P4, 3Ghz, 70+ C hot or not?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
naar mate ik verder kijk en zoek des te meer raa ik verward. ik heb al eerder de vraag gesteld en uit de antwoorden die ik krijg (mede door te zoeken in forums)word ik steeds minder wijs.

ik heb een P4 3 Ghz, door gebruik van het progammatje MBM5 en Speedfan weet ik dat wanneer ik mn pc niet zwaar belast (bv internet) de processor zo'n 42 graden is. maar wanneer ik games speel, en met name doom3 en far cry die de pc bijzonder zwaar belasten dan loopt de temperatuur van de processor binnen 5 minuetn op tot 70 C. mbm5 stopt dan het spel, ik heb dit zo ingesteld.

nu zegt de een dat 70 C geen enkel probleem is, dan P4 pas vanuit zichzelf ermee stopt bij 125 C . toch geeft de site over P4 69 C aan als toptemperatuur. ik heb een nieuwe heatsink gekocht voor 9 euro, (dat spul dat tussen de processor en de koper en aluminium koelblok gaat). dit heeft de temperatuur niet naar beneden gebracht. de verkoper vond dat dit zelfs niet nodig was. toch antwoorden anderen in forums dat ik naast de heatsink ook het koelblok moet veranderen en een veel sterkere fan moet nemen. ik heb 6 fans in mn pc kast zitten.

wat nu te doen, kan ik mn pc gewoon belasten met 70 C, ik speel dagelijks en veel uren, maar zelf pc games naast het spelen. of moet ik inderdaad ook een grotere fan kopen en bijbehorend koelblok?

graag raad, ben echt radeloos en ik wil graag mn pc gezond houden?!

leon

Hoge temperaturen zijn nooit goed voor electronica.
Hoe is het gesteld met de airflow in je kast, je kan namelijk nog zo'n goede koeler hebben, als er geen of te weinig verse lucht in je kast komt is er weinig om mee te koelen.

Linkje omtrent processor temperaturen

bedankt voor de link, maar had deze site eerlijk gezegt al gezien. de airflow moet goed zijn. beneden zuigen 2 fans lucht in de kast en bovenin de kast blazen 2 fans de lucht eruit. zou daaraan dus niet moeten liggen. heb zelfs de leken oplossing van open kast met kamerventilator ernaast geprobeert, hielp niet en toen kreeg hij zeker genoeg frisse lucht. nee, dat is het dus niet.

leon

Je zal dan toch moeten overwegen om inderdaad een ander koelblok (en fan) aan te schaffen. Je huidige temperatuur is echt te hoog, zeker omdat deze temperatuur langdurig aanhoud omdat je veel gamed.

P.S. heb je ook al eens de temperatuur in de bios uitgelezen, die is meestal betrouwbaarder dan externe programma's

Ik wilde gaan zeggen wat Maestro al heeft gezegd.

Bij mij werken deze programma's ook niet goed, bios geeft 50 graden aan en speedfan/everest 72graden.

Wat voor moederbord heb je?

ik heb samen met mn broer al in de bios gekeken, dit naar aanleiding van een opmerking van een verkoper in een pc zaak die zei dat asus moederborden qua temperatuur weergave vaak niet betrouwbaar zijn. en heb dus asus. maar die temperatuur uit de bios kwam overeen met die van speedfan en mbm5.

ga morgen dus direct naar hele sterke fan en koelingsblok kijken, want krijg het ondertussen zelf ook knap benauwt.

leon

Je zegt dat je 6 fan's in je PC-kast hebt zitten, maar hoe zijn deze geplaatst?
(invoer, afvoer)

bedankt voor de link, maar had deze site eerlijk gezegt al gezien. de airflow moet goed zijn. beneden zuigen 2 fans lucht in de kast en bovenin de kast blazen 2 fans de lucht eruit. zou daaraan dus niet moeten liggen. heb zelfs de leken oplossing van open kast met kamerventilator ernaast geprobeert, hielp niet en toen kreeg hij zeker genoeg frisse lucht. nee, dat is het dus niet.

Dus goed...

hqlr03.jpg

De Thermaltake Heatsink SLK947U, kost een paar centen(€30-€40), maar is volledig van koper.

Dan nog een fraaie fan er op met een hoge luchtverplaatsing (>34cfm / 58³m/h) dan moet het goedkomen.

phoewie!!
dat is nog eens een heatsink zeg, past hij uberhaupt wel in een pc case? (geintje).

zal zien wat ik aanschaf, zal het hier laten weten wanneer ik wat heb gekocht een dezer dagen.

leon

Ikzelf heb hele goeie ervaringen met de Zalman CNPS 7000 A.
In eerdere posts hier op dit forum waar mensen dezelfde problemen hadden heb ik hetzelfde aangeraden, en degenen die mijn raad volgden zijn dik tevreden.
Zware koeler die de 3 Ghz makkelijk aankan.
Koelt zeer goed, en is heel stil.

heb dus intussen de Zalman CNPS700B-Alcu geinstallerd, (38 euro). hier een fotootje;

extremepcgear_1812_76742738.jpg

en dit maakt me toch een verschil!!
wanneer ik voorheen Doom3, far cry, etc speelde, of zelfgemaakte game levels compileerde dan schoot te temp. dus skyhigh. lees 70/72 C.
wanneer ik dat nu doe dan blijft hij keurig op 52 C zitten.
Zalman, ik ben blij met je!!

leon

Zeer verstandige keuze.
Welcome to the club!

Btw, je moet de temperatuur nog lager kunnen krijgen, ik denk dat je je airflow eens goed moet nakijken, want ik kom hier bijna nooit boven de 40 graden uit. En ik speel toch ook Doom 3, Far Cry, etc ...
Al eens ronde IDE kabels overwogen?
De gewone belemmerden bij mij toch te veel de stroming van verse lucht binnen in de kast.
Btw, spectaculaire temperatuur dalingen als met je nieuwe koeler zul je niet meer halen, maar ieder beetje helpt ...

ben nog steeds heel tevreden met zalman, maar juichde iets te vroeg. ik heb vandaag ongeveer 5 uur gegamed achter elkaar waar hij het natuurlijk warm van krijgt. en mn hoogste meting was opeens 62 graden C. daar boven komt ie niet, en omdat p4 een max. temp. van 69 heeft hoef ik me geen zorgen te maken. maar toch had ik gedacjht dat ik m lager kon krijgen.
hoor van meer dat ze niet zulke hoge temperatuur waarden hebben terwijl ze ook doom3én, etc. toch is alles goed, de airflow is goed, weet ik zeker, hij is niet stoffig, niet geklokt, noem maar op. toch geeft hij dus een max van 62 aan. hoef me dus geen zorgen te maken, maar een lagere temp zou fijn zijn.

leon

Prescotts schijnen altijd warmer te worden dan de meeste andere processors.
Ik denk dat we er maar mee moeten leren leven. (ik heb hetzelfde, zij het dat t bij mij niet zo extreem wordt)

Misschien is de kast wel te klein, zodat er te weinig koeling mogelijk is?

hij is plus minus 19 breed en 42 hoog, diep ook 42. het is geen kleine case, (had die met mn 1.3Ghz, die was een stuk kleiner). maar een echt grootte case is het ook niet nee. zie ze in de winkel wel van bijna een meter hoog, dan heb je pas echt zat koele lucht in je case.

leon

ik heb ongeveer een zelfde kast.
Tja zo'n grote kast lijkt me wel leuk, maar ik kan hem niet echt kwijt (mijn pc staat in een soort bureaukastje)

een extra mogelijkheid voor meer koeling zou zijn een betere voeding erbij te kopen. dit raadde de verkoper mij aan toen ik de zalman heatsink kocht, (natuurlijk wil hij zoveel als mogelijk is slijten aan mij). ze hadden een erg gave voeding staan, blauw metalic, met 2 fans erin die schuil gingen achter grote chromen spijltjes. erg luxe, 20 euro. maarja, is het nodig? okee, de voeding zit vlakbij de processor, en de voeding geeft natuurlijk veel warmte, maar om daar nu deze voeding voor aan te schaffen, het enige wat hij doet is zn warme lucht met die 2 fans rond blazen. maar voor het gezicht is het natuurlijk erg mooi!

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan