Overklokken PentiumII

• Onderwerp starter Onderwerp starter epse
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

epse

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jan 2002
Oke na een bericht uit deze sectie ben ik zelf aan het proberen om me pc een beetje over te klokken.. maar ik stuit meteen al op een probleem...

Ik las ergens dat sommige pc`s gelockt zijn (Pentium II/III/Celeron) en aangezien ik een Pentium II 350 heb en de instellingen niet in me bios kan vinden ( FSB, BFM)
heb ik het boekje van me moederbord er ff bijgepakt (PCI Intel 82430FX PCI/ISA Mainbord).

Maar helaas wordt ik hier niet wijzer uit. Ik weet dat ik jumpers moet aanpassen maar hier staat niks over in.

Iemand die me kan helpen?? Steve??

Ik weet dat het overklokken nouwelijks/geen zin zal hebben maar ik wil het gewoon ff uitproberen :)

Groetjes

Alle PII's en hoger zijn qua multiplier gelockt, dus kan je die niet veranderen. Jouw PII draait op 100 MHz FSB, en die kan je wel verhogen. Dit kan óf met jumpers (dat moet dan echt in de handleiding staant, op het internet of op het moederbord zelf), óf in het BIOS, of met een overklokprogramma als SoftFSB, of CPUFSB.

Let wel op dat je waarschijnlijk PC100 geheugen hebt. Nu kan je soms met zulke modules (afhankelijk van kwaliteit) een stuk hoger, maar het geheugen is vaak het eerste dat faalt bij alleen de FSB overklokken. Want voor elke MHz waarmee je de FSB verhoogt, komt er voor de PCI kaarten maar 0,33 bij, voor de AGP kaart (dus de videokaart) 0,5, maar voor het geheugen wel de volle MHz.

Met een beetje geluk heb jij een niet-gelockt model, dus probeer eens de multiplier te veranderen van 3.5 naar 3 (in BIOS of met jumpers), en kijk of hij nu op 300 MHz loopt.

Geplaatst door Steve
Met een beetje geluk heb jij een niet-gelockt model, dus probeer eens de multiplier te veranderen van 3.5 naar 3 (in BIOS of met jumpers), en kijk of hij nu op 300 MHz loopt.

Waar kan ik dat in de BIOS vinden??

SoftMenu / Frequency control of dergelijke.

Ik kan het in de BIOS niet vinden...

Ik heb ff een een pagina gescand van me Moederbord Boekje

hier de link

Groetjes

Geplaatst door epse
Ik kan het in de BIOS niet vinden...

Ik heb ff een een pagina gescand van me Moederbord Boekje

hier de link

Groetjes
Eh, zou je het plaatje de volgende keer A. Als gif, jpef of png op willen slaan (bmp's zijn erg groot)? B. Het plaatje een kwartslag draaien (nu moest ik mijn hoofd 90 graden draaien en dat is niet comfortabel) C. Eerst checken of het plaatje wel goed is, want er zit geloof ik over de 1e helft een compleet zwart vierkant.

Maar om op de jumpers terug te komen: je kan eventueel als je de fsb verder gaat verhogen en je komt tegen problemen aan, dan kan je de jumper op 1/4 zetten, dan heb je kans dat je dan weer wat verder kan. Let wel op dat de prestaties dan weer dalen, dus dan moet je een stuk verder kunnen om dat weer in te halen.

Als er zowel geen jumpers op het moederbord zitten als opties in het BIOS, dan moet je het wel via een programmaatje als SoftFSB of CPUCool (CPUFSB) doen.

Sorry 1 pagina vergeten te scannen heb nu alles van de jumpers gescand... klik

Als je nog wat anders nodig hebt dit zijn de onderwerpen die nog in het boekje staan:

System Features
Check List of the packing
Cpu Installation
System memory instalation
Sram installation
IDE driver installation
Update bios procedures
Award sustem BIOS confugiration setup

Geplaatst door epse
(PCI Intel 82430FX PCI/ISA Mainbord).
Is dit de complete naam van je moederbord?
Volgens mij is dit alleen de chipset.:confused:

Ik probeer op het internet uitleg te vinden maar ik kom er niet.

Geplaatst door epse
Sorry 1 pagina vergeten te scannen heb nu alles van de jumpers gescand... klik

Als je nog wat anders nodig hebt dit zijn de onderwerpen die nog in het boekje staan:

System Features
Check List of the packing
Cpu Installation
System memory instalation
Sram installation
IDE driver installation
Update bios procedures
Award sustem BIOS confugiration setup
Ok, maar dat is nog niet genoeg. Kan je ook de Cpu Installation scannen?

En sla het alsjeblieft op al gif of jpeg of png op en niet als bmp, én draai het eerst 90 graden, want het staat nu dus op z'n kant.

Geplaatst door crash

Is dit de complete naam van je moederbord?
Volgens mij is dit alleen de chipset.:confused:

Ik probeer op het internet uitleg te vinden maar ik kom er niet.

Op de voorkant van het boekje staat:

PCI Local Bus

Intel 82430FX PCI/ISA Mainbord User`s Manual

Ik zal zo is zoeken voor meer info :)

@ Lekkere Kwal Instal Info komt eraan... kan helaas aleen kiezen uit bmp... geen idee hoe dat kan

Dat zijn niet de jumpers.. Ik heb de verklaring voor bv JP7 nodig.

Lekkere Kwal Instal Info komt eraan... kan helaas aleen kiezen uit bmp... geen idee hoe dat kan
Effe scannen op bmp dan in psp of andere foto editor opslaan als jpg.. ;)

Succes trouwens, ben benieuwd

Zo weer terug on topic

Im sorry ff naar me moederbord gekeken het is een: ASUS

Dan staan er 2nummers op namelijk: P28 en AS97127F ik weet niet of iemand daar wat aan heeft??

P/I-AP55T 05/08/98-82430FX-PI-5XTP4-00, wat specificaties van deze site.
Klopt dit, epse? Dan is 't een Asus mobo.
Hier wordt dit m.i. bevestigd.
Nog wat info
Misschien dat crash nu z'n licht erover kan laten schijnen (hint).

Eh, misschien vreemde vraag, maar de scans zijn uit een handleiding van een Socekt 7 moederbord (de 430fx is ook een socket 7 chipset, maar ik twijfelde of hij ook met PII's overweg kon), en hoe kan jij daar een PII 350 op hebben zitten???

Want in dit geval wordt het een heel ander verhaal.... dus moet ik eerst weten wat voor een processor je dan wel hebt, dan kan ik pas weer advies geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan