overklokken e7500

Status
Niet open voor verdere reacties.

just someone

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2010
ik wil graag mijn e7500 overklokken, aleen weet ik niet tot hoever ik kan gaan.
Er zit een standaart koeler op, en zou graag tot 3,4 ghz willen, of heb ik dan een andere koeler nodig??

Hoe ver je kunt gaan hangt van meerdere onderdelen af. Maar overclocken met een standaard koeler is niet aan te raden. Hoe warm wordt de CPU nu gestrest?

Rond de 40 graden net na het gamen, ik weet nu niet echt hoe warm die dingen kunnen worden en wanneer ze echt warm worden, aleen de kloksnelheid enzo snap ik,
maar ik heb ergens gezien dat het goed te doen valt met een standaart koeler.
Vooral omdat mijn kast zelf ook een redelijke koeling heeft.
die word niet meer dan 35 graden.

Laatst bewerkt door een moderator:
De stockkoelers (standaard koelers) zijn tegenwoordig ook goed, het is maar dat je CPU niet te heet word.

Draai nu even heavyload. Ook nog PCwizard. Draai dan Heavyload en PCwizard tegelijk. Op PCwizard kun je je temps checken en Heavyload draait dan een stresstest. Geef dan even je temps door.

Overclocken hangt niet van de koeler af. In theorie is er geen maximum aan overclocken als te temps maar onder ongeveer 100 graden blijven(verschilt per processor).

Verder is het handig om te weten wat je voeding, je moederbord en de rest van je systeem is.

De standaard koelers zijn inderdaad wel te gebruiken, maar alles staat of valt met de temperatuur.

Je kunt eens testen met wprime: http://www.wprime.net/
Deze belast alles cores voor de volle 100%, eens kijken wat je temperatuur doet.
De temperatuur kan je goed meten met CoreTemp:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Wat Intel betreft is de max temperatuur: 74.1°C
Dus tot 60/65 graden zou ik mij geen zorgen maken.

core 0 blijft op 45/47 graden.
core 1 blijft op 42 graden.
en dan draaien ze op 100%

Zonder stress blijven ze op 39/40 graden.
Ik heb het getest met heavyload en core temp teglijk aan.

Verder heb ik een EMINENT EM3902 (500W) Voeding.
En een FOXCONN G41MXE (DDR3) Moederbord

maar dat moet denk ik verder geen probleem zijn want mijn videokaart is ook overgeklokt met ATI Overdrive.

(bij WPRIME gebeurde er niet zo heel veel met de tempratuur)

Laatst bewerkt:
Ow, dat zijn mooie temps.

Je kan het gewoon proberen. Doe anders temp voor temp zodat je de temperatuur goed in de gaten kan houden.

Ow, dat zijn mooie temps.

Je kan het gewoon proberen. Doe anders temp voor temp zodat je de temperatuur goed in de gaten kan houden.

en hoever raad jij aan?? gewoon 3,4 wat ik wou hebben??
en verder moest dat in bios de getallen intypen he?

Van mijn part ga je tot 500Ghz, het gaat erom dat je temps niet te hoog worden. Dit is gewoon een kwestie van proberen. Je kan wel op google zoeken naar eerdere prestaties van de E7500.

Heb je ervaring in overclocken?

nee :$ maar op google had ik wel geken dat ze tot 3,8 zijn gegaan.

maar is daar een programma vooor ofzo net als videokaart overklokken, of is dit een stuk moeilijker?

hmm, ja overclocken heb ik nog niet zelfstandig gedaan. Via de bios schijnt het het makkelijkst te zijn. Kijk even op google.

overal staat nu dat je moederbord het aan moet kunnen, is mijne wel geschikt dan?

heb em succesvol overgeklokt (heel iets maar) en ben nu ff temps aan het kijke

Laatst bewerkt:
ik heb em net net boven 3,5 (begon bij 2,93) gekregen: zie resultaat..

resultaatoverklock.png

Alleen lijkt mij de tempratuur wel een beetje hoog, hij zat op 4 min op max temp van 57.
Maar ik heb em even door laten gaan en hij kwam niet hoger..
(heb em 5 min getest met heavyload)

wel een merkbaar verschil :D

@pesu: het is echt simpel, je hoeft aleen maar steeds een hoger getalletje in te typen, en dan testen.
Gaat het goed ga je nog iets hoger tot je het wel genoeg vind.

Laatst bewerkt:
het is een wolfdale, maar die temp die hij zelf krijgt is wel gewoon normaal??
zie mijn plaatje hierboven.

Laatst bewerkt:
Het is lijkt me geen Prescott processor, dus die 100ºC is te hoog.;)

Haha, wel een Prescott gehad;). Had ooit een keer gelezen dat 100 toch echt een max is voor een CPU, maar zoals Firestorm al aangaf kan dat echt verschillen..

@justsomeone
Ow ok, nouja, mij maakt het ook niet uit. Haal nu al hoge prestaties tijdens het gamen dus een overclock lijkt mij niet nuttig.

Succes verder! En stel je wilt ooit nog verder gaan dan is natuurlijk een betere CPU koeling aan te raden. Bijvoorbeeld de Scythe Mugen Rev.2 of een Corsair H50/70

Laatst bewerkt:
Haha, wel een Prescott gehad;). Had ooit een keer gelezen dat 100 toch echt een max is voor een CPU, maar zoals Firestorm al aangaf kan dat echt verschillen..

in coretemp geeft hij ook al aan dat de max 100 is, maar ht is toch echt gewoon een wolfdale processor :P

Maar 57 stressed is dat te hoog of valt dat wel mee.
ik Heb in coretemp de overheat protection op 65 gezet voor de zekerheid.

oeps zie eht al wolfdales kunnen tot 72...
TY crash.
Kan dit van mij wel gesloten worden

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan