pagefile.sys 766 Mb op een schijf van 4 Gb???

Status
Niet open voor verdere reacties.

niekfct

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2006
Ik kreeg net een melding dat er te weinig schijfruimte was op c:\

dus ik ga zoeken met easycleaner naar ruimteverbruik, blijkt dat er 766 Mb in het bestand pagefile.sys zit. wat is dit en kan ik er wat aan doen?

Dat is het virtuele geheugen van Windows. Hoeveel fysiek geheugen heb je?

Dan is 1,5x de fysieke waarde, zoals het wisselbestand nu staat ingesteld, een hele mooie (optimale) waarde.

Mocht je ruimte te kort hebben, dan kun je overwegen Windows een schijf opruiming te laten doen op de C-partitie.

Misschien een tip van iets dat ik een uurtje geleden ontdekte :D

Ik heb dan weliswaar geen ruimtegebrek op mijn hdd's, maar ik check regelmatig de beschikbare hoeveelheid gigjes op mijn C schijf (Windowsschijf).

Een maandje of wat geleden was die bijna 11 gig en vanochtend zag ik dat 'ie ruim 8 gig was. Daar ik zelden nieuwe progjes installeer moest er dus iets "anders" aan de hand zijn : een tempbestand van een of andere gebrande film, een mislukte conversie van een film en het blijven plakken van het bestand daarvan etc. etc. en idd. vond ik zo hier en daar wat "hangertjes" (misschien bij jou ook aanwezig?)

Maar wat ik ook zag (en da's eigenljk de tip / mogelijk interessant) is dat Google Earth een .dat bestand had in zijn map van ruim 800 MB (!!!)

Ik heb dit bestand eerst verplaatst en toen ik daarna Google Earth startte werkte Googe Earth nog steeds prima en dus heb ik het .dat bestand van Google Earth verwijderd / gedelete.

Toen ik daarna weer in de Google Earth map keek, zag ik dat er een nieuw .dat bestand was aangemaakt, alleen dit keer slechts 2200 Kb. Kennelijk "jongt" het .dat bestand aan, elke keer dat je Google Earth opent. Die grote .dat kun je dus verwijderen (er vanuit gaande dat jij ook Google Earth op je pc hebt geinstalleerd)

Laatst bewerkt:
Je kunt Windows laten zoeken naar het Dbcache.dat bestand van Google Earth en dit vervolgens verwijderen. Let wel goed op dat het .dat bestand in de Google Earth map staat, want het risico dat een ander progje ook een Dbcache.dat achtig bestand heeft is natuurlijk aanwezig en ik wil niet "verantwoordelijk" zijn voor het "vernielen" van jouw pc ;) :D m.a.w. alleen het Dbcache.dat bestand uit de Google Earth map verwijderen.

@ Pasja

Waar staat dat dan, in program-files ?

@ niekfct

Als je wat schijfruimte wil winnen, kan je ook met schijopruiming oude herstelpunten opruimen.
schijfopruiming > tabblad "meer opties"> alle herstelpunten behalve de laatste verwijderen

Ik had deze vraag inmiddels al verwacht :D en was reeds aan het typen:

C:\documents and settings\jouw naam\local settings\application data\google\google earth

ik heb dus geen google earth :D

en aangezien ik hier nog maar net windows op heb staan (op deze HD(de andere van 120 Gb was gecrashed:( )) heb ik ook nog geen herstelpunten...

ik heb dus easycleaner. kan ik dat daar niet mee?

Zet je vituele geheugen min en max op 1200 mb, 't loopt dan ook beter. Ik heb 't bv op 2000mb staan!

Zet je vituele geheugen min en max op 1200 mb, 't loopt dan ook beter. Ik heb 't bv op 2000mb staan!
Ik vraag me af waarom, de vraagsteller begint met dat er te weinig schijfruimte is, met een virtueel geheugen van 766MB.:confused:

Heb je nog niet een oude schijf liggen ?
Dan kan je daar de pagefile op zetten.

waar is die pagefile nou precies voor dan?

waar is die pagefile nou precies voor dan?
Voor je virtuele geheugen, zoals ik al aangaf. Er wordt een ruimte op je hardeschijf gereserveerd daarvoor. Deze wordt Pagefile.sys genoemd.

Virtueel geheugen
(Virtual Memory)
(Wisselbestand)
(Swapfile)
Gereserveerd gebied op de harde schijf dat de computer als virtueel geheugen kan gebruiken, zodra het intern-geheugen opraakt. Dankzij het virtueel geheugen kunt u meer programma's tegelijkertijd gebruiken. Het virtueel geheugen is trager dan het werkgeheugen (RAM).
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

pagefile, virtueel geheugen, Swapfile

Gereserveerd gebied op de harde schijf dat de computer als virtueel geheugen kan gebruiken, zodra het intern-geheugen opraakt. Dankzij het virtueel geheugen kunt u meer programma's tegelijkertijd gebruiken. Het virtueel geheugen is trager dan het werkgeheugen (RAM).

edit. Het zal crash weer eens niet zijn. :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan