• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

overuren berekenen, formule eenvoudiger maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Beste forumleden,

In bijgaand voorbeeld bestand lukt het mij om overuren uit te rekenen. Echter de formule voor uren tussen 8:00u en 20:00 is ingewikkeld. Volgens de CAO worden overuren als volgt vergoed:
maandag t/m zaterdag:
voor 8:00u: +25%,
tussen 8:00u en 20:00u: +0%
na 20:00u: +25%
op zon- en feestdagen (ongeacht voor 8:00u of na 20:00u): 150%

Zoals je kunt zien heb ik veel moeite gehad om de juiste als() formules te vinden.
Ik moest zelfs een aantal hulpkolommen (R t/m W) gebruiken. In R22 en S22 staan de 'grenstijden' 8:00 en 22:00,
in de andere kolommen wordt gekeken wanneer gewerkt wordt.
Dit kan vast wel korter....Aan jullie de eer.

Met vriendelijke groet,

Gerald

Bijlagen

Gerald,

De hulpkolommen zijn er al uit :D
De formule wordt er niet eenvoudiger op !

Joske

Bijlagen

Joske,

Reuze bedankt man! De formule wordt inderdaad niet eenvoudiger...maar het staat wel netter zonder hulpkolommen.
Ik had nog even zitten googlen...misschien kan er nog iets met een formule zolas staat in cel B12, dit is een als(en(voorwaarde);anders) formule, dit had ik geprobeerd, maar mij lukte het niet.

Voor zover in elk geval bedankt.

Gerald

formule klopt niet helemaal

Joske,

Ik weas gisteren blij met je formule, maar vanavond vul ik in de B kolom 20:00 in en ik krijg allemaal ###### in de kolom "uren tussen 8 en 20" Weet jij hoe dit kan? Als ik nl. uren voor 20u invul gaat het goed, als ik uren na 20:00 invul, krijg ik ######

Gerald

Joske,

Ik weas gisteren blij met je formule, maar vanavond vul ik in de B kolom 20:00 in en ik krijg allemaal ###### in de kolom "uren tussen 8 en 20" Weet jij hoe dit kan? Als ik nl. uren voor 20u invul gaat het goed, als ik uren na 20:00 invul, krijg ik ######

Gerald

9 kansen op 10 gaat het om een negatieve tijd als resultaat van een berekening. Dat leidt tot zulke gevallen.
Bekijk dit eerst eens.

Het probleem is dat 0.833333 niet helemaal gelijk is aan 22 uur. Je kan dus ongewild een negatief getal krijgen.
Je gebruikt beter de volgende formule:
ALS(uur($D22)*60+minuut($D22)<=22*60+0;$D22-$B22;0)
in de plaats van:
ALS($D22<=0,833333;$D22-$B22;0)

Dat geldt natuurlijk ook voor de andere condities in de formule(s).

Beste groeten,
Paul.

Beste Heren Wim en Paul,

@ Wigi: inderdaad was de uitkomst negatief...
@ Paul: ik ga de formule ombouwen. Dan moet het toch goedkomen :)

Wederom mijn dank!

Groet,

Gerald

Volgens de CAO worden overuren als volgt vergoed:
maandag t/m zaterdag:
voor 8:00u: +25%,
tussen 8:00u en 20:00u: +0%
na 20:00u: +25%
op zon- en feestdagen (ongeacht voor 8:00u of na 20:00u): 150%
Die vetgedrukte zin formuleer je anders dan die daarboven.
Wat is het op zon- en feestdagen: normaal loon x 150% of normaal loon + 150%
Je vermeldt wel wat op zon- en feestdagen het tarief moet zijn voor 8 uur en na 20 uur,
maar niet dat TUSSEN 8 en 20 uur. Wat moet het zijn tussen 8 en 20 uur:
het normale tarief of het normale tarief + de opslag ?

Laatst bewerkt:
Hallo Zapatr,

Leuk dat je ook naar deze vraag kijkt!
Voor de gehele zon (of feest)dag geldt: 150%, ongeacht het tijdstip.
We hebben op zondag nog nooit voor 8u of na20u gewerkt en volgens mijn leidinggevende is de vergoeding voor alle uren op zondag 150%. (Maar dat kijk ik nog even na in de CAO).

Met vriendelijke groet,

Gerald

Helaas gaf je geen antwoord op mijn vraag of het op zon- en feestdagen nu x150% moet zijn of +150%,
ik ben er dan maar vanuitgegaan dat het x moet zijn.

Ik vind je blad - zeker voor buitenstaanders - wel wat verwarrend.
In rij 20 staat als kop "Overwerk uren", maar onder rij 20 bereken je niet alleen de overuren, maar ook de "normale" uren.
Verder moeten degenen die met het blad (moeten) werken, goed beseffen dat:
- er geen WERKuren maar LOONuren worden berekend (dat zal wel de bedoeling zijn neem ik aan).
- onder rij 21 de notatie van de uren als "Tijd" wordt weergegeven, en in cel O14 als decimaal getal.

Dat gezegd zijnde, en ervan uitgaande dat je in O14 de LOONuren wil weergeven (inclusief de uren die tot de "normale" werktijd behoren), kun je in O14 die uren als volgt berekenen (hiervoor hoeven alleen de datum in A22, de begintijd in B22, en de eindtijd in D22 te zijn ingevuld).
Code:
 =ALS(A22="";"";ALS(WEEKDAG(A22)=1;(D22-B22)*1,5;(I22+(ALS(B22<1/3;1/3-B22;0)+ALS(D22>5/6;D22-5/6;0))*1,25))*24)

De cellen F22, I22, en L22 zijn dus niet nodig, maar als je die ook ingevuld wil zien, dan kan dat natuurlijk wel.
NB: Jouw berekening klopt niet voor zon- en feestdagen.
Vul als begin- en eindtijd voor bv. zondag 15/8 maar eens in: 20:00 en 22:00 uu.
Jouw uitkomst in O14 is 5,50 ; dat moet 3 zijn (2 x 1,5)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan