• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht + INPUT tabbel van andere sheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ghost4t

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2012
Berichten
32
Bekijk bijlage 185938Goedemorgen Forumleden:confused:, al een tijdje zit ik me rot zoeken op het volgende:
Ik heb een Excel (Excel 2007) van 3 sheets met data 's (onderhoudsitems). Op de 4de sheet ("OVERZICHT + INPUT") wil ik een (zoals de titel al zegt) een overzichtstabel maken waarin ik de data 's van de andere pagina's, op basis van activiteit of code of periode, worden weergegeven. Het is ook de bedoeling als ik iets van de data 's wijzig, deze ook automatisch op de andere pagina's wordt aangepast.
LET WEL: deze tabellen heb ik vereenvoudigd want de oorspronkelijk tabel (1tabel) was super groot en er schuilt ook het probleem dat dezelfde activeiten terug komen in een andere "code" dus als ik een activiteit verander dan zou (als het mogelijk is) deze autom. moeten worden gewijzigd op andere sheets.
* Heeft iemand hier ervaring mee (mag ook macro zijn)?
OF
* heeft iemand een voorbeeld bestand (template) waar ik deze bepaalde criteria kan uithalen?
In bijlage een voorbeeld bestandje.
Alvast bedankt wie kan helpen

greets

G.
 
Laatst bewerkt:
Ghost4t,

Ik krijg de indruk dat je je gegevens niet op orde hebt, je wil een overzicht bestand dat direct wordt bij gewerkt.
Ook wil je dat als hier veranderingen in worden doorgevoerd dat deze worden bijgewerkt in de originele data.
Vraag jezelf af wat je nu eigenlijk wil. Wil je de beide bestanden samenvoegen en een nieuw bestand maken waarmee
je verder gaat werken? Of wil je een overzicht (dus niet bijwerken, maar gegevens aanpassen in de originele bestanden).
Je kunt geen bestand maken dat een directe link heeft naar bronbestanden die je wil aanpassen waarna de bronbestanden
ook worden aangepast zonder de directe link te verbreken.

Veel Succes.
 
Hey Elsendoorn,
bedankt voor je reactie. Dus als ik je goed begrijp kan je niet in een Excel bestand andere Excel bestanden (bronbestanden) inlezen en als je daarin direct aanpassingen doet deze ook worden weggeschreven naar die bronbestanden?
De situatie is zo, ik heb een aantal locaties (50tal) waar een "onderhoudsplanning" bij hoort. Als je bij één onderhoudsplan een wijziging doorvoert moet je deze dan ook (manueel) voor de andere 49 aanpassen wat niet zo leuk is daarom ben ik op zoek naar iets meer geautomatiseerd. + Het lijkt mij ook interessant als je 1 bestand hanteert, je ook een overzicht krijgt.
Is hiermee mijn vraag al wat duidelijker?
Misschien komt Excel hierin te kort en is Acces een betere oplossing?

alvast bedankt :D

G.
 
Laatst bewerkt:
Ghost4t,

Het bestand "voorbeeld inlezen tabel.rar" leest een aantal bestanden onder elkaar in.
Dat kun je natuurlijk ook doen voor jouw bestanden, waarna je door middel van een draaitabel analyses van
de bestanden kunt uitvoeren. Correcties zul je in de bronbestanden moeten doen waarna je ze opnieuw inleest.
Deze manier van werken komt echter niet overeen met je vraagstelling:
- Direct zichtbaar worden van mutaties in de bronbestanden.
- Bijwerken van de bronbestanden met correcties in het analyse bestand.

Met Access loop je tegen hetzelfde probleem aan, de bronbestanden moeten worden ingelezen in Access (kan zonder problemen).
Daarna wordt met behulp van Query's overzichten gemaakt, maar correcties hierin worden niet opgenomen in de bronbestanden.

Ik denk dat je twee dingen uit elkaar moet halen.
a. Verzamelen van gegevens en
b. Analyseren van gegevens.
Als je eenmaal analyseert is het niet meer de bedoeling de verzamelde gegevens aan te passen.

Wat wil je nu eigenlijk echt? Wil je de onderhoudsgegevens van de verschillende objecten onder elkaar
hebben of wil je hier samenvoegingen (bijvoorbeeld tellen van alle reparaties aan de verwarming of het
aantal klachten over burengerucht binnen een postcode gebied) op uitvoeren?
Vraag je eerst af wat het resultaat moet zijn voor je verdere vragen stelt.

Veel Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan