overschreven bestand terugvinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

prete3000

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2007
Een kennis van mij heeft onlanks een bestand overschreven. Ze had twee bestanden. Bestand1.docx en bestand2.docx (bij wijze van voorbeeld). Door een stommiteit (die ze zelf natuurlijk niet wil toegeven) heeft ze bestand2.docx opgeslaan als bestand1.docx met als probleem dat ze nu twee bestanden heeft met exact dezelfde inhoud, nl. die van bestand2.docx. Nu heeft ze mij gevraagd (omdak ik een beetje iets ken van informatica) of ik het originele bestand (bestand1.docx) nog kan herstellen. Het grote probleem is dat ze deze stomiteit zo'n 3 dagen geleden heeft begaan en ze het nu pas doorheeft. Intussen heeft ze dus ook al haar pc uitgeschakeld en erop gewerkt. Kan ik dit bestand nog terughalen. Zoja, hoe, met welke (liefst gratis) software,...

Ze gebruik Office 2007 en windows vista (business denk ik). Misschien een niet onbelangrijk detail is het feit dat haar pc nog maar nieuw is en er nog maar voor 3 GB van haar ruimte (van de 250 GB) in gebruik is.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Tenzij je gebruik maakt van speciale software zijn bestanden niet per definitie weg zodra ze gedelete (is dat een goed Nederlands woord?) worden of zodra een ander bestand onder diezelfde naam wordt opgeslagen.
De werkelijke data blijft over het algemeen gewoon achter op de harde schijf, terwijl alleen de header-informatie (info die benodigd is om het bestand te vinden en te openen) wordt verwijderd. Deze header informatie vormt tevens een bescherming voor de ruimte die data inneemt op een harde schijf.

Zonder header-informatie is data “vogelvrij” en kan zonder belemmering worden overschreven. Zeker als het al meerdere dagen geleden is dat dit probleempje is opgetreden, en er is inmiddels gewerkt op de pc, is de kans groot dat de oorspronkelijke data inmiddels is overschreven.

Maar zelfs als je het geluk hebt dat de data nog bestaat, zal het niet meevallen op die terug te vinden, en dan moet je nog maar hopen dat je ALLE data terug kan vinden. Dat gaat je waarschijlijk niet lukken zonder professionele software. Je zou het HIERMEE eens kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans….

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan