Oververhit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kashshaptu

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2007
Hai,

Ik was van plan mijn computer vandaag te gaan formateren, maar wou eerst toch even alle stof eruit halen. Hiervoor heel voorzichtig te werk gegaan met een kwastje. Later heb ik toch besloten de koeler van de cpu af te halen zodat ik ook daar wat beter kon schoonmaken.

Dit is allemaal goed verlopen. Heb wat koelpasta aangebracht en de koeler er weer opgeschroefd (zit met schroeven op t moederbord). Maar nu zette ik hem net aan en ging ie heel hard zoemen en misschien 5 seconden later ging hij uit.

Oververhit, is mijn gok. Wat kan ik hier aan doen? Is er iets wat ik heb gemist of fout gedaan?

Dankjewel,

Emma

check ff of je het stekkertje er goed in hebt gestopt van de fan, want als die eruit ligt dan stopt de proc. automatisch om oververhitting te voorkomen

Cooler en coolblok zaten aan elkaar vast, dus allebei. Heb eigenlijk niet aan de processor gezeten, alleen de oude koelpasta (die compleet was opgedroogd) met een zakdoekje eraf geveegd.

Voor zover ik weet zit t stekkertje er goed in, maar ik doe de kast wel open en zet m aan, kan ik gelijk zien of ie idd werkt.

Ik vroeg me verder af of ik misschien te weinig koelpasta erop heb gedaan? Ben aardig goed met computers, maar eigenlijk nog nooit een koeler eraf moeten halen omdat de zaak zo verstoft was dat t wel moest.

EDIT:

Ik ben een stapje verder. Had m nog even open, toch wat extra koelpasta ertussen gedaan, om zeker te weten dat het dat niet was, en hij blijft volgens mij gewoon aan. De fan blaast alleen ENORM. Wil natuurlijk niet mn CPU fryen, dus heb m maar afgesloten.

Kan het zijn dat ik nog steeds te weinig koelpasta er tussen heb gedaan?

Laatst bewerkt:
Mag ik dan vragen wat je los geschroeft heb? Aangezien hij hellemaal niet met schroeven vast zit... Of zat er geen standaard koeler op?

De koeler + blok zit met 4 schroeven op het moederbord. Geen kliksysteem, maar schroeven. Als je de schroeven losschroeft komt de koeler los van de cpu.

Ik vond het ook een vaag systeem (aangezien ik t nooit eerder heb gezien), maar zo zat het vanaf t begin.

Ik zal even kijken of ik een foto kan maken:)

Allereerst moet je oppassen dat er niet TEVEEL koelpaste opzit! Dat is veel erger dan TE WEINIG.

De juiste hoeveelheid is een druppeltje zo groot ongeveer als een rijstkorrel en dat goed verdelen.
Teveel pasta zorgt juist voor een omgekeerd effect, geen goede koeling!

Nee,

DSC00408.jpg

Die:) Ik kon m niet op internet vinden, een of ander taiwanees ding.

Allereerst moet je oppassen dat er niet TEVEEL koelpaste opzit! Dat is veel erger dan TE WEINIG.

De juiste hoeveelheid is een druppeltje zo groot ongeveer als een rijstkorrel en dat goed verdelen.
Teveel pasta zorgt juist voor een omgekeerd effect, geen goede koeling!

Ik denk dat ik dan maar eens opnieuw begin met koelpasta:P

En nog even een suggestie: soms zitten dergelijke koelers vastgeschroefd via een soort clip aan de ACHTERKANT van het moederbord.
Als dat bij jouw koeler ook zo is en je hebt wel je koeler, maar niet je moederbord verwijderd, dan ligt die clip bij jou nu dus ergens los onder je moederbord!!

(sorry, ondertussen mn 3e dubbelpost)

Ik heb de koelpasta opnieuw aangebracht, rijstkorreltje en dat goed verdelen.

Het is weer terug naar hoe het eerst ging. Na ongeveer 5 a 10 seconden slaat ie uit.

(toen ik dus extra koelpasta had aangebracht tussendoor bleef hij wel aan, ookal bleef de fan echt enorm blazen).

Misschien maar even naar computerzaakje op hoek van de straat lopen en kijken of ze t ff willen fixen omdat ik natuurlijk een hulpeloos, zielig meisje ben:P (werkt altijd)

Ok, mn laatste post.

Probleem opgelost:) De persoon bij computerzaakje zag dat de cpu en koeler niet goed contact maakten, heeft m een kwartslag gedraaid, waardoor ie wel contact maakt.

Dankjulliewel voor alle aardige en behulpzame reacties:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan