Overstappen op Unix

Status
Niet open voor verdere reacties.

dezepc

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2004
Ik heb nog een 'oude' pc staan met Windows95 (laatste OEM-versie). Nu wil ik die pc graag ombouwen tot een Unix-systeem met MySQL en PHP erop. Maar kan ik zomaar Windows eraf halen en Unix installeren?

In principe wel. Gewoon de HD formatteren en unix / linux erop zetten.

Gewoon de hardeschijf formatteren en unix installen... Waarom geen linux (ook goed voor servers, gratis, gebruiksvriendelijk, tal van gratis programma's...?)

succes

Bedankt!

Dan is de vervolgvraag: wat is beter/handiger/makkelijker om te gebruiken: Linux of Unix?

Zoals joram al zegt: linux is gratis, gebruiksvriendelijk en veel gratis programma's. Dit in tegenstelling tot unix. Ik zou dus voor linux gaan.

En welke Linuxversie kan ik het beste pakken? Red Hat, SuSE, Knoppix? Maakt dat allemaal nog wat uit?

alvast bedankt,
DezePC

Knoppix valt in elk geval af, dat is een versie die vanaf cd draait, zet je de pc uit, ben je de hele configuratie kwijt.
Zelf ben ik een aanhanger van RedHat, maar ja er zullen ongetwijfeld andere meningen zijn.

Mandrake, zeker. Is het meest gebruiksvriendelijk voor beginnende users. Maar ook gevorderden kunnen ermee omweg voor servers etc.

succes

Het maakt in principe niet uit welke distributie je gebruikt. ze hebben allemaal hun voors en z'n tegens maar over het algemeen is het een gevoelskwestie van degene die hem aanprijst.

Waar je naar moet kijken is wat je ermee wil en hoe makkelijk je het wil.

Je geeft aan dat je MySql en PHP wil draaien. (vermoedelijk ook apache voor een webservertje :))

hiervoor heb je op zich geen grafische interface nodig. maar gewoon een stabiel draaiend distributie die zoveel mogelijk resources voor de progs gebruikt.

Mijn voorkeur gaat dan uit naar.... Debian... verassing:)
vanwege het feit dat het een erg robuuste variant is.
het is "lekker" hand werk zonder dat alle automatische scripts je zelfgemaakte aanpassingen weer ongedaan maken.

Hiernaast de update procedure die super snel is bestande uit een 2 tal commando's
en uitermate geschikt is om als server te draaien.

Nadeel: voor mij geen maar menigeen zal door de robuustheid afgeschrikt worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan