• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Overzicht maken uit Excel-gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

eastwood60

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Ik heb een groot bestand 2000 regels met gegevens. In elke rij staat komt het veld Melding, het veld Instantie en ook het veld Registreren (J/N). Er zijn vele soorten meldingen en vele soorten Instanties. Wat ik nu graag wil zijn overzichten gegroepeerd per instantie (alleen bij Registreren een 'J'). Dus een overzicht (ook in excel)per instantie met alle meldingen en de andere rij-gegevens. Ik kan wel met een beetje draaitabellen werken, maar ik krijg geen mooi samenvattend overzicht wat ik continue kan gebruiken, want het bestand wordt steeds groter.
In de bijlage een fictief voorbeeld van het bestand.
Alvast bedankt!

Bijlagen

Je kan ook met een filter werken. Na eventuele aanpassingen/toevoegingen kan je het filter opnieuw toepassen. In excel 2007 vindt je het filter onder tabblad "Gegevens"

Succes,

Eastwood60

Het is mogelijk om een range zo in te stellen dat als er regels worden toegevoegd
dat dan de range ook wordt aangepast. Dit heet een variabele range.
Ik heb in het voorbeeld bestand een range aangemaakt geheten "ExcelDatabase"
Als range heb ik de volgende formule opgenomen:=
VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;0;0;AANTALARG(Blad1!$A:$A);AANTALARG(Blad1!$1:$1))
Ieder keer als er nu een regel toegevoegd wordt loopt het aantal argumenten in kolom A
op en wordt de range met een regel groter.
Op basis van deze range heb ik een draaitabel gemaakt die dus de hele tabel bevat.
Lege regels mogen in deze tabel niet voorkomen.

Bekijk bijlage helpmijVarRange.xlsx

Veel succes.

Beste Elsendoorn2134,

Kunt u mij iets meer vertellen van de range en de formule verschuiving. Waar staat de formule in de bestand vinden. Waar moet ik hem in mijn eigen bestand dus wegzetten?

Alvast dank!

Eastwood60

Het is mogelijk binnen Excel om een groep cellen (range) een naam te geven.
Als je bijvoorbeeld de data die je gebruikt in het bestand een naam wil geven kan je cel A1 t/m G67 seleceteren en dan bovenin
waar nu A1 staat een naam invoeren, bijvoorbeeld "Database" of "Meldingen" (zonder aanhalingstekens).
Als je wil zien welke namen gebruikt worden in een bestand dan kan dat door in Excel 2007 te kiezen voor Formules en de knop Namen beheren.
Als je gaat kijken in mijn bestand dan staat hier de naam "Exceldatabase" en geen directe groep cellen (range) maar een formule.
Deze formule zorgt er voor dat als er een regel wordt toegevoegd de range automatisch wordt vergroot. (aantalarg($1:$1) = aantal gevulde cellen in kolom 1)
Ik stel voor dat je in de Help functie de formule "Verschuiving" even opzoekt.

Als ik eenmaal de range heb dan kan ik daar voor de draaitabel gebruik van maken.
Als je een draaitabel maakt vraagt hij welke range je gebruiken wilt.
Ga in mijn bestand naar tabblad Blad2, en ga staan op een cel in de draaitabel.
Ga in Excel 2007 naar het menu opties. Hier staat een knop "Andere gegevensbron" dan kan je zien dat de draaitabel
als range de naam "ExcelDatabase" gebruikt die dus verwijst naar de variabele range.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan