Oververhitting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wilcovdg

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2014
Berichten
256
Hallo allemaal :)

Ik heb dus laatst veelvuldige problemen gehad met mijn PC. Nu heb ik die allemaal op kunnen lossen behalve één erg vervelend ding.... Mijn south bridge (SB780) wordt al snel zeer warm en zodra hij een temperatuur van 52 Celcius bereikt dan crashed mijn hele PC en moet ik hem opnieuw opstarten.
SPECS:
MoBo: Asus M4A78-VM
CPU: AMD Athlon II x2 245 (@2.9Ghz, stock koeler)
GPU: Asus Geforce 210 silent (deze ipv de interne doordat die kapot was) -> hierdoor is mijn southbridge zeer beperkt bereikbaar qua lucht (ik kan foto maken en erbij doen)
HDD: WD green 500 GB


Nu heb ik gelezen dat je een nieuwe koeler op je south bridge kan doen.
Welke is goed?
Ik zat te denken aan deze maar die is alleen bij highflow.nl beschikbaar (site vind ik enigzins raar...)
Is er misschien een andere betere beschikbaar?

En hoe moet ik het dan doen met koelpasta?

Greetz en alvast bedankt allemaal :)
 
En hoe moet ik het dan doen met koelpasta?
Alleen mbt de koelpasta kan ik je adviseren:
Oude koelpasta verwijderen met doekje met alcohol of spiritus.
Nieuwe koelpasta aanbrengen ter grootte van een rijstkorrel ofzo.

Kijk even of de koelpasta meegeleverd wordt anders kun je het kopen op bijv. Replace Direct (Geen verzendkosten!!!)

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus zitten meten maar ik denk niet dat het aan de koelpasta ligt.... Ik meet op de (mini) heatsink met gemak temperaturen van 45 graden...
 
Ik schrik trouwens niet zo hoor van 52 graden.
Misschien kun je de drempel verhogen in je BIOS?

Groeten Marcel
 
Ik zal ff gaan zoeken
edit: ik heb niks kunnen vinden ._.
Waar moet ik zoeken?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of 52 een normale temperatuur is, voor een processor zou het geen probleem zijn maar voor een Southbridge zou ik niet weten.

Groeten Marcel
 
Ik heb gehoord dat een south bridge zichzelf soms zelfs lossoldeert. De rest van alle temperaturen blijven gewoon laag
 
Soldeertin smelt pas bij een temperatuur van 183 graden (loodvrije soldeertin is 217 graden).
Willen de componenten zichzelf dus lossolderen dan moet ie wel super-oververhit zijn.

Groeten Marcel
 
Ja ik keek daar ook van op. Waar in mn bios zou ik die instelling van max temperatuur kunnen vinden? ?
 
Ja, vaak kun je de waarde instellen wanneer ie uit moet schakelen.

Groeten Marcel
 
Ik vermoed niet dat je hier te maken hebt met oververhitting, zeker niet bij je SB. Eerder vermoed ik, aangezien de leeftijd van je pc, dat er condensatoren zijn die hun beste tijd hebben gehad.

Wat voor nu het beste is is om even je moederbord, en andere componenten na te kijken op bollingen in de condensatoren. Hier heb ik een voorbeeld van zo'n slechte condensator: http://www.satcure.co.uk/accs/images3/Samsung_4211s.jpg
 
Hallo

"Ik heb gekeken, nergens zo'n bol apparaatje "

Meestal kun je niet visueel zien of een condensator defekt is .....

Condensatoren die bol staan , of zelfs lekken heb je slechts in het allerlaatste stadium , maar dan is dit reeds heel ver gezet ....

Enige deftige manier om deze te controleren , is d.m.v. oscilloscoop (rimpel) , of d.m.v. een e.s.r. meter ....

Zoiets (analoge meter) :

http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html

Of een digitaal exemplaar :

https://www.youtube.com/watch?v=uqItrWjBwT4

52°C is niet te warm .... een heatpipe van b.v.b. een laptop begint maar korrekt te werken vanaf +/- 55°C.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoe moet ik dit dan meten?? (Wij hebben thuis een apparaat voor voltage/ampere)

EDIT: Het rare is wel dat ik vroeger dezelfde met gemak 75 graden heb zien worden.
(en het is een desktop)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan