Overklokken van Processor en Geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hypnose

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo mensen,

Ik heb een Intel Core 2 Duo E6550 2,33 GHz en Frontsidebus 1333 MHz, Socket 775. daarnaast heb ik oon dual channel twin geheugen, de gegevens: Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX, dat zijn 2 geheugen van 1 GB dus samen 2 GB. Ik heb ook een videokaart van nVidia GeForce 7600 GS. Nu is mijn vraag hoe ik deze dingen kan overklokken. Meest belangrijke is processor en geheugen en op de 2e plek komt de videokaart.

ik heb het niet eerder gedaan en ik wil niet dat ik iets verkeerd doe want het gaat om een pc die ik pas 5 maanden heb. Ik hoor het graag!

En je vind hem nu al te traag???
Zou je niet beter wachten tot de garantie periode voorbij is, want die ben je zeker kwijt als er door overclocken iets misgaat.

Hmm... als je hem nu al wilt gaan kietelen had je misschien beter wat meer geld kunnen uitgeven aan een zwaardere cpu...

Wat je je eerst moet afvragen... waarom wil je overklokken, en wat denk je ermee te bereiken? Overklokken is leuk, maar het resultaat is natuurlijk beperkt. Als je echt brute rekenkracht tekort komt, heeft overklokken niet zoveel zin. Daarmee knijp je het laatste beetje reserve uit de cpu, maar meer dan paar procentjes prestatiewinst moet je echt niet verwachten, tenzij je echt drastische maatregelen gaat nemen om de boel te koelen. Dan kom je van het ene in het andere probleem. Als rekenkracht het probleem is, kan je beter gewoon een zwaardere processor kopen. Ga dan voor een Core2 8400 of 8500 (dual) of Q9033 (quad) of als je een heel dik spaarvarken hebt een Core 2 Extreme.

Kijk.... met zowel geheugen als cpu is naar de huidige maatstaven weinig mis. Alle "normale" software zou zonder enig probleem moeten kunnen draaien tenzij je écht extreme eisen gaat stellen, maar dan heb je gewoon de verkeerde pc.
Als je bijvoorbeeld echt serieus wilt gaan video bewerken of uitsluitend tevreden bent met de allerbeste prestaties in de zwaarste games, dan wordt het een ander verhaal, maar dan weer terug, dan heb je gewoon de verkeerde pc gekocht, want dan was je met hele andere specificaties terug gekomen.

Als je betere prestaties wilt in bijvooorbeeld games (want ik gok erop dat je daar uiteindelijk op uit bent), kan je beter gewoon een nieuwe videokaart kopen. Een nVidia 8800 of een Ati 3870 doen wonderen in vergelijking met wat je nu hebt.

Laatst bewerkt:
Jongens bedankt voor jullie advies, het is mij ook aangeraden om het niet te doen, stel als ik nog 2 GB geheugen erbij doe, dan heb ik nog meer snelheid toch, kan ik beter dat niet doen? ja ik weet dat xp iets van 3,2 gebruikt maar hoe zit het met vista 32 bit? en kan ik xp zo aanpassen dat ie toch gebruik gaat maken van 4 GB, ik hoorde namelijk dat het wel kan maar misschien zit ik er naast.

tsja, extra geheugen helpt altijd wel natuurlijk. 2GB zou voor normaal gebruik in princiepe wel genoeg moeten zijn, 4GB is luxe. Maar blijft de vraag: wat wil je er precies mee bereiken?

XP kan maxiaal 4 GB hanteren, waarbij overigens geldt dat elke afzonderlijke applicatie niet meer dan 2GB kan aanspreken. Lees ook HIER.
Ditzelfde geldt in beginsel ook voor Vista, de 32 bits versies kunnen maximaal 4GB hanteren. Voor de professionals zijn er meer mogelijkheden: de 64 bits versies van Vista kunnen (in theorie) maximaam 128GB behappen.

hier een overzichtje:

* Windows XP Home: 4GB
* Windows XP Professional: 4GB
* Windows XP 32-bit: 4GB
* Windows XP 64-bit: 128GB
* Windows Vista Home Basic: 4GB
* Windows Vista Home Basic 64-bit: 8GB
* Windows Vista Home Premium: 4GB
* Windows Vista Home Premium 64-bit: 16GB
* Windows Vista Ultimate: 4GB
* Windows Vista Ultimate 64-bit: 128GB+
* Windows Vista 32-bit: 4GB
* Windows Vista 64-bit: 128GB+

kortom.... meer dan 4GB heeft weinig zin....

Laatst bewerkt:
Ik gebruik het ook voor games, maar is het waar klopt het allemaal wat ik zei over xp en vista?

Nee, xp 32bit kan niet meer dan 4 gb ook niet met 1 of ander software.
Wat je wel kunt verhogen is je virtueel geheugen.
Helemaal in vista kun je het virtueel geheugen verhogen met een usb stick od CF kaart die readyboost geschikt is, want daarop schrijven en lezen gaat heel wat sneller dan via de HD en is goedkoper dan geheugen latjes bijsteken.

Ik gebruik het ook voor games, maar is het waar klopt het allemaal wat ik zei over xp en vista?

Ja wat je zegt klopt. Ik snap het lijstje hierboven niet helemaal, vuistregel is: 32 bits OS: kan tot 3,3 Gb geheugen adresseren. 64 bits OS kan meer dan 3,3 GB adresseren. Wat niet klopt is volgens mij het feit dat 32 bits OS 4 GB kan ondersteunen via een of ander trucje. Het is echt een beperking.

Ook afhankelijk wat je moederbord ondersteund natuurlijk.

Overclocken btw is best leuk. Zolang je alleen je FSB verhoogd, kan er weinig misgaan. Begin je met core voltages te spelen, dan is het risico op defecte hardware natuurlijk aanwezig. Maar oc'en met fsb is een goede veilige manier om dit te doen.

Nee, xp 32bit kan niet meer dan 4 gb ook niet met 1 of ander software.
Wat je wel kunt verhogen is je virtueel geheugen.
Helemaal in vista kun je het virtueel geheugen verhogen met een usb stick od CF kaart die readyboost geschikt is, want daarop schrijven en lezen gaat heel wat sneller dan via de HD en is goedkoper dan geheugen latjes bijsteken.

Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat kan doen, ik heb namelijk een usb stick van 1gb, wat zou ik verder moeten, graag duidelijke uitleg want ik heb het niet eerder gedaan.
bedankt

Ten eerste als de usb stick geschikt is dan staat de optie gebruiken als readyboost al in het rijtje dat opkomt als de stick in de computer word geplaatst.
Anders kunt u kijken bij mijn computer en met de rechtermuis op de bewuste stick klikken en kiezen voor eigenschappen en dan bij het tablad readyboost .
Als de stick niet geschikt is (leest en schrijft te langzaam) zal hij zelf aangeven dat bewuste apparaad niet gebruikt kan worden.
Een mooie 4 gig stick geschikt voor readyboost (tevens met U3 software) vind ik de micro cruzer van sandisk. readyboost kan niet hoger dan 4 gig.

Ten eerste als de usb stick geschikt is dan staat de optie gebruiken als readyboost al in het rijtje dat opkomt als de stick in de computer word geplaatst.
Anders kunt u kijken bij mijn computer en met de rechtermuis op de bewuste stick klikken en kiezen voor eigenschappen en dan bij het tablad readyboost .
Als de stick niet geschikt is (leest en schrijft te langzaam) zal hij zelf aangeven dat bewuste apparaad niet gebruikt kan worden.
Een mooie 4 gig stick geschikt voor readyboost (tevens met U3 software) vind ik de micro cruzer van sandisk. readyboost kan niet hoger dan 4 gig.

ALs ik nou een stick van 1 gb wil gebruiken heeft het dan zin?
wordt mijn computer nog sneller?

Voor verreweg de meeste games is 2GB met die E6550cpu meer dan genoeg. Je videokaart is dan eerder de bottleneck.
Een 7600GS is nou niet echt om over naar huis te schrijven als je wilt gamen :rolleyes:... keer je spaarpot om, en ga op zoek naar een nvidia 8800 of 9000 serie, of een Ati3870. Je zal versteld staan wat een verschil dat maakt, zowel in snelheid als in beeldkwaliteit.

ALs ik nou een stick van 1 gb wil gebruiken heeft het dan zin?
wordt mijn computer nog sneller?

in theorie wel, in praktijk niet echt. Wil je echt sneller opstarten dan word een SSD schijf interessant, maar die kost veel geld.

in theorie wel, in praktijk niet echt. Wil je echt sneller opstarten dan word een SSD schijf interessant, maar die kost veel geld.

En wat moet men nu met een SSD_schijf in een desktop???????
Hoe bedoel je in praktijk niet?? je zult zeker verbetering merken met programma's als msn en meerdere programma's die steeds iets weg moeten schrijven/onthouden.

En wat moet men nu met een SSD_schijf in een desktop???????

Wat je met een SSD schijf in een desktop moet? Dat staat er toch, snelheidswinst boeken.

Hoe bedoel je in praktijk niet?? je zult zeker verbetering merken met programma's als msn en meerdere programma's die steeds iets weg moeten schrijven/onthouden.

En voordat je weer zoiets gaat schreeuwen, is het handig je eerst in de materie te verdiepen en niet zomaar klakkeloos MS verkooppraatjes over te nemen.
Hier staat duidelijk dat er een snelheidswint optreed bij 512 MB ram. Vanaf 1 GB niet meer.

http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

Reageer nog even op je laatste opmerking, ook al is wikipedia volgens jou geen betrouwbare bron, kijk dan even bij de links onderaan het artikel.
http://www.anandtech.com/systems/showdoc.aspx?i=2917&p=6

Anandtech al wat betrouwbaarder? Kijk maar eens naar de plaatjes.
Mocht je wel een verschil hebben gemerkt, dan is dat oordeel denk ik minder betrouwbaar dan dit artikel. Uri Geller denkt ook dat ie lepels kan buigen met mentale kracht. Het ie echter nog nooit bewezen. Readyboost wel.

Tenzij je veel op pc's werkt met 512 MB geheugen klopt je bewering niet echt.
Iig bedankt voor je reactie.

Laatst bewerkt:
Ik durf dit alleen te schreeuwen omdat het hier op 2 van de 5 computers een groot verschil maakt of ik readyboost gerbuik of niet.
Zonder is hier op een computer met msn life zo traag als dikke $%^
En op mijn eigenens pc merk ook zeer veel verschil, ik ga niet uir van wat ik lees met readyboost, ik ga uit van wat ik allemaal heb gemerkt (ja ook op computers van andere)

Edit: zelf vind ik wikipedia niet echt een betrouwbare bron, weet niet wie het heeft geschreven, voor het zelfde geld wel onze prins ,,,,,,

.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan