• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Overlap periodes

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Vulcan 1500

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2006
Berichten
17
Ik heb een vaste periode van 1-1-2023 (in A1) tot en met 31-12--2023 (in A2). Daarnaast een variabele periode van StartDatum (in A4) tot EindDatum (in A5). Nu wil ik bepalen of de variabele periode de vaste overlapt en als dat zo is vanaf welke datum tot welke datum van de vaste periode.

Bijvoorbeeld StartDatum= 22-7-2023 en EindDatum= 26-2-2024 dan moet de oplossing zijn van 22-7-2023 tot 31-12-2023.
 
Is dat een schoolopdracht?
 
Zo misschien
Code:
="van "&TEKST(MAX(A4;A1);"dd-mm-jjjj")&" tot "&TEKST(MIN(A2;A5);"dd-mm-jjjj")
 
Geen schoolopdracht. Ik probeer de jaarnota energie op te stellen. Met mijn vraag wil ik toetsen of de gegeven periode (StartDatum - EindDatum) een overlap heeft met de periode waarin het prijsplafond van toepassing was (1-1-2023 - 31-12-2023).
 
Nee. Deze oplossing geeft niet de overlap. Mijn wens is twee cellen, waarin de begindatum en einddatum van de overlap wordt gegeven.
 
Dat valt niet op te maken uit je vraag. Vandaar dat we graag een voorbeeldje hebben, nu moest ik maar gokken wat je precies wilt en waar.

Volgens mij geeft het WEL de overlap, is het dan zo moeilijk om de formule even op te knippen voor respectievelijk de begin- en einddatum van overlap?
Code:
=MAX(A1;A4)
=MIN(A2;A5)
 
Ik had blijkbaar mijn vraag onvoldoende omschreven. Excuus! De code =MAX(A1;A4) en =MIN(A2;A5) is het antwoord. Bedankt! Niet verwacht dat het zo simpel zou kunnen. Ik zat veel te moeilijk te doen door een combinatie van ALS...DAN regels.
 
Voor de volledigheid nog deze aanvulling op de code om een periode die voor of na de prijsplafond periode (het volledige jaar 2023) ligt ook goed af te handelen:

=ALS(A5<A1;"buiten prijsplafond periode";ALS(A4>A2;"buiten prijsplafond periode";MAX(A1;A4)))
=ALS(A5<A1;"buiten prijsplafond periode";ALS(A4>A2;"buiten prijsplafond periode";MIN(A2;A5)))
 
Voor de volledigheid. Het is beter dat je in post 1 een voorbeeldbestand had geplaatst. Een bestand zegt meer dan duizend woorden.
Dat valt niet op te maken uit je vraag.
nu moest ik maar gokken , mijn wens...,
Halverwege je vraag veranderen is niet erg handig. Ik had blijkbaar mijn vraag onvoldoende omschreven.
Het smijten met formules heeft volgens mij geen zin als je ze niet kunt controleren of ze inderdaad werken en de gewenste resultaten geven.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan