pagefile.sys verwijderen/leegmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Windowsfaq

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 jan 2010
Berichten
1.519
Mijn hardeschijf is trager door pagefile.sys 3,4GB!:shocked: ik wil deze ook niet uitschakelen i.v.b.m crashende programma's:(
Hoe kan ik pagefile.sys verwijderen/leegmaken?
Want het bestand neemt nu 3,4GB in beslag en wat doet windows er eigenlijk nu mee?:confused:
 
De Pagefile is een bestand dat Windows gebruikt om gegevens in te zetten die niet direct nodig zijn en hiermee conventioneel geheugen vrij te maken.
http://www.overclock.net/t/12192/info-what-is-the-windows-paging-file

Verwijderen zou ik niet aanraden en kleiner maken ook niet. De grootte van dat bestand wordt door Windows zelf bepaald o.a. n.a.v. de aanwezige hoeveelheid conventioneel geheugen.

Tevens zal dat bestand niet de oorzaak zijn van een trage harde schijf.
Als de schijf echt traag is zou je deze eens moeten defragmenteren.
 
Kan niet wat jij wil. Je kunt hoogstens het uitschakelen of deze een min en max capaciteit geven.
 
Jazeker dit is nodig als hij aanwezig is. Hier bewaart Windows de geswapte (delen van) bestanden en programma's als ze niet helemaal in het werkgeheugen passen.
Zet de grootte op fixed en dan als vuistregel 2x a 4x de grootte van je RAM.
In die instellingen kun je de swapfile ook helemaal uitschakelen, maar dit is alleen zinvol als je van een SSD start.
 
Je kunt het pagefile leegmaken bij afsluiten d.m.v. een register-tweak.
Het afsluiten duurt dan wel wat langer. Zoals m'n voorganger al zei kun je het pagefile beter op een vaste grootte zetten dat voorkomt versnippering.
 
pagefile.sys 3,4GB!(...)ik wil deze ook niet uitschakelen i.v.b.m crashende programma's(...)Hoe kan ik pagefile.sys verwijderen/leegmaken?(...)wat doet windows er eigenlijk nu mee?
Ok, verstandige redenering.
Een Windows NT 32bit-achtige kan een wisselbestand (pagefile.sys) van standaard max. 3.99 GB (4096 MB) huisvesten. Per partitie. Microsoft MVP's stellen dat het zeker voordelig is omdat zo te doen, zonder duidelijk te maken precies waarom.
Ook is het mogelijk om d.m.v. register ingrepen op een 32bit systeem meerdere gekoppelde wisselbestanden in te stellen op een partitie waardoor pagefile.sys groter dan 3.99 GB word.
Boven 1 GB RAM kan het wisselbestand worden uitgeschakeld, echter met gesteld probleem als gevolg indien Windows te pletter loopt.

De grootte van dat bestand wordt door Windows zelf bepaald o.a. n.a.v. de aanwezige hoeveelheid conventioneel geheugen.

Tevens zal dat bestand niet de oorzaak zijn van een trage harde schijf.
Als de schijf echt traag is zou je deze eens moeten defragmenteren.

Standaard ja, correct, alhoewel fragmentatie niet altijd de oorzaak is van een trage hardeschijf. Scheelt wel een hoop...

Zet de grootte op fixed en dan als vuistregel 2x a 4x de grootte van je RAM.

Windows zelf stelt in op 1 min. tot 1.5 max. x RAM. Persoonlijk is mijn voorkeur vaste grootte van 1.5 x RAM, of ideaal, (2V2+1)RAM indien <= 3.99 GB.

Je kunt het pagefile leegmaken bij afsluiten d.m.v. een register-tweak.
Het afsluiten duurt dan wel wat langer.

Kan ook via Lokaal beveiligingsbeleid, Start, Configuratiescherm, Prestaties en onderhoud, Systeembeheer, of ook via Groepsbeleid indien beschikbaar.

Beste methode om het (de) wisselbestand(en) enkelmalig eens een keer leeg te maken:

Opstarten in Veilige modus.
Aanmelden als (een) Beheerder.
Start, (Deze) Computer, rechtermuisKlik, Eigenschappen, (Geavanceerde eigenschappen), Geavanceerd, tabblad Instellingen voor prestaties, klik onder Virtueel geheugen op Wijzigen, selecteer wisselbestand, klik Geen wisselbestand, Instellen, herhaal voor alle andere beschikbare wisselbestanden, OK, Toepassen, OK.
Sluiten, sluiten,.. Herstarten naar Veilige modus.

Desgewenst of desnoods Defragmenteren...

Zoals boven wisselbestand(en) opnieuw instellen naar wens.

Herstarten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan