• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Overzicht tabbladen Excel naar nieuw tabblad maken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

MMS1972

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2018
Beste mede Excel gebruiker,

Ik zoek voor Excel een oplossing.

Ik heb een Excel sheet met omzetcijfers en met verschillende tabbladen.

Hierin staat per tabblad een eigen productsoort. Hierbij staan inkoop en gerealiseerde omzetprijzen.

Om alle producten zichtbaar te houden en informatie te kunnen vinden is de sheet van 2000 en staan er dus verschillende producten in uit alle jaren tot heden.

Wat ik graag zou willen is een apart tabblad waar de omzet van een bepaald jaar per tabblad zichtbaar is. Ik denk dus aan een oplossing waarbij ik in een cel of misschien mooier 2 of 3 cellen (zodat ik kan vergelijken) jaartallen kan invoeren waarna de cijfers per productgroep (tabblad) per jaar zichtbaar zijn. Cijfers zijn dan inkoopprijs, verkoopprijs excl. BTW en winstmarge in %. Dus ik voer bijv. 2022 en 2023 in en zie dan gelijk wat de inkoop, verkoop en winstmarge in % per productgroep (AAA en BBB en CCC) zijn in bijv. tabblad DDD.

In theorie zou dit met een macro kunnen echter er zijn al macro's actief en weet niet in hoeverre dit met elkaar conflicteert. Dus als het kan gewoon cellen waarin ik het jaartal invoer en dat het dan naar voren komt.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Bijlagen

Euhh,

Het spijt me, maar ik kan momenteel geen samenhang vinden in je verhaal of de bijgevoegde documenten. Het lijkt alsof er iets niet klopt, en ik kan er helaas geen touw aan vastknopen.

Zou je meer details kunnen geven over hoe je de gegevens hebt verkregen en wat precies het probleem is?
De bijlagen bevatten lege kolommen en formules, maar ik heb moeite om de essentie te begrijpen.

Om het beter te begrijpen, zou je alsjeblieft een voorbeeld kunnen geven van hoe je zou willen dat de gegevens eruitzien?
Dit zou ons als helpers enorm helpen.

Per tabblad zie je per artikel (dit zijn simpelweg letters om niet alles openbaar te maken) een kolom met inkoopprijs, een kolom met verkoopprijs excl btw en een datum. In totaal zijn er nu 3 tabbladen. Allemaal met artikelen en prijzen etc. Elk tabblad staat voor een eigen productgroep.

Wat ik graag zou willen is een tabblad DDD

In tabblad DDD komen dan regels met AAA, BBB en CCC allen refererend aan de tabbladen.

Ik zou daar dan een overzicht willen hebben van de totale inkoopprijs per groep, totale verkoopprijs excl btw per groep en de winstmarge in % per groep (misschien is totale winstmarge in euro’s ook handig). Dit alles per jaar.

Dus als ik in een bepaalde cel bijv 2023 invoer dan zou ik in tabblad DDD deze cijfers van 2023 zien. Het liefst dus dus mogelijkheid van 3 cellen om 3 jaren te kunnen vergelijken.

Helpt dit een beetje?

PS die lege kolommen zijn ontstaan omdat ik bepaalde info verwijderd heb.

De bepalende info staat denk ik in de kolommen die zichbaar zijn.

Ik snap dat het wellicht niet direct duidelijk is. Zit natuurlijk in mijn hoofd wat de bedoeling is. Hoop dat het toch een beetje duidelijk is. Zo niet dan hoor ik het graag.

Nogmaals dank!

Ik heb ook een poging gewaagd met de summiere info.
Mijn gedachte zijn ongeveer gelijk met die van jverkerk.

Bijlagen

Hallo jverkerk en peter59 en andere members,

Om te beginnen bedankt voor de hulp. Ben ik erg blij mee. Echter ik zie dat ik jullie op een verkeerd been gezet heb. Mijn excuses hiervoor.

Bijgaand een aangepast sheet.

Wat ik voor ogen heb is het het kunnen analyseren van de omzetcijfers per productgroep (tabblad).

In tabblad AAA, BBB en CCC staan allemaal producten (nu als A, B, C etc etc maar dit zijn puur letters, echte producten verschillen, geen enkel product is hetzelfde en deze producten hoeven dus ook niet afzonderlijk in het resultaat getoond te worden). In een jaar worden er producten ingekocht en verkocht. Het gaat dus om de verkoopcijfers.

Bijv. (getallen nu zijn fictief en moeten dus uit de verschillende tabbladen gehaald worden) tabblad AAA heeft in 2020 (verkoopdatum kolom V) voor 83500 (kolom Q) verkocht en bij die omzet hoort een inkoop van 60000 (kolom L) en een winst excl. BTW van 21500 (Kolom U), tabblad BBB in 2020 bijv 135000 (kolom Q) bij 110000 (kolom L) en een winst excl. BTW van 22500 (Kolom U) en CCC 75000 (kolom Q) bij 60000 (kolom L) met een winst excl. BTW van 13500 (Kolom U). In het voorbeeld zien jullie bij tabblad DDD wat ik dan zou willen zien.

Nogmaals bovenstaande cijfers zijn fictief. Het gaat om de cijfers uit AAA, BBB en CCC.

Een opsomming van de losse producten is niet wenselijk. In het voorbeeld zijn het er misschien niet veel maar het kunnen er veel meer zijn. Gaat dus om de totalen van een productgroep (tabblad).

Daarnaast zou ik dus willen kunnen vergelijken. Dus bijv. 2023 met 2020. Heb in het voorbeeld 2023, 2022 en 2021 met elkaar vergeleken.

Maar let op dit zijn cijfers tot nu toe. in 2024 gaan we verder met de lijst zo ook in 2025 etc.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is.

Alvast bedankt!

Bijlagen

PS liefst dus geen macro maar ik kan mij voorstellen dat met hetgeen ik wil het een macro moet zijn. Dan gaan we kijken hoe dit in te passen is.

Een draaitabel heb ik ook voorbij zien komen maar weet niet of dat handig is. De lijst in AAA, BBB en CCC worden steeds langer en als ik het goed weet werkt een draaitabel dan niet. Althans die moet volgens mij dan telkens aangepast worden.

Nogmaals dank!

Marco

Alle jaren.
Je kunt de de tabbladen waar je mee begonnen bent aanvullen en dan alles verversen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je. Ziet er mooi uit. Ga even kijken of ik hiermee uit de voeten kan. Bedankt!

Als ik naar kolom M die heet BTW dan klopt er iets niet, je hebt niet overal dezelfde formule of er staat geen formule.
??

Johan,

De basis is gewoon niet inorde. Kijk maar eens in alle 3 de tabbladen.
Oftewel Sh..t in is nog grotere Sh..t out.
Ik durf er geen vingerkooitje voor in het vuur te steken ook niet v.w.b. jouw bijlage.
Ziet idd wel mooi uit maar dan heb je het ook gehad.
Marco dient eerst eens het format wat hij gebruikt of download te laten zien met ook de bij behorende kolomkoppen enz.
Dus nogmaals, helaas, Sh...t in is nog grotere Sh...t out.

Johan,

Meer als dat!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan