Paar vraagjes over Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag op aanraden van femke98's artikel in de HM-nieuwsbrief overgestapt op Linux Mint.
Nu heb ik een paar vraagjes:

1. Ik heb twee werkende hardeschijven in de pc, Mint ziet er echter maar eentje.
2. Kan ik Windows-programma's (Office etc.) installeren?
3. Ik zoek een progje waarmee je bepaalde dingen kunt blokkeren voor normale gebruikers (zoals configuratiescherm verbergen).

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groet,

Michaël

1. Dit kun je wss oplossen met GParted
  2. Kijk hiervoor naar dit artikel
  3. Hopelijk heeft iemand ander voor jou een antwoord

Waarom zou je office installeren als je Libre Office hebt, waar je alles mee kan doen wat je wilt en wat nog gratis is ook?
Win office niet gewoon niet aan te raden en ook andere win proggies niet, omat je dat altijd via Wine moet laten werken en heel veel proggies werken dan niet naar behoren.

Zijn het echt 2 harde schijven of 1 partitie gedeeld in 2en?
Wanneer je GParted opstart, dan kan je zien wat je pc heeft.

Vraag 3 begrijp ik niet helemaal, want voor wie moet je dat dan blokkeren?
Je kan een gast account aanmaken die niet alles mag en dus alleen de hoofdgebruiker zou dan alles mogen.

Mijn vader werkt liever met gewone office...
Er zijn trouwens 2 aparte hdd's.
Vraag 3: laat maar. is al gelukt met wachtwoordbeveiliging van alle instellingen.

Bedankt trouwens nog voor de tip om xp te upgraden naar Linux.

Graag gedaan. Wel een tip: lees je goed in! Doe niet zomaar dingen waarvan je niet weet wat je doet.
Gebruik geen dingen in Wine, dus zoals de win office, is nergens voor nodig. Je vader werkt liever met, maar mijn vraag is dan of hij ooit weleens gewerkt heeft met Libre ofiice. Zo niet, dan kan hij het verschil niet weten.
Libre Office is echt totaal een normaal pakket, wat dus gratis is en gratis te installeren is. Het werkt net zo als de win office.

De twee HD's kan je zien in GParted, ook gratis te downloaden vanuit het Softwarecentrum. Je zult de andere hd die niet te zien is, moeten mounten,. Mag ik vragen wat er op staat?
En heb je wel Linux Mint op ext4 gezet? En is Xp er helemaal af?

Ok dan laat ik LibreOffice er gewoon op.
Op de HD staat momenteel niks.
XP is er helemaal af. Waar zie ik dat van Ext4?
Downloaden met softwarecentrum lukt niet... Al mijn downloads blijven steken op 11%. Dan zegt ie: Aan het wachten op vergrendeling.

Ik ben bang dat je met je wachtwoordvergrendeling alles vergrendeld hebt. Daari dat eens terug en kijk dan of het dan wel goed gaat.

Ik snap ook eigenlijk niet waar je dat gevonden hebt, als je dat even doorgeeft, dan kan ik kijken op mijn systeem waar ik nu dus op zit, Linux Mint.

Heb je Mint icm Cinnamon, Mate of gewoon?
En hoe je dat kan zien dat je ext 4 hebt? dat heb je bij de installatie moeten doen!! En dat kan je ook zien via GParted!

Goed inlezen, dat bedoel ik dus. Die vragen had je dan zelf al kunnen beantwoorden!
Niet dat ik je niet wil helpen, maar je weet toch wel wat je gedaan hebt bij de installatie? Of je hebt de boel op ntfs gelaten en als je je had ingelezen, had je kunnen weten dat Linux Mint op ext4 gezet moet worden.
Het is maar een tip, en opbouwende kritiek.

Mint 13 Maya... die wachtwoordvergrendeling heb ik niet zelf ingesteld. komt door instellen wachtwoord op account.
Ik heb daar niet op gelet van die ext4

De 1e partitie is idd ext4, de 2e partitie is ook al gelukt met Gparted die ik met enige moeite geinstalleerd heb...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan