• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overlap in tijd tellen per dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

bluegrover

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2018
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier en niet heel bedreven in Excel. Heb over dit onderwerp overigens al meerdere vragen gesteld en merk dat het met name nauwkeurig luistert het gewenste doel te omschrijven. Tot nog toe heb ik helaas nog niet een goede oplossing ontvangen. Daarom een nieuwe poging mijn probleemstelling en doel nauwkeuriger te omschrijven.

Ik heb een groot logbestand met daarin van 120 dagen gegevens van mensen die een programma opstarten (starttijd) op hun pc en daarna weer uitloggen (eindtijd). Dat gebeurt honderden keren per dag. De één gebruikt het enkele seconden, de ander uren achtereen. Dezelde persoon kan het meerdere keren per dag gebruiken maar nooit gelijktijdig.

Je hebt op ieder moment van de dag dus een wisselend aantal gebruikers. Graag zou ik voor ieder moment (per regel) op die specifieke dag willen weten hoeveel mensen zijn ingelogd. In de Excel zijn o.a. de kolommen dag, starttijd en eindtijd beschikbaar. Aangezien een gebruiker nooit twee keer gelijktijdig ingelogd kan zijn is het alleen interessant hoeveel gebruikers er op ieder tijdstip van de dag (overlappend) zijn ingelogd. Ik zal Excelbestand bijsluiten met een gedeelte van mijn bronbestand en een link naar een soortgelijk probleem. Hoop dat er mensen zijn die me hierbij verder kunnen helpen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
in rij 6 staat:
HTML:
28-5-2018	06:45:12	17:19:41	00:04:53	User 477068
tot welke dag behoort deze?

Hallo Sylvester

Sommige sessies overschrijden de dag. De sessie die jij aangeeft hoeft alleen tot 28-05-2018 gerekend te worden. Sessies die de dag overschrijden kan ik eventueel later corrigeren.

Laatst bewerkt:
in rij 6 staat:
HTML:
28-5-2018	06:45:12	17:19:41	00:04:53	User 477068
tot welke dag behoort deze?

Sommige sessies overschrijden de dag. De sessie die jij aangeeft hoeft alleen tot 28-05-2018 gerekend te worden. Sessies die de dag overschrijden kan ik eventueel later corrigeren.

Laatst bewerkt:
kun jij een klein voorbeeld tabelletje maken en daar in invullen welke waarden jij verwacht?

ik begrijp nog niet precies wat je bedoeld met :
a) per dag .
b) overlap (in dat engelse voorbeeld kijken ze of de starttijd tussen de begin en de eindtijd licht, maar dat overlap is een ruimer begrip)

Voorbeeld

Hallo Sylvester, ik heb een tabblad voorbeeld toegevoegd met daarin de resultaten die ik verwacht, tevens een grafische weergave. Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt. Ik besef nu dat er dus ook een tijdschaal bij moet komen. Is dat mogelijk per uur?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
zo ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hier nog een gokje: hoe je de datums in de grafiek krijgt weet ik niet, daarvoor moet je bij de echte cracks zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dankjewel Sylvester!

Hallo Sylvester,

Heel erg bedankt! Voor zover ik kan zien is de oplossing die je me gisteren om 16:25 stuurde al de juiste. Ik kon de oplossing daarnaast ook eenvoudig toepassen op mijn bronbestand. Nogmaals hartelijk dank.

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb een andere methode gebruikt:
Ik heb de tabel gekopieerd en onderaan geplakt.
Het eerste deel heb ik het inlogtijdstip behouden en een kolom toegevoegd met IN voor inloggen.
Bij het tweede deel heb ik het uitlogtijdstip behouden zodat ik 1 kolom overhoudt met Aktie-tijdstip (IN of UIT) en die extra kolom met UIT gemerkt.
Toen de gehele tabel oplopend gesorteerd op Actie-datum.
Dan met een hulp kolom het aantal ingelogden tellen: bij IN 1 er bij en bij UIT 1 eraf.
In een tweede tabel zet je de intervallen (bijv. half uur) en met een matrix formule haal ik de minimum en maximum aantallen ingelogden op.
Het verloop ziet er ongeveer het zelfde uit als de andere oplossingen, maar er zijn uitschieters bij van 48 verschil.
In de bijlage vindt je de rode kolom en lijn die uit mijn methode volgen.
Ik weet niet of er veel van af hangt, maar ik vindt het toch de moeite waard om te melden.

Bijlagen

ik had anders ook nog een oplossing gemaakt, maar niet meer gepubliceerd.
Daarin lijstje ik eerst alle login en logouttijdstippen op en deed daarna eveneens een advanced filter op al die tijdstippen en sorteerde die daarna (kolommen L:M)
De grafiek is gelijklopend, Nu weet je precies het aantal concurrenten.
Alleen, als jij als laatste afsluit, dan heb je daar eventjes 1 staan, mijn grafiek komt dus niet terug naar 0.
Misschien had ik in mijn vergelijking anders ergens een < ipv een <= moeten gebruikt hebben.
Maar daar had ik niet meer aan gedacht

Bijlagen

Hoi Bart,
Het niet op nul terugkomen kan ook te maken hebben met de formule in de Table in kolom G
De einddatum is datum + begintijd + duur, dan wordt er rekening mee gehouden als de sessie over middernacht gaat.
De uitkomsten verschillen nog wat.
Ik ga wat verder kijken of er een simpele telling is te doen. Via Advanced Filter en dan een balkenschema er naast zetten.

Hierbij de verder verdieping in het verschil.
Met de Advanced Filter selecteer je de sessies die in het opgegeven interval vallen (net als bij de matrix-formules)
In het balkenschema zie je de sessies die geen overlap hebben maar een gap.
Dat zijn dus sessies die niet meegeteld moeten worden.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan