Oververhitting Processor & Videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

nofear32

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2007
Hoi,,

heb een probleem met mijn processor en videokaart.
zoals hierboven al staat worden deze veelste heet onder het gamen.

Temperaturen
Moederbord 46 °C (115 °F)
CPU 64 °C (147 °F)
GPU 58 °C (136 °F)
WDC WD2500JD-00HBB0 45 °C (113 °F)

Koelingsventilatoren
CPU 2136 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.35 V
+3.3 V 3.36 V
+5 V 5.05 V
+12 V 11.67 V
+5 V Standby 4.24 V
VBAT Batterij 3.30 V
Debug Info F FF 4F FF
Debug Info T 46 64 127
Debug Info V 86 C0 D2 BC AF 00 00 (01)

dit zijn de temperaturen als ik hem opstart, en als ik een half uurtje aan het gamen bent, wordt de videokaart tot wel 75 C en de Processor soms wel tot 80 C

Ik heb mijn hele PC al goed schoongemaakt, geen stof op de koelers van de processor en van de videokaart,

Deze processor heb ik: Intel Pentium 4 550, 3400 MHz (17 x 200)
De Videokaart: ASUS EN7950 GT 512 MB DDR3

wat zou ik hieraan kunnen doen?

alvast bedankt!

P.S. Als ik nu een spel opstart Reboot de PC vanzelf....

Laatst bewerkt:
zorg dat de kast ook goed gekoeld wordt en dat de koelblokken echt wel goed en STEVIG op hun plek gedrukt zitten. gebruik ook een beetje warmte geleidende pasta tussen processor en koelblok voor een optimaal contact

Checken of de airflow goed is en of er ook voldoende 'koude' lucht naar binnen kan, de kast in :). Pocessor en koelblok ( 'goed aandrukken' ) : hoe minder afstand tussen deze twee, hoe beter het warmtetransport !

Laatst bewerkt:
Van buiten de kast.
meestal van de zijkant/onder erin en boven eruit.

ik kan wel eens probere om de zijplaat er af te laten, en dan nog eens de temperaturen meet,

ik kan wel eens probere om de zijplaat er af te laten, en dan nog eens de temperaturen meet,

Als nu beide temps in voldoende mate omlaag gaan weet je genoeg :) Overigens is het een bekend verschijnsel dat bij bepaalde games je pc 'hard moet werken' en veel warmte ontwikkelen kan :(:confused:.

Dit kan een averechts effect hebben. Met de zijplaat erop wordt de lucht meestal van voor (langs de harddisks op) aangezogen en gaat dan middels een Casefan weer naar buiten, soms ook wel via de zijkant.

Als het goed is zit er een soort koker bevestigd aan de zijplaat van je kast, deze zorgt ervoor dat de warme CPU lucht meteen buiten de kast wordt afgevoerd. Als je deze verwijderd, dan blijft de warme lucht van de CPU dus rondom het moederbord hangen.

Ik heb wel eens bij een server de zijkant eraf moeten laten en dan middels een gewone kamer ventilator veel (koele) lucht op het moederbord laten blazen om de temperatuur binnen de perken te houden (airco was kapot). Je zag de CPU temperatuur eigenlijk meteen met 10 graden zakken, maar levert wel een hoop extra stof in je kast op..

de zijplaat eraf laten heeft geen nut gehad, heb alles nog eens goed schoongemaakt, maar resultaten blijven hetzelfde,, als het nuttig is kan ik een paar foto;s van de binnenkant van mijn kast posten,, misschien zou er al zo iets aan te zien kunnen zijn waar ik niks van af weet,

p.s. heb nog eens gekeken naar de temperatuen als ik mijn PC opstart,, CPU = 65 C en de GPU = 45 C,, kan toch niet goed zijn,,,

Gpu 45 graden vind ik niet erg veel. Je cpu echter hangt tegen de grens aan. Mogelijke oorzaken: fan loopt aan en draait daardoor niet op een goede snelheid. Stof is ook een mogelijke oorzaak waardoor de fan zijn werk niet lekker meer doet.

Je zegt dat je de boel hebt schoongemaakt, maar wat heb je schoongemaakt?

Wat je kunt proberen is een bus "lucht" halen en de pc schoon te spuiten. Vooral in de voeding en fans willen nog wel eens dikke repen stof liggen. Ook kan het geen kwaad om eens je cpu koeler eraf te schroeven en te kijken of er iets vreemds is gebeurd met de koelpasta.

Hoi. Even checken :

je 1e inzending : "opstart temp GPU 58°C en later soms 75°C"
later schrijf je : "p.s. heb nog eens gekeken naar de temperatuen als ik mijn PC opstart,, CPU = 65 C en de GPU = 45 C,, kan toch niet goed zijn,,,"

Als je opstartGPUwaarde 58°C is, kan het ook zijn dat je temp niet goed wordt weergegeven. Immers bij koudstart is dat een vreemde waarde ( ALS het een echte koudstart betreft, natuurlijk ). Het komt wel voor dat temps niet juist worden weergegeven.
Ook een opstartwaarde van 45°C is hoog. Als je PC echt "koud" wordt opgestart zou je de temperaturen van je kamer moeten zien plus een kleine waarde i.v.m. de opstart zelf.

Het is niet zomaar te beoordelen of je pc wegens high temps kuren vertoont, echter, vooropgesteld dat de waarden juist zijn kun je er hoogstens vanuit gaan. Sommige pc's hebben een koelsysteem dat een beetje op een pijp of koker lijkt ( waaarin koelribben e.d. die kunnen behoorlijk 'verstopt' zitten met stof ). Andere pc's hebben een erg grote blower 'op' de case van de processor gericht. Dan merk je vaak een forse temp. daling bij verwijdering van een pc afdekplaat. Dat is bij jou niet het geval. Even eerst goed checken of je nu echt alle stof eruit hebt !

Mochten de waarden fout zijn, dan kan je ook aan andere dingen denken ( softwarematige kuren o.i.d. ). En nogmaals : een game kan een behoorlijke temp verhoging teweegbrengen ! Check : laat je pc eens een half uur standby staan zonder game !

ReneDirks : "Dit kan een averechts effect hebben" : Volkomen waar, dit effect kan zich al of niet uiten in een bepaalde temp daling of zelfs stijging .....
Er is trouwens nog een voordeel mogelijk bij het verwijderen van een afdekplaat bij dit soort storingen : de betreffende ongelukkige ( i.h.a. bedoeld, niet speciaal voor nofear32 ) kan zien of zijn pc als stofzuiger goed gefunctioneerd heeft ..... :(

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan