Overklokken videokaart veilig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

constructbot

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2008
Hallo allemaal,

Ik ben een complete leek op het gebied van overklokken, maar vroeg me af of dit nou helemaal safe is. Ik heb namelijk een HD 4650 en bepaalde spellen trekt hij niet zo lekker. Heeft overclocken in dit geval überhaupt zin? Hoe gaat overclocken eigenlijk in zijn werk?:o

Alvast bedankt!

Puur mijn mening, maar als je er geen ervaring mee hebt, niet aan beginnen. Hooguit op een testpc om het eea onder de knie te krijgen.

Maar om welke games gaat het? Hoe ziet de rest van je hardware eruit? Het is niet alleen de videokaart die bepaalt hoe goed je een game kan spelen.

Puur mijn mening, maar als je er geen ervaring mee hebt, niet aan beginnen. Hooguit op een testpc om het eea onder de knie te krijgen.

Maar om welke games gaat het? Hoe ziet de rest van je hardware eruit? Het is niet alleen de videokaart die bepaalt hoe goed je een game kan spelen.

Het gaat om spellen zoals modern warfare 2 , die hij nog net trekt en Battlefield bad company 2.

rest van mijn systeem:
17'' (?) monitor, 1240x1024
intel core quad q9300
4 gb ram

Hoi !

Kijk in ATi CCC (Catalist Control Centre), en ga naar Overdrive.

Hier kun je de kaart overklokken en testen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Kijk in ATi CCC (Catalist Control Centre), en ga naar Overdrive.

Hier kun je de kaart overklokken en testen.

Greetz,

Harry.

Dit had ik ook al gezien, alleen lijkt het me niet handig om zomaar even de sliders ergens neer te zetten, zijn hier richtlijnen voor? Kan dit misgaan en zo ja, is dit dan te fixen?

Dit had ik ook al gezien, alleen lijkt het me niet handig om zomaar even de sliders ergens neer te zetten, zijn hier richtlijnen voor? Kan dit misgaan en zo ja, is dit dan te fixen?

Ja, en nee.

Stapjes van 5Mhz is voldoende. Anders probeer je het met GPU-tool. Heb ik het ook mee gedaan. Die doet het automatisch, 5Mhz per stapje. Tot het instabiel word, (pixelfouten) en dan gaat het 5 tot 10 Mhz terug, en gaat weer stressen,

Wat het nadeel van overklokken is, is dat de kaart warmer word. Zelfs mijn goed gekoelde pc, word eronder erg warm. Videokaart word +- 60 graden, soms zelfs 70, terwijl het zonder overklok niet boven de 40 komt.

Hoi,

wat je ZEKER moet doen bij overklokken is de TEMPERATUUR van je CORE van je grafische kaart in het oog houden.

ZEKER DOEN!!!!!

Gr. Jan

Ligt eraan welke kaart je hebt. Mijn 9800GTx+ kan 104c worden, dat is ook het uiterste. Meestal kan je dat soort informatie vinden bij specificaties van je videokaart op hardware.info, of andere dergelijke sites.

Als ik Ati overdrive gebruik, is het mogelijk dat hij dan onherstelbaar kapot gaat?

Hoi,

alsn ik overklok en begin de 70 graden te naderen is het ver genoeg voor mij.
Maar als oplossing kan je extra fans in je kast plaatsen en ervoor zorgen dat er een goeie
air-flow is.
Wat je nog kan doen is een temperatuur regeling (2de sensor)inbouwen.Dit is handig: dan begint ie pas herrie te maken als het echt nodig is.

Gr.Jan

Laatst bewerkt:
Windows sloeg gisteren vast met een blauw scherm nadat ik wat aan het overklokken was geraakt, dan moet ik stoppen toch?:D

Hoi,

hoeveel kan je hem overklokken?
Ben er benieuwd naar.

Gr.Jan

Laatst bewerkt:
Hoi,

hoeveel kan je hem overklokken?
Ben er benieuwd naar.

Gr.Jan

Ik had hem op eerst op:

Gpu Clock: 700
Memory Clock: 500

Maar hierbij kreeg ik toch nog wat grafische glitches bij mn spellen dus heb ik hem terruggeplaatst naar

Gpu Clock: 675
Memory Clock: 485

Hoi,

dus hij staat terug op default?

Misschien kan je je cpu ook nog overklokken?
Daar maak je ook nog veel snelheid mee.

ik heb nog een p4 :default 2.66ghz overgeklokt naar 3.35ghz

Gr. Jan

Nee niet op default, dat was 600/400.
CPU overklokken, is dat niet permanent en een stuk gevaarlijker?
wat voor een fps-increase moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb nu een q9300 @ 2.5 ghz

Hoi,

die graka oc ziet er goed uit.
Om je cpu te oc.-en kan je je multiplier in je bios stapje per stapje verhogen en uiteraard
je temperatuur in het oog houden.
Misschien kan je zelfs je stepping van je memory verlagen.
I weet natuurlijk niet welke je bios is en wat de mogelijkheden zijn.

kijk eens naar deze topic

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan