P4 2,6@.... overklokken, wat met RAS en CAS instellingen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter crash
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

crash

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2001
Ik wil langzaam gaan beginnen met het overklokken van m'n systeem.
Gigabyte GA-8KNXP,
P4 HT 2,6ghz FSB 800mhz,
2x 256mb DDR400(pc3200) in Dual channel.

Hij draai nu al een tijd op 2,6@2,8ghz zonder problemen.
Nu krijg ik hem ook wel stabiel op 3,0ghz.
Als ik hoger wil gaat het Bios errors geven.:(
Ik heb het idee dat het in de instellingen van het geheugen ligt.
Gezien de error beeps, die m'n Bios dan geeft.

Hier de eigenschappen/instellingen die Aida32 geeft;
Chipset eigenschappen
Moederbord Chipset Intel Canterwood i875P
In-Order Queue Depth 12
CAS Latency 3T
RAS To CAS Delay 4T
RAS Precharge 4T
RAS Active Time 8T
PAT Geactiveerd
Ik heb de instellingen ook al als volgt gehad;
CAS Latency 3T
RAS To CAS Delay 3T
RAS Precharge 3T
RAS Active Time 6T
Zonder problemen met de CPU @2,9ghz.

Wie heeft er tips, om dit systeem nog hoger te klokken.
Wie heeft er site's met duidelijke uitleg over de geheugen instellingen bij het overklokken?
Of een site met duidelijke uitleg over RAS en CAS.

Verder wil ik nog een betere/zwaardere voeding aanschaffen.
M'n huidige 300Watt Intel voeding is hier niet zo geschikt voor.
Deze moet een stabiele/goede +12v, +5V en +3,3V hebben, met het liefst zo min mogelijke tollerantie in de voltage.
Het liefst dat deze nog hoger/lager af te stellen zijn
Nu heb ik daarvoor al diverse reviews zitten te lezen.
Deze lijkt me wel wat;
Antec True430 430Watt Truepower Retail
OF deze;
Antec True480 480Watt Truepower Retail

Waar staat de "Retail" voor?

Ik heb ook al naar Zalman voedingen gekeken, maar die schijnen qua stabiel vermogen toch niet zo best te zijn.

Wie heeft er nog tips/suggesties?

Ik kan niet overal antwoord opgeven, aangezien ik nix heb verder met overklokken. (doet me weinig)

Maar wat betreft voeding:

Retail bij een voeding houdt gewoon in dat het zaakje in een doos zit en dat er soms wat extra bij kan zitten.

Schaf iig geen Q-Tec aan, die geven afwijkende spanningen. Ik heb zelf wel een Q-Tec en heb elke keer dat ik de pc voor de 1e keer aan doe per dag, mijn monitor een half uurtje zwart blijft, daarna begint te knipperen en dus na een halfuur gewoon weer prima en normaal werkt.

Plaats ik er een andere(lichtere) videokaart in, dan is er nix aan de hand. Plaats ik mijn Radeon9700Pro(stroomvreter) weer terug, is het probleem weer daar. De voeding trekt het gewoon niet, ondanks hij wel 450W is.

Aopen is ook goed. Heb zelf geen ervaringen met Antec TruePower's.

Ik had uit de reviews idd begrepen, dat Q-Tec z'n vermogen niet goed genoeg geeft.(voor overklokkers)
Ik maak nu nog gebruik van een Geforce 2 MX/MX 400(64mb).
Hier komt ook nog een nieuwere videokaart in, vandaar dat ik met de voeding zit.
Die ik nu heb, kan dat zeker niet aan.:(

Nee, een nieuwe, krachtige voeding is zoiezo dan noodzakelijk.

Ik kan alleen niet of nauwelijks reviews vinden van de Antec Truepower's. Die voeding is dan gloedjenieuw zeker? (in de trend van ''op de markt'')

Hoe lager de geheugentimings, hoe harder je geheugen het krijgt... Dus als je ze verlaagt zal je nog minder ver kunnen overklokken. Je kan ze verhogen, maar met 3-4-4-8 zitten ze nu eigenlijk al aardig hoog. Ik zou een goed compromis maken tussen de kloksnelheid van de CPU / FSB en de geheugentmings, je bent niets met die hoge kloksnelheid als je slechte timings hebt.

Geplaatst door Steve
Ik zou een goed compromis maken tussen de kloksnelheid van de CPU / FSB en de geheugentmings, je bent niets met die hoge kloksnelheid als je slechte timings hebt.
Als ik het goed begrijp, kan ik beter dit geheugen verkopen en zelf PC3500(DDR450) aanschaffen.
Tevens zorgen dat deze ook nog betere geheugentimings heeft.:)

Yup... DDR450 heeft een 'normale' FSB van 225MHz dus je zal alvast iéts verder kunnen.

Iemand nog site's met info over RAS en CAS?

Kijk eens in de RAM FAQ @ GoT, daar hebben ze 't allemaal heel duidelijk beschreven :).

Geplaatst door Steve
Kijk eens in de RAM FAQ @ GoT, daar hebben ze 't allemaal heel duidelijk beschreven :).
Thnx, ik was hem nog niet tegen gekomen daar.
worshippy.gif

Heb jij toevallig nog tips over een goede stabiele voeding?

Laatst bewerkt:
die zalmans zijn goed hoor. heb zelf ook 1

ze zijn heel stil.
standaard ligt voltage van 12v lijn iets te laag maar wanneer je overclockt bijven alle lijnen nog stabiel.

draai hiermee een barton 2500+ op 2420 MHZ

Geplaatst door kristof k
ze zijn heel stil.
standaard ligt voltage van 12v lijn iets te laag maar wanneer je overclockt bijven alle lijnen nog stabiel.
Bedankt voor je reactie, maar ik heb gister de Antec TrueControl 550 gekocht.:)
Hier kan je daar een review van zien.
http://www.crazymodders.be/index.php?p=3&ht=9&pg=2&lang=eng
Deze is niet goedkoop, maar je kan wel de +3,3V, +5V en de +12V lijnen apart regelen vanaf een control paneel.

Nu nog kijken of dit alvast een beetje m'n overklok wil helpen.:)

Ik zet de vraag op "opgelost", maar elke tip is nog welkom.

Laatst bewerkt:
crash, een pentium heeft meer profeit van een hoge ram snelheid dan van goede timings van ram (tegengestelde AMD) daarmee mag je proberen je ram op max te krijgen met slechte timings. Zoals steve zegt mag je ook geen te slechte timings gebruiken, maar ik vind toch dat steve een beetje overdrijft. als je ramlatjes niet verder overclocken laat er dan maar extra spanning door gaan. 2.8v bij andere merken dan corsair en max 3.0 bij corsair. Als je toch zou gaan voor die pc3500 ga dan voor corsair. Die bevatten BH-5 chips die je heeeeeeeel ver kan overclocken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan