Overstappen op linux

• Onderwerp starter Onderwerp starter ibl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ibl

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2003
Omdat microsoft allemaal anti piratenrij dingen gaat doen zou k graag overstappen op linux. ik weet het het is een groot verschil , maar welke linux is het gebruik vriendelijkst? want k ben niet bekend met linux. het moet ook makkelijk te instaleren zijn ..

alvast bedankt!:thumb:

Waar ben je bang voor?
Ben je zo'n piraat dan?

Fonz :thumb: :p

Geplaatst door A.J.
Waar ben je bang voor?
Ben je zo'n piraat dan?

Fonz :thumb: :p

Uit de huisregels:

Plaats geen off-topic berichten in een thread. Als je over iets anders wil praten, open dan een nieuw bericht. Met off-topic berichten bedoelen we berichten die niet over het 'hoofdonderwerp' (de vraag) gaan.

Plaats evenmin berichten die geen toevoegde waarde leveren aan de thread, m.a.w. nutteloze berichten.

haha .. nee valt wel mee hoor :p .. maar k begin steeds meer open source te gebruiken ( wekrt makkelijker .. meestal gratis ) ... dus k d8 nu windows ook maar eens... maar u / je weet geen linux versie welk gebruiksvriendelijk is en gemakklijk in gebruik?

is dat wel simpel ? ... ondersteund ie ntfs? fat32? ofso ?

Elke linux distributie ondersteunt ntfs en fat32. Dat wordt namelijk niet geregeld door de distributie maar door de kernel (de makers van een distributie kunnen er natuurlijk voor kiezen om een kernel mee te leveren zonder ondersteuning voor ntfs en fat32, maar dat zullen ze niet snel doen). De kernel ondersteunt ntfs en fat32.
Wel is het zo dat ntfs schrijf ondersteuning standaard niet aanstaat en dat het afgeraden wordt om dat te gebruiken omdat dat kan resulteren in het verlies van data.

De huidige versies van de 'bekende' linux distributies (Mandrake, SuSE, RedHat/Fedora) zijn allemaal gebruiksvriendelijk en hebben een gebruiksvriendelijke installer.

Geplaatst door ibl
is dat wel simpel ? ... ondersteund ie ntfs? fat32? ofso ?

Is mij op dit forum aangeraden :p, en moet zeggen is aardig mee te werken...

Wat wel een aanrader is, is een dualboot ( zo heet dat toch ) te gebruiken naast windows zodat je er een beetje in kan rollen zeg maar...

maar is linux gratis? en ook ondersteuning nld taal?

Wat is het verschil tussen de 3cd en de 6 cd versie?

ik download nu de 3 cd versie maar op zo'n linux site dat je iets moest doen met md5?

wat is dat en wat houd dat in? en het belangrijkste .. wat moet je doen :P

Laatst bewerkt:
Linux is gratis te downloaden, maar je kan het ook in de winkel kopen. Het verschil tussen de gratis versie en de winkel versie is dat je bij de winkel versie ondersteuning krijgt en een handleiding.
Linux zelf ondersteunt geen enkele taal, maar de programma's die er op draaien wel. Vaak ook Nederlands.

Wat betreft die md5. Dat is een manier om te controleren of de iso die je gedownload hebt correct is. Hoe dat werkt kan je vinden op http://www.linuxiso.org/viewdoc.php/verifyiso.html

ik heb ze met dat programma voor windows ge varified alles is ok ... maar wat moet ik nu doen? .. kan ik ze naar andere computer overhalen zonder dat ik dat weer meot doen ? om ze daarna te branden?

oke .. alles gebrand maar k zou heel graag een schone instalatie doen .. is het een boot cd? ... zo van dat je dan kan kieze van setup starte? net zoals windows ... en bij de setup zit daar ook een formateer proggie? ( ook zoals winxp )

en welke kan ik beter doen ntfs of fat32

nou helemaal perfect :thumb: windows deraf ... alleen 1 probleem ..

hij zegt:

de volgende installatiemedia zijn gevonden
indien u sommige wilt overslaan kunt u ze nu deselecteren

cd 1 t/m 3 ... die heppik en cd 4 .. maar die hep k niet KDE 3.3 ?

moet ik die selcteren ofniet?

oke alles deot het ... bedankt voor de tips enzo ! .. bedankt !

Geplaatst door ibl
ik heb ze met dat programma voor windows ge varified alles is ok ... maar wat moet ik nu doen? .. kan ik ze naar andere computer overhalen zonder dat ik dat weer meot doen ? om ze daarna te branden?

Geplaatst door ibl
oke .. alles gebrand maar k zou heel graag een schone instalatie doen .. is het een boot cd? ... zo van dat je dan kan kieze van setup starte? net zoals windows ... en bij de setup zit daar ook een formateer proggie? ( ook zoals winxp )

en welke kan ik beter doen ntfs of fat32

Geplaatst door ibl
nou helemaal perfect :thumb: windows deraf ... alleen 1 probleem ..

hij zegt:

de volgende installatiemedia zijn gevonden
indien u sommige wilt overslaan kunt u ze nu deselecteren

cd 1 t/m 3 ... die heppik en cd 4 .. maar die hep k niet KDE 3.3 ?

moet ik die selcteren ofniet?

Geplaatst door ibl
oke alles deot het ... bedankt voor de tips enzo ! .. bedankt !

Goh, het is wel selfservice he :cool:

Als alle problemen zo werden opgelost :D

Maar toch goed dat dat niet zo was, want anders zou helpmij niet meer bestaan ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan