Pagefile.sys

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
In het verhaal over waar zet ik best mijn pagefile wanneer ik twee harde schijven (C en D bvb) heb en zet ik aangepaste min- en maxwaarden of laat ik het door XP beheren, kreeg ik een nieuwe input.
Iemand hiervan al gehoord ? Hier komt het.

Het schijnt het beste te zijn om de pagefile op de C-schijf, waar ook het OS staat te plaatsen...maar dan wel in een andere directory.

Waar de pagefile nu staat als C:\pagefile.sys zou het dus bvb moeten
C:\PAGEFILE\pagefile.sys worden.

Ik heb dit geprobeerd, maar krijg bij de overzetting telkens het bericht
dat de pagefile door een ander programma wordt gebruikt en ik eerst
al deze programma's moet sluiten vooraleer de tranfert te kunnen doen.

Alles gesloten...in de taakbalk en met crt+alt+del...steeds hetzelfde bericht.
Weet iemand hoe ik kan weten wat nog "open" staat.

Wat betreft "wie beheert de pagefile": Windows XP schijnt dit het beste te kunnen beheren...dus niet geen aanpaste waarde invoeren en NIET op een
eventueel tweede harde schijf plaatsen of in een andere partitie.
 
Als je de pagefile op c: plaatst kan dat toch gewoon? Voor zover ik weet kun je de pagefile niet zomaar verplaatsen. Ik zie daar ook het nut niet van in. Omdat Windows het bestand in gebruik heeft kun je het niet gebruiken.
 
Zodra Windows wordt gestart, wordt ook de file in gebruik genomen. Als jij binnen Windows alle progjes afsluit, blijft het wisselbestand nog steeds in gebruik omdat Windows in gebruik is............

Booten met een '98 disk zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat je een NTFS partitie niet binnen het dos kunt benaderen, m.a.w. als je boot met een 98 disk en je probeert de C te benaderen, dan zal dat niet gaan. Als je XP draait en je hebt niet gekozen voor NTFS, maar FAT32, dan gaat de vlieger WEL op, je kan dan de file verplaatsen.

M.b.t. het beheer zie ik het iets anders. Als je bijvoorbeeld 1,5 of 2 giga intern geheugen hebt, dan kun je het wisselbestand ook compleet uitschakelen (minimum 0 en maximum 0). Ik heb dat een poosje gedaan en alles liep prima op 2 progjes na en dat waren nu net progjes die ik veel gebruikte dus ik heb het wisselbestand maar weer in ere hersteld. Maar samengevat komt het erop neer dat wanneer je heel erg veel RAM in je machine hebt, je heel goed eens een keer kunt experimenteren met het op 0 zetten van je wisselbestand.
BTW : voor een frisse defragmentatie kan het ook geen kwaad om eens een keer het wisselbestand op een andere schijf aan te maken en vervolgens het wisselbestand op C op 0 0 te zetten en vervolgens te defragmenteren en daarna alles weer om te draaien.
 
Heb ondertussen gevonden hoe je de pagefile kunt overzetten naar een andere directory (zie voorbeeld nota):

Gewoon aanduiden dat er geen virtueel geheugen wordt gekozen: geen wisselbestand.
Daarna kunt ge het zonder problemen naar een andere directory verplaatsen.
Heb met "kopiëren" geprobeerd en dit ging.
Dus zal "knippen" ook wel lukken.

Maar weet nog niet wat deze wijziging eventueel inhoud: is het aan te raden...is het beter...
Ik stel de vraag bij diegene die deze oplossing doorstuurde.
 
Geen wisselbestand betekent dat Windows alle bewerkingen binnen het RAM geheugen moet uitvoeren en dus erg snel (of juist heel langzaam bij weinig RAM) wordt.
 
Juist.
Maar om de pagefile naar andere "nieuwe" directory op C:\ te verplaatsen moet ge het wisselbestand eerst
op GEEN zetten. Als het dan verplaatst is stel ge het opnieuw in: manueel of onder Windows-beheer.
 
Ik heb gelezen dat als je pagefile.sys op je tweede harde schijf zet, je pc sneller wordt. Ik heb op het moment twee harde schijven met alles op de C: en niets op de D:. Wordt mijn pc dan inderdaad sneller als ik pagefile.sys op de D: zet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan