1) Je kunt gebruikers toevoegen en die toevoegen aan zng. usergroups. De usergroups hebben ieder hun eigen rechten waardoor de gebruiker die rechten automatisch overerft. Bestanden in linux worden rechten toegekent lees/schrijf/uitvoerbaar (en eigenaar) aan zowel root (hooftgebruiker) groups (de usergroups) en world (de rest.. oftewel iedereen). Google op chmod voor meer info.
2) Grafisch is niet verplicht, theoretisch heb je genoeg aan een shell (terminal). Vaak worden linux distributies (zoals kubuntu) al meegeleverd met een window manager zoals KDE of Gnome. Deze draaien op het grafische systeem dat Xorg heet. Je bent dus in linux vrij om te kiezen wat voor grafische interface je wil.
3) Op veel punten. Zo is linux open-source zodat iedereen zijn dingen kan wijzigen. Linux heeft kernel en paketten en een ander update systeem. Ook het bestandssysteem is anders (NTFS / FAT32 vs Ext3 of ReiserFS). Er zijn nog veel andere verschillen te veel om op te noemen.
4)Voordeel van linux: betrouwbaarheid, stabiel, beter update systeem, je kan meer zelf doen, betere programmeropties, beter werken met servers, eigen keuze voor grafische omgevingen, veel ondersteuning, gratis. Nadeel: geen officiele ondersteuning, vaak niet gebruikersvriendelijk, vaker onbekende problemen.
Als je wil beginnen met linux raad ik je kubuntu aan. Probeer hulp te zoeken op irc.freenode.org. Mijn favoriete distributie is Gentoo, maar ik raad je niet aan daar meteen mee te beginnen.
Succes, Adriaan.