Overstap naar draadloos: waar beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

piggel

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2001
Hoi,

Ik heb momenteel nog een pc met 'ouderwets' een kabeltje richting ADSL-modem/router en daarmee internetverbinding.

Onlangs een laptop aangeschaft en ook de pc gaat verhuizen, met andere woorden: ik ga over op wireless. Heb de volgende zaken hiervoor aangeschaft:
Thomson Speedtouch 585 router
Linksys USB wifi ontvanger voor in de pc.

Maar wat installeer ik als eerste? Vervang ik eerst de router, en plaats ik daarna de usb-ontvanger? Of andersom?

Groeten, Erik

als eerste de router, die vervang je voor het exemplaar met wifi. Dan sluit je de pc met kabeltje aan, en je gaat de router programmeren voor wifi, inclusief alle beveiligingen, pas daarna ga je verder met laptop en draadloze pc verbinding

suc6 ;););)

De router kan je nu gelijk vervangen.

Meeste routers (9 van de 10) nemen gelijk de instellingen aan die je nodig hebt.

Eerste keer moet je wel met kabel verbonden zijn. Je moet het router in gaan via 192.169.1.1 of welke ip je router ook gebruikt ( staat in de boekje ) en van daaruit kan je draadloos instellen.

Nadat je draadloos ingesteld hebt kan je er gebruik van maken.

Wacht even, dit snap ik niet. Ik heb een draadloze router gekocht, maar toch moet ik met een kabeltje verbonden zijn (reactie hankyspanky)??? Ik wilde juist van die hele kabelzooi af zijn!

Wacht even, dit snap ik niet. Ik heb een draadloze router gekocht, maar toch moet ik met een kabeltje verbonden zijn (reactie hankyspanky)??? Ik wilde juist van die hele kabelzooi af zijn!

Bij nieuw gekochte routers staan de WiFi altijd uit. Dus je kan moeilijk met een draadloos pc verbrinding maken met de router als de Wifi uit staat

Dus eerste keer verbinding maken met kabel. dan draadloos instellen. dan genieten van draadloos...

Inderdaad DjEngin niets meer aan toe te voegen, alleen ip adres kan inderdaad afwijken, maar dat staat als het goed is in het boekje wat je bij de router hebt gekregen.

suc6 ;););)

Nou, ik ga het vanavond gelijk proberen. Bedankt alvast!

De router kan je nu gelijk vervangen.

Meeste routers (9 van de 10) nemen gelijk de instellingen aan die je nodig hebt.

Eerste keer moet je wel met kabel verbonden zijn. Je moet het router in gaan via 192.169.1.1 of welke ip je router ook gebruikt ( staat in de boekje ) en van daaruit kan je draadloos instellen.

Nadat je draadloos ingesteld hebt kan je er gebruik van maken.

192.168.1.1 of 192.168.2.1 meestal ...

Nou, gisteren een eerste poging gewaagd en het werkt niet....:evil:

Speedtouch installatie cd doorlopen, de router wordt wel gevonden, er branden lampjes voor DSL, Ethernet, stroom en WLAN maar geen lampje bij Internet. Zou dit kunnen doordat ik nog geen draadloze ontvanger op de pc heb en (nog) via een kabeltje met het modem verbinding maak?

Laatst bewerkt:
Nou, gisteren een eerste poging gewaagd en het werkt niet....:evil:

Speedtouch installatie cd doorlopen, de router wordt wel gevonden, er branden lampjes voor DSL, Ethernet, stroom en WLAN maar geen lampje bij Internet. Zou dit kunnen doordat ik nog geen draadloze ontvanger op de pc heb en (nog) via een kabeltje met het modem verbinding maak?

Dit bericht komt op mij over van: het kabeltje van ADSL zit nog niet in de router. Correct? :)

Mocht dit wel het geval zijn dan moeten sowieso de ADSL gegevens nog ingevoerd worden in de router zodat er verbinding gemaakt kan worden. (Gebruikersnaam en wachtwoord).

Ja, zit er wel in (heb ook een brandend dsl-lampje), en ook de ADSL-gegevens zijn ingevoerd. Toch krijg ik geen verbinding met internet.

De speedtouch heeft een snelle verbindingscontrole mogelijkheid. Die heb ik gedaan, krijg 2 rode kruisjes terug: 1 voor ATM (whatever dat is) en 1 voor PPP. Wel groen voor DSL.

:D Die heb ik gisteravond helemaal doorlopen. Op pagina 32 onderaan staat mijn probleem, maar: wachtwoord en inlognaam zijn zeker goed. En dat genoemde "serviceprofiel" kan ik nergens terug vinden, maar ik stel gewoon de instellingen in die ik van xs4all gekregen heb: VPI/VCI 8/48, PPPoA, instellen als router. Ik krijg ook als ik mijn 'oude' routertje er weer aanhang, wel weer internetverbinding.

Heb xs4all nog niet gebeld omdat ik eerlijk gezegd een hogere pet opheb van iedereen hier dan van de meeste medewerkers daar.

Voor de volledigheid: het gaat om een ISDN telefoonlijn, adsl abonnement bij XS4all (voorheen bij Demon, maar die is overgenomen). Speedtouch is wel van het isdn-model, dus dat kan het probleem niet zijn!:cool:

staat bij je login .nl vermeld ???
mag niet ...
bij mij is het xxxxx@SKYNET
dus zonder be eén in hoofdletters !

Ik sluit deze even af, want het probleem van het niet brandende internetlampje is op zich wel opgelost. Instellingen van XS4all moest ik niet hebben, als ex-Demon klant moet ik gewoon de demon-instellingen invoeren.

Hij werkt nog niet, maar dat meld ik wel in een nieuwe topic. :mad:

In ieder geval bedankt.

Problemen met overstap op draadloos

Ik snap het echt niet meer....

Even kort de situatie.
Ik heb een ADSL-verbinding op een isdn-lijn. Eerst bij Demon, nu overgenomen door XS4all. Verbinding is nu nog bedraad, via een zyxel. Werkt allemaal prima.

Heb nu een draadloos modem (speedtouch 585i) gekocht en een usb adapter (linksys) voor in de pc (XP sp2). Het modem aangesloten, en na enige moeite (zie een andere post) alleen maar groene lampjes. Kon ook het modem benaderen op de pc. Echter, ondanks dat de internetverbinding volgens de webinterface van het modem werkte, kreeg ik geen internet met de pc. De usb adapter is onderdeel van het thuisnetwerk gemaakt, en ik zie de pc ook in het netwerkschema in de webinterface. PC krijgt een ip-adres in dezelfde range als het modem (192.168.1.x).

Vervolgens ook geprobeerd met een laptop (met vista) via het modem te werken. Hierop meteen werkend internet (mooi!!!) maar hier kan ik weer niet mee op de speedtouch komen.... De laptop krijgt ook een heel ander ip-adres (82.169.x.x), dat weer in de range ligt die de (bedrade) zyxel had....

Samengevat:
PC hangt in netwerk, ziet speedtouch maar heeft geen internet. Speedtouch geeft aan wel verbinding te hebben.
Laptop hangt niet in netwerk, maar kan wel via speedtouch op internet.

O ja, na opnieuw opstarten van de pc moet ik hierop ineens inloggen...??? Zal hier ook wel mee te maken hebben.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik kan het niet korter neerzetten. Ben benieuwd of iemand er iets mee kan.

Je 2 vragen maar samengevoegd.
Je kan beter in dit topic verdergaan zodat de helpers meteen weten wat er al geprobeert is :)

?? Nee hoor, volgens mij niet. De 585 is voor PSTN, de 585i (die ik heb) is voor isdn...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan