• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

overzicht maken vanuit Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik wil in Excel een overzicht maken waarbij (zie bijlage) Excel opsomt in welke kolom/rij een kruisje staat. Naar aanleiding van het voorbeeld zou het lijstje er dan zo moeten uitzien:
2004-01
2004-03
2005-02
2007-04
2009-01
2009-02

Ik kan helaas niet ontdekken welke formule/syntaxis ik hiervoor moet gebruiken. Wie kan mij helpen?

Bijlagen

Guido

Laat deze macro eens lopen:

Code:
Sub kruisjes()

laatsterij = Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row
    laatstekolom = Cells(1, Columns.Count).End(xlToLeft).Column

For Each r In Range("B2", Cells(laatsterij, laatstekolom)).SpecialCells(2, 2)
        Range("G" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Cells(r.Row, 1) & "-" & Cells(1, r.Column)
    Next

End Sub

Wigi

De werkelijke inhoud van mijn Excel-sheet is blijkbaar nog complexer dan het voorbeeld.
Ik kan de macrotaal wel een beetje ontcijferen, maar blijkbaar niet genoeg.
Zo begint het gebied waar de "kruisjes" staan (in mijn geval zijn dit getallen) in kolom I. Ik heb dus "B2" veranderd in "I2". De te behandelen range gaat echter niet tot de rechteronderzijde van het werkblad, want ik heb er nog totaal-kolommen en rijen aan toegevoegd.
Het overzicht kan bij mij niet geplaatst worden in kolom G, maar in kolom GA , dat heb ik ook kunnen aanpassen. Maar plaatsing van dit overzicht op een ander tabblad heeft zelfs mijn voorkeur (het te genereren overzicht moet ik daarna vergelijken met een andere lijst)
Tot slot: de naam die in het overzicht staat wordt gevormd door rij A, een streepje, en kolom C.

Ik had het graag zelf willen programmeren, het lukte me niet. Sorry voor het lange verhaal.
Het echte overzicht heb ik weer als bijlage bij deze posting geplaatst.

Bijlagen

Code:
Sub kruisjes()

laatstekolom = [B]"FP"[/B]

For Each r In Range([B]"I2"[/B], Cells(laatsterij, laatstekolom)).SpecialCells(2, [B]1[/B])
        [B]Sheet2.[/B]Range("[B]B[/B]" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Cells(r.Row, [B]3[/B]) & "-" & Cells(1, r.Column)
    Next

End Sub

In de helpfiles kan je uitleg vinden over die codes.

Laatst bewerkt:
Code:
Sub kruisjes()

laatstekolom = "FP"

For Each r In Range("I2", Cells(laatsterij, laatstekolom)).SpecialCells(2, 1)
        Sheet2.Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Cells(r.Row, 3) & "-" & Cells(1, r.Column)
    Next

End Sub

Ik krijg foutmelding 1004 tijdens uitvoering: geen cellen gevonden?

En wat doet deze , niet getest ( vanuit camion excel 2002 )
Code:
Sub kruisjes()

laatstekolom = "FP"

For Each r In Range("I2", Cells(laatsterij, laatstekolom)).SpecialCells(2, 1)
        [COLOR="Red"]Sheets(2).[/COLOR]Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Value = Cells(r.Row, 3) & "-" & Cells(1, r.Column)
    Next

End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan