• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht horizontaal vertikaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,

Ik heb een overzicht waarbij gegevens in een kolom gecombineerd moeten worden met gegevens die in rijen staan.
De combinatie met transponeren krijg ik niet werkbaar. Dit komt waarschijnlijk dat er meerdere gegevens voor kunnen komen.
Ook de functie "zoeken" levert alleen 1 gegeven op.
Het is lastig om in tekst aan te geven vandaar direct al een voorbeeldbestand.
Wie weet hiervoor een oplossing?
Alvast bedankt.
John.

Bijlagen

gebruik deze formule in J5 t/m J12:

Code:
=INDEX($B$5:$E$9;VERGELIJKEN(H5;$A$5:$A$9;0);VERGELIJKEN(I5;$B$4:$E$4;0))

Laatst bewerkt:
Dat is exact de formule die ik 2 posts boven je voorstelde?
Wat wil je daar mee zeggen? Ik heb volgens mij een complete oplossing gemaakt, terwijl jouw formule alleen betrekking heeft op één van de drie kolommen. De moeilijkheid bij deze vraag zat hem wat mij betreft overigens niet in deze formule, maar in de formules voor de andere 2 kolommen.

Bedankt voor de oplossing(en).
De optie van rebmog ziet er goed uit. Ik moet alleen nog even proberen de formule te snappen.
Nogmaals mijn dankt.
Vraag is opgelost.

Ik heb de oplossing van rebmog toegepast op mijn bestand.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Een deel wordt wel goed weergegeven maar een ander deel niet.
Zit er toch iets fout in de formules?
Als voorbeeld het bestand.
Alvast bedankt.
groet,
John

Bijlagen

Wat wil je daar mee zeggen? Ik heb volgens mij een complete oplossing gemaakt, terwijl jouw formule alleen betrekking heeft op één van de drie kolommen. De moeilijkheid bij deze vraag zat hem wat mij betreft overigens niet in deze formule, maar in de formules voor de andere 2 kolommen.

Dat het niet zo chiq is om met een 'nieuwe' oplossing te komen die vlak daarboven ook al is gegeven. Uitbreiden van een reeds gegeven oplossing is natuurlijk prima.

Overigens vind ik een als.fout formule nooit zo ideaal omdat je bij een fout niet zo snel ziet waar dit in zit. Een (dubbel)klik in kolom M zorgt er ook weer voor dat de gegevens verdwijnen.

Bij het overnemen had je ergens een $-teken vergeten in de formule en daarnaast staan in kolom A nu getallen als tekst, terwijl in het voorbeeld gewoon getallen stonden. Ik heb daarom in de formule AANTAL vervangen door AANTALARG. Kijk maar even of het zo beter is.

@Tides: volgens mij is in 'mijn' oplossing compleet anders dan de oplossing die jij gegeven hebt. Dus ik zie niet in waarom het 'niet zo chic' is dat ik deze oplossing gepost hebt. De functie ALS.FOUT is gebruikt om foutwaarden te verbergen die ontstaan omdat er geen gegevens meer gevonden worden. Dat ziet er netter uit. Ik begrijp overigens niet wat je bedoelt met: "Een (dubbel)klik in kolom M zorgt er ook weer voor dat de gegevens verdwijnen."

Bijlagen

geen problemen met formules als je een macro gebruikt :d
Je moet ook niet superveilig gaan spelen door de formules zeker ver genoeg door te trekken.

Bijlagen

Beste Rebnog,

Bedankt voor je reactie.
Ik zit met het volgende.
Als ik in jou voorbeeld bij bijv. blok 100022 nu 2 getallen invoer, dan wordt er maar 1 weergegeven.
Heeft dit te maken dat de formules van te voren al doorgetrokken moeten worden of moet ik een andere werkwijze toepassen.
Als ik op de formule bij A5, b5 en C5 dubbelklik dan worden er maar een paar regels getoond en niet alle.
Waarschijnlijk doe ik het fout maar ik kom er niet uit.
Alvast bedankt.
John.

Ik ging er (ten onrechte) van uit dat elke rij gegevens zou gaan bevatten. Dat heb ik in bijgaande versie gecorrigeerd.

En ja, je zult de formules wel ver genoeg door moeten trekken. Heb je trouwens de versie van cow18 nog geprobeerd? Want dan speelt dat probleem niet.

De formules in kolom B zijn matrix-formules. Die dien je af te sluiten met CTRL+SHIFT+ENTER. Ik neem aan dat je dat bedoelt met het verdwijnen van gegevens na dubbelklikken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Rebmog,

De oplossing is nu perfect.

Ik heb de oplossing van cow18 ook uitgeprobeert en ja die werkt ook. Ik probeer echter ook te snappen hoe een oplossing werkt.
De macro van cow18, ook al staan er tips naast, gaat boven mijn petje.

Vandaar dat ik erg blij bent met jou oplossing (ook al moet ik er goed voor gaan zitten om jou formules te snappen). Ik had ook niet eerder een formule gezien met VERSCHUIVING en VERGELIJKEN.
Heel wat geleerd dus.
Dank hiervoor.
groet,
John.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan