Overstap van Win 11 naar een Linux distr.

Linux inderdaad ondervertegenwoordigd als OS.
Dat klopt natuurlijk wel. Heel jammer maar aan de andere kant heel fijn. Virussen worden nog steeds alleen voor Windows gebruikers gemaakt, ik heb nul procent last van virus en andere dingen.

Het is jammer dat zakelijk gezien het vaak mis gaat. Weet je nog, het Duitse overheid:
München zette in ruim tien jaar tijd de besturingssystemen van de gemeente over naar een speciaal voor de stad ontwikkelde Linux-distributie met de naam LiMux. Die migratie verliep moeizaam. Volgens critici zou ongeveer de helft van de ruim achthonderd applicaties die de stad heeft draaien niet goed werken.
Overigens heb ik een Ubuntu snartphone gehad. Deze verkocht omdat er amper apps te vinden waren en die van Android werkte er niet op. Ook dat vind ik super jammer, maar omdat toen der tijd de smartphone meer werd gebruikt onderling met docs en andere zaken, kon ik niet mee.

Maar je hebt ze wel: https://linuxmag.nl/linux-op-je-smartphone/ (artikel uit 2022)

vervolg: De PinePhone is een smartphone die gebruikers controle geeft over het apparaat. Hij kan mainline Linux draaien, heeft hardwarematige privacyswitches en is ontworpen voor open-sourceliefhebbers.
en als je een oudere smartphone hebt: https://devices.ubuntu-touch.io/

Virussen worden nog steeds alleen voor Windows gebruikers gemaakt,
Op dat punt is het voor Linux gebruikers het voordeel dat Windows meer gebruikers heeft.

Nog even terugkomend op mijn eerdere bijdrage over dit onderwerp: wat ik bedoel te zeggen is dat ik het oprecht fijn zou vinden als Linux een alternatief zou worden, maar nu is het alleen geschikt voor doorgewinterde ICT-ers met een behoorlijk doorzettingsvermogen.
Kijk alleen maar naar de reacties hier. Daar snapt een leek toch helemaal niets van.
En dat wat ik boedel met chaos, vergeleken met os-en als Windows en Apple. Iedereen maakt zijn eigen versie en je kan er een dagtaak van maken om te weten te komen welke versies er allemaal zijn. Dat heb je niet bij OS-en als Windows. Iedere leek weet dat er zoiets als Windows 11 bestaat. punt. klaar. Niks te tientallen distro's (whatever that me be).

Wat nodig is om van Linux een breed succes (met de nadruk op breed en niet beperkt tot de nerds onder ons) is één centrale organisatie die één versie voor consumentengebruik onderhoud en uitbreid.

En dan het punt van virussen en malware.
Hierboven wordt door Gouwepeer al terecht opgemerkt dat er vooral virussen en malware gemaakt worden voor systemen die het meest gebruikt worden. OS-en met een laag marktaandeel hebben daardoor geen tot weinig. Maar op het moment dat een bepaald volume is bereikt begint het gedonder.
Dus geen enkel os is ongevoelig voor virussen en malware. De interesse van de makers hiervan wordt bepaald door het marktaandeel van het os.

Ok. Een kleine up-date van mijn kant. Heb afgelopen maandag een HP EliteDesk AMD Quad Core A8 /8GB / 256GB SSD bij Tronic Electronica in Delden gekocht. Daar staat Linux Mint 22.1 op. Werkt goed.

Mint is handiger in gebruik dan Windows 10/11 en alles is via het menu prima te starten, sowieso is het heel makkelijk in te stellen.
maar nu is het alleen geschikt voor doorgewinterde ICT-ers met een behoorlijk doorzettingsvermogen.
Tja, ga het gebruiken dan zie je dat dat onzin is, in de jaren '90 was dat zo maar de laatste jaren zijn de grafische schillen erg goed geworden en hoef je nog zelden een shell te gebruiken voor opdrachten.
Ben ooit begonnen met Redhat 2.0 met Xwindow, zelf kernels compileren etc. maar dat hoeft allemaal niet meer.

Niet eenvoudig voor de leek, daar bedoel ik mee: stel u voor dat een 75 jarige zijn win10 pc om moet gaan zetten naar Linux mint en dan zijn Outlook-mail, documenten en Edge favorieten, etc over moet zetten.
Ziet u het voor u?
Ik durf u om welk bedrag dan ook te wedden dat die senior er niet uit komt.

Vraag hem/haar daarentegen om te upgraden naar Win11, als dat al niet automatisch is gedaan, dan doet ie dat met één druk op de knop "ja, doe maar".

Ach, ben bijna 72 en kan er prima mee om gaan, waar een wil is......
Ja ik ook, als gepensioneerde ICT-er. En dat is precies wat ik bedoel.
Het is alleen weggelegd voor ICT-ers en niet voor leken. En dat vind ik jammer, want het is op zich een mooi os.
En dat zou een kans zijn voor Linux, omdat er vermoedelijk velen zijn met een pc waar, volgens MS, Win11 niet op werkt en die zouden dan naar Linux Mint kunnen converteren.
Maar om de door mij genoemde redenen zal dat voor een hele groep een brug te ver zijn.

Ik ben een leek, geen ex ICT'er en Mint is heel gemakkelijk te gebruiken en leeftijd doet er niet toe, interesse wel.
De man heeft al wat ervaring ermee.

Allemaal theorie.
Ik heb zo'n 65 pensionado's die ik met hun pc-zaken help en geef presentaties aan de senioren academie over ICT-onderwerpen en help senioren in mijn wijk met Pc-problemen op te lossen en ik kan u verzekeren dat geen van die ouderen zonder ICT-technische hulp in staat is om hun win10 pc om te zetten naar een Linux Mint pc.

Dus ook niet om straks zelf de overstap naar Windows 11 te kunnen doen.

O jawel, want dat is of al automatisch gebeurd, of ze moeten nog toestemming geven.
En als de pc niet voldoet, dan kopen ze een nieuwe win11 pc, loggen in op hun windows account en alles wordt voor ze klaar gezet.
Als ze dat niet willen, dan regel ik een upgrade naar Win11 via de "Rufus"methode.

Niet eenvoudig voor de leek, daar bedoel ik mee: stel u voor dat een 75 jarige zijn win10 pc om moet gaan zetten naar Linux mint en dan zijn Outlook-mail, documenten en Edge favorieten, etc over moet zetten.
Ziet u het voor u?
Ik durf u om welk bedrag dan ook te wedden dat die senior er niet uit komt.
Ik kan je verzekeren dat ik menig oudere heb overgezet naar Linux en dat deze met tevredenheid ermee werken.
Ik vind dat je onzin praat.

Vraag hem/haar daarentegen om te upgraden naar Win11, als dat al niet automatisch is gedaan, dan doet ie dat met één druk op de knop "ja, doe maar".
Daar schuilt dus het gevaar in, men drukt op alles en aangezien Win virusgevoelig is, heb je al snel een probleem. Met Linux niet.
Het is waar dat wanneer Linux vaker particulier gaat gebruikt worden, men de virusmakers zich daarop gaan richten.
Maar hé, Linux werkt altijd nog sneller door de gaten te dichten dan Win.

En verder, je oordeelt en veroordeelt. Ik houd er niet van.

ps. Ik ben geen icter en geleerde maar werk al 18 jaar met Linux. Ben inmiddels bijna 63 jaar.

Wat ik heel erg vind is de koppelverkoop, daar hoor je niemand over. Alleen computers met Win erop kan je kopen.
Ja, er zijn wel wat winkels met Linux maar die moet je zoeken. Of je gaat naar een steunpunt zoals ik jaren ben geweest.

Nee srppchulp, je praat onzin uit. Ga eerst zelf maar eens aan de slag met Linux op de juiste manier. Dan praat je wel anders.

Terug
Bovenaan Onderaan