Overstap van Access 2003 naar Access 2007 of 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

a1mat

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Geachte Lezer,
Mijn vraag is waarschijnlijk al eerder gesteld, maar ik kan het antwoord niet vinden.
Ik wil overstappen van office 2003 naar office 2007 of office 2010 en gebruik daarvan Access.(Ik werk met Windows 7)
Ik heb momenteel in Access 2003 een administratie programma wat prima werkt, bestaande uit 5 tabellen, waaronder een postcode tabbel, waarbij na het invullen van de postcode, automatisch de “straat” verschijnt in een formulier.
Verder zijn er 14 Query’s, één Formulier waar alle gegevens ingevoerd worden,7 Rapporten, één Macro en één Module met ”zoek adres”.
Nu heb ik twee vragen:
Als ik overstap van Access 2003 naar Access 2007 of 2010 wordt mijn programma dan automatisch geconverteerd naar de nieuwe versie? Lukt dit zonder problemen?
Mijn tweede vraag: Wat is de verstandigste overstap naar 2007 of 20010.
Ik ben er wel al achter dat de lay-out van Access 2007 heel anders is als van Access 2003, maar met wat hulp van de cursus: http://www.gratiscursus.be/access_2007/index.htm denk ik hier wel uit te komen.
Wie heeft een antwoord op mijn vragen en kan mij adviseren?
Alvast bij voorbaat mijn dank
Met vr.gr. Mathieu

Een db die is gemaakt in 2003 kun je in beginsel prima gebruiken in 2007, en ik vermoed ook wel in 2010. Soms moet je wel wat queries aanpassen, omdat bepaalde begrippen niet altijd goed worden geconverteerd. Een Querycriterium als [Forms!Formulier1!Veld1] wordt dan bijvoorbeeld niet vertaald naar [Formulier!Formulier1!Veld1], zodat het criterium niet werkt. Maar in zijn totaliteit zal de db wel werken.
Zelf werk ik nog steeds met 2003, omdat ik 2007 een baggerpakket vind; 2010 heb ik nog niet uitgeprobeerd dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik heb de indruk dat die versie wat minder gammel in elkaar zit als 2007, dus ik zou, als je toch overstapt, dat doen naar 2010.

Wij, als organisatie, hebben onlangs een aantal Access 2003 toepassingen probleemloos laten omzetten naar Access 2007.
Inmiddels zijn deze versies al enige tijd live, zonder problemen.

Ik zou het volgende stappenplan volgen:

- maak in Access 2003 van je Access toepassing(en) een backup
- converteer ze daarna in Access 2003 naar mde bestanden
als dat niet lukt betekent dat dat er onjuistheden in VBA code staan
- los de fouten op
- importeer tenslotte ieder Access 2003 in Access 2007 of
open ze in Access 2007 en sla ze op als Access 2007 bestand

Tardis

Als er op dit moment nog gekozen moet (kan) worden tussen versie 2007 of 2010, zou ik kiezen voor 2010.
Omzetten loopt dan hetzelfde als Tardis beschrijft.

Helemaal met Harry eens. Als je nog de keus hebt tussen 2007 en 2010, dan zou ik ook voor 2010 gaan.

Hallo Allemaal
Allereerst mijn dank voor jullie reactie. Het schijnt dus mogelijk te zijn om over te stappen naar Access 2007 of 2010 zonder veel problemen.
Alleen heb ik nog een vraag aan de Heer Tardis. Wat bedoelt u met : Converteer ze daarna in Access 2003 naar mde bestanden.
Wat betekend dat en hoe moet ik dat doen? Wilt u dit nog wat toelichten?
Alvast mijn dank

Mathieu

Een db naar een MDE bestand converteren is helemaal niet nodig. Weliswaar is het zo dat een db die je converteert naar en MDE database geen echte fouten bevat, maar die controle kun je ook doen door in je db naar het VBA scherm te gaan (<Alt>+<F11> en dan via het menu <Foutopsporing>, <db Compileren> de database te controleren op eventuele fouten in de VBA code. En zelfs een db met fouten kan nog prima ingelezen worden in een nieuwere versie. Maar hoe minder fouten je meeneemt naar de nieuwe versie, hoe beter uiteraard!
Een MDE bestand is een min of meer zelfstandige versie van de db, waarin je geen aanpassingen meer kunt maken in formulieren etc. Het is dus een typische front-end applicatie voor de eindgebruiker. Zolang je nog wijzingingen moet kunnen maken in de formulieren, rapporten etc. hoef je van de db niet naar een MDE bestand te convertern.

Nog even een vraag.
Ik neem aan dat het converteren naar een MDE bestand niet nodig is,maar ik had het toch even geprobeerd, maar ik kreeg meteen een venster met : Kan niet converteren naar MDE.
Zou dit al betekenen dat ik bij het overzetten naar Access 2007 of 2010 problemen krijg?

Mathieu.

Ja.
Dat betekent nl dat er fouten in je VBA code zit.
Je kan alleen maar converteren naar MDE als je VBA code foutloos is.

Tardis

De meeste db's die ik maak kan ik ook niet converteren naar MDE, en ze zijn daar ook nooit voor gebouwd. En toch waren ze allemaal prima in te lezen in 2007. Vandaar mijn eerdere reserveringen bij deze aanbeveling ;)

Wellicht.
Toch is checken of VBA code correct door ff een MDE proberen te maken een weg die door professionals heel vaak bewandeld wordt.
Net wat je wil.

Tardis

Laatst bewerkt:
Ik heb in een eerder antwoord ook aangegeven dat het controleren en compileren van de VBA code in ieder geval een (misschien wel noodzakelijke, maar toch zeker een ) verstandige zaak is voordat je overgaat. En in mijn geval (en die van mijn bazen...) was dat meer dan voldoende.
Neemt niet weg dat een MDE check misschien wel de Ultimate Icing On The Cake is.... Maar nodig?

Hallo
Mijn dank voor de reacties.
Ik zal het gaan uitproberen, maar het kan nog even duren omdat ik Office 2010 nog moet kopen.

Groetjes Mathieu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan