• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht geselecteerde cellen op volgend werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

MiekeL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2024
Berichten
3
Van een speelplein kreeg ik de vraag om een Excel-document te maken die het bijhouden van aanwezigheden, en de bijkomende persoonlijke en medische gegevens, makkelijker zou moeten maken. Aangezien ik maar een groentje ben op vlak van Excel stoot ik vaak nog op moeilijkheden/problemen.

Ditmaal loop ik tegen het volgende aan:

- Overzicht geselecteerde cellen op volgend werkblad.
Op het eerste werkblad wordt op het einde van iedere rij, overzicht per persoon, aangegeven welke dagen hij/zij aanwezig zal zijn. De werkbladen die hierop volgen dienen per dag een overzicht te geven van aanwezige personen. Zo komt op het tweede werkblad te staan wie er op dinsdag aanwezig zal zijn enz. Deze overzichten worden momenteel gemaakt op basis van een ALS-formule: bv. =ALS(Blad1!$J6=WAAR;Blad1!$B6:$H6;""). Opgesomde formule is terug te vinden in cel C5 (blad 2).

Het overzicht is hiermee in principe bruikbaar. Indien het vakje is geselecteerd (bv. blad 1, bij kind A op dinsdag) doet de formule zijn werk, en komt de info van het kindje tevoorschijn (zie blad 2, C5). De tweede persoon in de lijst (zie blad 1, B7) zal echter niet aanwezig zijn op dinsdag, en zou dus niet op die lijst in werkblad 2 mogen staan. Dit gebeurt ook niet, alleen blijft er wel een lege rij staan (zie blad 2, C6). Hetzelfde geldt voor persoon E en F (zie blad 2, C9 en C10). Idealiter toont hij deze lege rijen niet, en is er enkel een overzicht te zien van de aanwezige personen.

Is dit te voorkomen op een bepaalde manier?
Momenteel kan ik me verhelpen met de filterfunctie (door "Lege cellen" aan te klikken), maar ook dit lijkt mij niet ideaal.

PHP:
=ALS(Blad1!$J6=WAAR;Blad1!$B6:$H6;"")

- Leeftijd
In het overzicht wordt gevraagd om de geboortedatum van de persoon te noteren. In de kolom rechts ervan wil ik de leeftijd automatisch laten berekenen. Dit doe ik momenteel op basis van volgende formule: =DATUMVERSCHIL(C6;VANDAAG();"Y") (zie blad , D6).

Momenteel voerde ik deze formule al op enkele onderstaande cellen door. In de rijen waar echter nog geen geboortedatum is ingevuld, komt in de cel ernaast (waar de berekende leeftijd zou moeten staan), het getal 124 tevoorschijn (zie bv. blad 1, D7). Is dit te voorkomen?

PHP:
=DATUMVERSCHIL(C6;VANDAAG();"Y")


Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd die mijn vragen duidelijker zouden moeten maken.
In dit bestand maakte ik enkel gebruik van eerste en tweede werkblad.

Alvast bedankt voor de moeite en tijd die je in het beantwoorden en lezen van mijn vraag hebt gestoken.
Dit wordt gewaardeerd!

Mieke
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien?
Code:
=ALS(C6="";"";DATUMVERSCHIL(C6;VANDAAG();"Y"))
 
Afhankelijk van de gebruikte Excel versie kan je ook de Filter functie gebruiken.
Ik heb Woensdag en Donderdag ook afgewerkt om de werking te tonen.
 

Bijlagen

Zoiets met power query?
Dag Johan

Fijn systeem! Geen idee hoe je het in elkaar hebt gestoken, maar bedankt! Een afbeelding kunnen toevoegen is voor mij wel een vereiste. Vandaar dat ik opteer voor een andere methodiek. Bedankt voor het meedenken.
 
Afhankelijk van de gebruikte Excel versie kan je ook de Filter functie gebruiken.
Ik heb Woensdag en Donderdag ook afgewerkt om de werking te tonen.
Dag Rudi

Wat fijn dat je hier je tijd in stak!
Ik ben geholpen aan de hand van je opgemaakte formules.

Groetjes,
Mieke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan