• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overuren in excel berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicoleenmark

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2013
Goedeavond,

Ik heb de volgende vraag mijn man werkt in de cao metaal en techniek.
Nu is het zo dat hij overuren maakt en ik dat graag in een excel bestand willen zetten zodat ik kan zien wat we ongeveer extra binnen halen in de maand.
Bij hem werkt het zo dat hij de Eerste twee overuren 0,78 %, Volgende uren en zaterdag 0,89 %, Zon- en feestdagen 1,12 %.
Nu is het zo dat hij elke dag 9 uur werkt waarvan 1 uur af gaat door pauze dus dat betekend dat er totaal 8 uur overblijft.
Ook gebeurt het dat als mijn thuis komt hij na het eten nog een aantal uur werkt hoe kan ik dat in het bestand verwerken?
Is het mogelijk om dit in een excel bestand te verwerken zodat ik altijd kan zien hoeveel uur hij per maand in de verschillende percentage werkt.
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groetjes Nicole

Bekijk bijlage test uren.xlsmik heb een bestand voor je; kijk maar of je er iets mee kunt.

Ik heb de situatie ingevoerd en volgens mij klopt het zo,

Wat je per regel moet invullen is het volgende:

Naam,
Datum
starttijd,
pauze duur
eindtijd

Vervolgens wordt het aantal uren uitgerekend keer het tarief.
Ook kun je nog het aantal normale gewerkte uren aanpassen, deze zal standaard op acht staan.

OM nieuwe regels aan te maken kun je verder naar beneden kopiëren.

Let op, bij de invoer van de tijd zit een Macro die de invoer gemakkelijker maakt.
15:30 moet je invoeren als 1530 en de macro zal de tijd automatisch omzetten in een excel tijd waarmee het kan rekenen.

Veel plezier ermee en ik hoor graag of het wat is voor je.

Laatst bewerkt:
nog één opmerking, het is alleen mogelijk om tot op halve uren nauwkeurig in te voeren. Ik heb nu eventjes geen tijd om dat ook nog aan te passen.

Hoi Mjonk,

Ik had ook dit bestand gehad maar daar zitten nog wat fouten in en ik weet niet hoe ik die eruit moet halen.
Dit bestand was opzich helemaal goed alleen werd er naar 7.30 al overgegaan naar de overuren regeling en dat mag pas vanaf 8 uur.
En ik kon geen extra regels toevoegen als mijn vriend bijvoorbeeld ook in de avond zou werken.

weet niet of u dat zo kan aanpassen?

Dit was namelijk een perfect bestand alleen miste ik er nog dingen.

alvast bedankt.

groetjes

Bekijk bijlage Urenreg. met ort (2) (12).xlsm

Ik heb even gekeken maar kan helaas niet vinden hoe bepaald wordt dat er standaard 7,5 uur gewerkt wordt, misschien dat iemand anders het nog weet.

in je onregelmatigheidstoeslag_tabel staat in de eerste regel:
100% ma-vr 8:00 16:30

daardoor krijg je een werkdag van 7:30 uur (uurtje pauze)
als je van die 16:30 17:00 maakt

is de standaard werkdag 8:00 uur

in je onregelmatigheidstoeslag_tabel staat in de eerste regel:
100% ma-vr 8:00 16:30

daardoor krijg je een werkdag van 7:30 uur (uurtje pauze)
als je van die 16:30 17:00 maakt

is de standaard werkdag 8:00 uur

vergeet niet bij 78% moet deze waarde ook aangepast worden.

Ik heb dit aangepast maar zodra ik dat doe rekent hij de overuren niet meer voor me uit.
En ik kan dus ook geen extra regels toevoegen als mijn man dus in de avond uren ook nog werkt.
Maar ik denk dat er eigenlijk een half uur pauze af moet halen maar ik kan echt niet vinden hoe ik dit moet aanpassen.

groetjes

Laatst bewerkt door een moderator:
bij mij werkt het wel zie gele vakjes:

om extra tijden tijden toe te voegen zou ik extra kolommen toevoegen.
hoeveel werkdelen moeten er per dag mogelijk zijn?

bv:gewerkt van 0:00 tot 6:00 en van 12 tot 18 en van 22:00 tot 24:00
zo zou het 3 werkdelen opleveren.

Bijlagen

Ik heb de kolommen voor de extra thuisuren bijgevoegd, in de veronderstelling dat tijdens de thuisuren geen pauze genomen wordt.
Ook in de veronderstelling dat voor de thuisuren dezelfde barema's voor de overuren tellen.
Je moet zoals Sylvester meldde, in het schema van de onregelmatigheidstoeslag, de juiste tijden invullen.

ps In de eerste draad die je hierover postte, schreef ik dat de Functie voor de ort-berekening van Zapatr was.
Ik denk dat die code van Sylvester was.

Bekijk bijlage Urenreg. met ort (3).xlsm

Laatst bewerkt:
Geen reactie meer van TS, dus veronderstel ik dat er toch nog problemen zijn om alles werkend te krijgen.
Zonder over de juiste info te beschikken, heb ik het onregelmatigheidsschema toch maar aangepast:
- normale werkdag: 8:00 tot 17:00 aan 100%
- de 2 eerste overuren: van 6:00 tot 8:00 en van 17:00 tot 19:00 aan 0,78%
- de andere overuren: van 0:00 tot 6:00 en van 19:00 tot 24:00 aan 0,89%
- zaterdagen: van 0:00 tot 24:00 aan 0,89%
- zon- en feestdagen van 0:00 tot 24:00 aan 1,12%
Voor de thuisuren in de kolommen "Extra in" en "Extra uit" gelden dezelfde barema's als voor de fabrieksuren.

Wanneer dit opgelost geraakt, verwacht ik een nieuwe vraag:
Bij een nieuwe maand gebruik je de knop [Invoer wissen]
Maar dan ben je de uren van de vorige maand kwijt.
Daarom een printknop toegevoegd, zodat de uren niet verloren gaan.

Misschien kan TS nu verder met het bestand.

Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Sorry maar ik ben een paar dagen weg geweest.
Wat ik zo raar vind is dat als ik tijden wil wijzigen dat de optelling in hekjes veranderd.
Weten jullie hoe dit komt? Hierdoor kan ik dus niet testen of het goed is.

De uren heb ik al aangepast dit zou het moeten zijn

onregelmatigheidstoeslag
100% m-vr 07:30 16:30
0,78% m-vr 06:00 07:30
0,78% m-vr 16:30 18:30
0,89% m-vr 00:00 06:00
0,89% m-vr 18:30 24:00
0,89% za 00:00 24:00
1,12% zo/feest 00:00 24:00

Waarom krijg ik die foutmelding komt het doordat mijn excel te laag is of mist ik onderdelen in excel??

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groetjes Niekie

Wil jij even jouw bestandje met wat je nu hebt plaatsen? De #jes kunnen diverse oozaken hebben.

Goedeavond,

het is heel raar maar als ik op mijn werk het bestand invul en de uren wijzig kan het wel dus ik denk dat het aan mijn excel ligt.
Super bedankt voor jullie hulp!

Groetjes nicole

Nicole,
Ik denk dat de formules in kolom Y ervoor zorgen dat het fout loopt in excel 2003.
Misschien kan iemand de formule herschrijven voor excel 2003?
Code:
=ALS.FOUT(ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($M3;Blad2!$A$2:$A$13;0)));7;WEEKDAG($M3;2));"")

In een van je posts schreef je, dat je wou zien wat je per maand binnen kreeg.
Daarom een kleine toevoeging op Blad3 (RSZ-berekening enkel voor België)

De formule voor XL2003 is:

PHP:
=ALS(ISFOUT(ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($M3;Blad2!$A$2:$A$13;0)));7;WEEKDAG($M3;2)));"";ALS(NIET(ISFOUT(VERGELIJKEN($M3;Blad2!$A$2:$A$13;0)));7;WEEKDAG($M3;2)))

Als je even een eigen vraag stelt en en niet in iemand anders topic inbreekt wordt je waarschijnlijk beter geholpen. Een voorbeeldbestand van wat je zoal gemaakt hebt en waarin je duidelijk kan maken waar je tegenaan loopt is ook zeer aan te bevelen.

hallo wieter en Nicole
in deze tabel staat:

tijdIn pauzeIn pauzeUit pauzeIn pauzeUit tijdUit tijdIn tijdUit

zou het handig zijn om alleen tijdIn en tijdUit te gebruiken:

tijdIn tijdUit tijdIn tijdUit tijdIn tijdUit tijdIn tijdUit

de pauze's zitten automatisch tussen tijdUit en tijdIn en hoeven dus niet ingevuld te worden.

als je een voorbeeld wil hoor ik het wel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan