P4 3Ghz, TERUGGEKLOKT van 2.3 naar 3, problemen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
ja, je leest het goed. teruggeklokt. laat het me uitleggen;
ik heb een 2 de hands pc gekocht. mooi ding, maar gek genoeg bleek de vorige eigenaar m teruggeklokt te hebben van 3.06 naar 2.3 Ghz. vraag me niet waarom, de enige reden die ik kan bedenken is omdat ie dacht dat ie dan niet zo heet zou worden, (want de processor wordt nml 70 C bij heavy gebruik). nu heb ik m teruggezet naar 3 ghz, en sindsdien heb ik problemen, wanneer ik m belast, (door bijvoorbeeld games te spelen) dan blijft íe hangen en moet ik m re-starten. waaraan kan dit liggen?

leon

(P4, 3.06 Ghz, windows xp, asus moederbord, radeon 9700 pro, audigy)

gek genoeg bleek de vorige eigenaar m teruggeklokt te hebben

Is niet gek als ie elke x vastslaat, toch?

de enige reden die ik kan bedenken

Of zou die dat gedaan hebben om m jou nog te kunnen verkopen???:eek:

Maar nu het probleem, want jij wil natuurlijk dat ie weer goed gaat draaien!

Is de computer wel schoon van binnen?
Hoeveel koeling heb je in de kast zitten?(aantal fans enzo)
Zit het koelblok wel goed op de processor?
Draait de cpu-fan nog wel?

En je weet zeker dat het inderdaad een 3,06 ghz is?
Hoe heb je vastgesteld dat het een 3,06 is?
Welke nummers staan er allemaal op de processor?
Welke FSB snelheid wordt er gebruikt?

toch is t wel opvallend dat iedereen met een 3,0 processor problemen heeft met de temperatuur.

Kunnen ze bij intel geen normale processors produceren?

Geplaatst door marsmannetje
Kunnen ze bij intel geen normale processors produceren?
Het zal eerder te maken hebben met slechte koeling van de processor of te weinig/te veel koelpasta of slechte koeling van de PC-kast.

ja, ik weet zeker dat het een 3.06 is, heb gekeken bij (oa) systheem/systheemeigenschappen/algemeen;
pentium4 R CPU 3.06Ghz
kloksnelheid 3.06 ghz.
en bij de kloksnelheid stond dus eerst 2.3
heb pas de pasta tussen de processor en heatsink vervangen in de hoop dat dit meer koeling zou opleveren. de kast is schoon en ik heb 4 fan draaien voor de koeling van case. (heb verder nog fans zitten op videokaart en 2 op moederbord; 1 op processor en 1 op moederbord). de fans van de case staan zodaning dat 2 fans onderin de case naar binnen zuigen en 2 boven in case naar buiten blazen. dit stond op de processor zelf, (was moeilijk leesbaar, kan daarom foutje bevatten;
sl655
l242a566-0221
st.655
l242a536-0221

onderaan de processor (op het plastic plaatje) stond;
P4T533

hoop dat dit genoeg info is,

leon

Hoe staat de FSB van de CPU nu?
Je hebt een Pentium 4, die op 533mhz draait.(133mhzx4 QDR)
Tis SL655, wat er op die CPU staat.;)

Geplaatst door crash
Tis SL655, wat er op die CPU staat.;)

Bijna, die bestaat niet, het is SL6S5
http://processorfinder.intel.com/scripts/details.asp?sSpec=sl6s5

En normale temp's met een 3,06, is niet zo moeilijk hier draait er één die stressed niet warmer wordt dan 48 graden.
Kijk inderdaad je FSB na en van welk materiaal is de heatsink gemaakt, hoe is de airflow (veel fan's garanderen niet een goede airflow)

de fans van de case staan zodaning dat 2 fans onderin de case naar binnen zuigen en 2 boven in case naar buiten blazen

Is dit beiden aan de achterkant?
Heb van crash geleerd dat de fans voorin de kast (onderin)naar binnen moeten zuigen en dat de fans achter in de kast (vaak bovenin)naar buiten moeten blazen zodat er lucht door de kast word "getrokken"! Zuigen de fans voorin (bij de hdd's) wel genoeg lucht aan, of zit er een voorkant voor en staat die op vloerbedekking zodat is minimaal aanzuigt?

het was heel moeilijk leesbaar, zelfs met een groot vergrootglas. zodoende had ik het foute nummer van de processor. eerst even dit, je zegt dat het niet moeilijk is een goede temperatuur te hebben,maestro12.
maar ik heb alles in orde behalve een sterkere, duurdere heatsink plus fan erop. ik heb nu de standaart heatsink en fan erop zitten die bij verkoop van de pc geleverd wordt. de aiflow is goed, 2 zuigen onderin kast en 1 fan blaast naar buiten. hij is schoon. behalve de FSB, ik kan daar geen antwoord op geven, weet eerlijk gezegt niet wat het betekend. kan een van jullie mij misschien hier iets over vertellen.
ga morgen zeker betere heatsink plus fan kopen, omdat dinsdag mn broer komt helpen met inzetten. hoop alleen dat die zo leverbaar is en niet hoeft te worden besteld.

leon

2 zuigen onderin kast en 1 fan blaast

Dit moet zoiezo andersom,dus bij 3 fans 1 voor naar binnen en achter 2 naar buiten....
Suc6 bij het uitzoeken van een goeie cpufan:thumb:

het punt is dat ik onderin de pc voor en achter ruimte heb voor plaatsing fan, en achterboven in enkel 1 ruimte voor fan. dus daarom dacht ik 2 onderin zuigend en bovenin 1 blazend. er zijn niet meer gaten voor fans. zou zelf gaten kunnen maken, maar das niet mooi. kan nik moet dus eentje van de twee onderin laten blazen naar buiten, ookal is hij onderin de case.

waar kan ik de gegevens vinden in mijn pc over die front side bus? ergens in configuratiescherm?

leon

Laat de fan, aan de voorkant van de kast lucht erin blazen.
De fan's aan de achterkant laat je alle twee lucht afvoeren.

Download hier Everest Home Edition:
http://www.snapfiles.com/get/everest.html

In Everest ga naar:
moederbord>moederbord, daar zie je "Front Side Bus Eigenschappen" staan.
Wat staat daar precies bij?

Ik zou het eigenlijk nog anders willen zien, de fan aan de voorkant onder zuigt lucht naar binnen, de fan aan de achterkant boven blaast lucht naar buiten en de fan achterkant onder verwijderen/uitzetten dit om te voorkomen dat er teveel lucht onderin je kast blijft hangen en er gelijk weer aan de achter/onderkant uitgezogen wordt zonder enige koelende werking.

allereerst wil ik alle mensen op dit forum bedanken voor het meedenken. nu de atwoorden;
-eerlijk gezegt heb ik m niet weer naar 3.06 geklokt, dit heeft mijn broer gedaan, weet nog te weinig van pc's af en blijf dus uit de bios.
-de front side bus eigenschappen;
bus type intel netburst
bus breedte 64 bit
werkelijke kloksnelheid 133 Mgz(QDR)
effectieve kloksnelheid 533 Mgz
bandbreedte 4266 MB/s

dat van die achterste/onderste fan uit zetten, dat klinkt in wezen wel logisch, dat anders daar lucht blijft hangen. aan de andere kant, wordt die dan dus niet weggezogen.

MAAR NU SOMETHING COMPLEATLY DIFFERENT
(knipoog monthy python)

kijk hier eens naar, heb deze vanmiddag gekocht!

extremepcgear_1812_76742738.jpg

een zalman heatsink plus fan zodat mn P4 processor minder heet wordt. want deze loopt bij heavy gebruik op to 70/72 C. (heb hierover een andere thread).
maar die zalman moet de temp kunnen drukken.

leon

Dat is een mooie:thumb: ! Hoop dat ie bevalt!

En wat die fans betreft, je hebt gelijk hoor. Zou de achterste allebei laten blazen naar buiten toe en de voorste laten zuigen naar binnen toe voor een goeie airflow! Zorg ook dat je kabels allemaal netjes zitten zodat de lucht erlangs kan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan