd van mijn factuur die ik miraculeus nog had:)

StudioXPS 8100 : Intel Core i7 Processor 860 (2.80GHz, 8MB)
D04X8103
Resource DVD : Studio XPS 8100
Ship Accessory : Dutch Docs with European Power Cord
Memory : 8192MB (4x2GB) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 1.2TB (2x640GB) Serial ATA Non Raid (7200RPM)Dual HDD
Heatsink : 95W Processor Heatsink
Optical Drive : 16X DVD+/-RW Drive including Roxio EasyCD software (Win 7 Only)
Display : 20in ST2010 European Black Widescreen 1600x900 resolution, VGA / HDMI
Graphics Card - Single 1GB Nvidia GeForce GTS 240
Audio Integrated HDA 7.1 Dolby Digital capability

Help! :(

Laatst bewerkt:
Maak je kast eens open, en demonteer je koelblok en fan van je processor.

Kijk hoe stoffig hij is en maak evt. schoon.

Ga naar de computerboer om de hoek en koop een tube geleidingspasta.
Processor eraf (eenvoudig klusje), maak de gladde kant nog gladder (schoon) en vernieuw de pasta.
Wellicht is dat jouw probleem.

Laatst bewerkt:
Oke, het is wel de grafische kaart die heet wordt, CPU temperaturen zijn op acceptable niveaus (60 graden max tijdens behoorlijk zwaar werk), maakt dat dan nog uit? <- heb geen idee. x.x

Bedankt voor je antwoord. :D

Ben de temperaturen aan het loggen nu, mocht iemand die willen inzien. Fan zit nu op 100% met 88 graden kaart.

Moet ik natuurlijk wel even aan toevoegen dat mijn kaart niet overclockt is.

De kaart haalt nu temperaturen van 100 graden met 100% fan speed zodra ik game. Surfen en hij hangt rond de 80. Wat ik ook doe, het mag niet baten. Ga morgen de kast openmaken en kijken.. Nu is 'ie veels te heet.

@ Coenraad: Ik vind het niet erg dat 'ie heet wordt, ik vind het alleen erg dat hij daardoor ook echt uitvalt. En dat gebeurt er nu. x.x

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan