paginaś nummeren over verschillende secties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
L.S.

Ik heb een rapport met bijlagen. Alleen op het tekstgedeelte wil ik een paginanummer geven met het totaal aantal pagina (pagina 3 van 12). Dit heb ik opgelost door de paginanummering alleen op de de betreffende sectie toe te passen. Dit gaat uitstekend. Echter nu ben ik gedwongen een extra sectie in het tekstgedeelte van het rapport op te nemen (pagina met kolommenstijl). De paginanummering gaat dan mis, omdat dan in de nieuwe sectie opnieuw wordt begonnen. Vraag is nu: hoe kan ik de paginanummering inclusief totaal aantal pagina's enkele sectie heen laten lopen?

gegroet,
mrt

Ik kan het niet reproduceren; bij mij loopt de nummering gewoon door als ik dat doe. Wellicht heb je aangegeven in de nieuwe nummercode dat hij opnieuw moet nummeren. Maak er een voorbeeldje van, dat kijkt een stuk makkelijker.

Beste,

Zie Bijlage onder hoofdstuk 3: pagina 5 van 1; dat moet Pagina 5 van 5 zijn. Het totaal aantal pagina's van een rapport wordt niet goed weergegeven. Handmatig is dit uiteraard op te lossen, maar dat is niet praktisch en gevaarlijk bij pagina's tussenvoegen etc.

gegroet,
mrt

Bijlagen

Je gebruikt het veld { PAGES } in combinatie met het veld { SECTIONPAGES }. Dan is het logisch dat in de nieuwe sectie de nummering 'Pagina 5 van 1' verschijnt, want sectie 3 is maar één pagina. Maar buiten dat: waarom gebruik je überhaupt secties? Toch niet alleen omdat je een nieuw hoofdstuk begint? Want dat kan zóveel slimmer...

Beste Michel,

Zoals in het eerste bericht uitgelegd ben ik gedwongen om een nieuwe sectie te gebruiken omdat ik in een bepaald hoofdstuk diverse kolommen naast elkaar nodig heb (kolommenstijl) - Word maakt dan automatisch een nieuwe sectie aan. Daar ligt dus het probleem; voorbeeld diende enkel ter verduidelijking van het probleem; normaal gesproken heb ik inderdaad maar één sectie in het rapport waar de paginanummering over dient plaats te vinden.

gegroet,
mrt

Het scheelt echt enorm als het voorbeeld dat je meepost overeenstemt met de feitenlijke situatie. Wij moeten ons namelijk baseren op de informatie die jij aandraagt, en als die afwijkt, dan krijg je dus antwoorden die op zijn minst niet optimaal zijn. Kwestie van in je eigen voet schieten dus. En dat lijkt mij niet in jouw belang. Mij maakt het niet uit :)
Overigens geef je ook nog eens geen echte reactie op mijn opmerking, waarom je SECTIONPAGES gebruikt, en niet NUMPAGES.

Ik vrees dat ik het niet duidelijker kan zeggen en een beter voorbeeld kan geven
Zoals al in eerste post staat heb ik sectionpages nodig, of in ieder geval niet numpages, want die laatste pakt alle pagina's en dat wil ik niet

Simpel vraag is dus of en eventueel hoe je Word alleen in verschillende secties (en andere secties dus niet!) pagina's kan laten tellen; totaal aantal in die verschillende secties opgeteld: pagina 3 van 30. Zoals gesteld werkt dit uitstekend binnen één sectie, maar heb ik er meer nodig.

Ik weet niet of iemand anders het nog snapt, maar ik steeds minder. Hoe kom je erbij (post #3) dat op pagina 5 je als totaal 5 zou moeten zien? Je hebt in totaal 8 pagina's, en twee veldtypen waar je uit kunt kiezen: SECTIONPAGES en NUMPAGES. De één geeft het aantal pagina's binnen een sectie, de ander het aantal pagina's binnen het document. Dus 5 van 5?
Maar goed, stel dat je het aantal pagina's van een aantal door jou te bepalen secties wilt weten, dan zul je daar toch een semi-automatische oplossing voor moeten gebruiken, want die bestaat natuurlijk niet. Je zou dan kunnen overwegen om met bladwijzers en SET te gaan werken. Hiermee kun je formules maken van door jou bepaalde bladwijzers. Het handwerk bestaat er dan uit dat je voor elke sectie die je wilt gebruiken in de telling een variabele (bladwijzer) definieert waar je de waarde van SECTIONPAGES aan toewijst. Die variabelen gebruik je in de volgende secties voor een nieuwe berekening. Je kunt dus probleemloos secties en pagina's toevoegen (secties worden dan in eerste instantie niet meegenomen, pagina's wel).
Zo'n constructie ziet er voor sectie 2 zo uit:
Code:
Pagina { PAGE } van { SECTIONPAGES } { SET [B][COLOR="#0000CD"]S1 [/COLOR][/B]{ SECTIONPAGES } }
En in sectie 3 krijg je deze berekening:
Code:
Pagina { PAGE } van { SET [B][COLOR="#B22222"]S1TOT [/COLOR][/B]{={[B][COLOR="#0000CD"]S1[/COLOR][/B]} + { SECTIONPAGES } } } { [B][COLOR="#B22222"]S1TOT [/COLOR][/B]}
Je moet, als je meer secties los wilt nummeren, dus voor elk blok met SET een nieuwe variabele maken, waar je de vorige waarde dan in hergebruikt. S2TOT is dus { SECTIONPAGES} + { S1TOT}

Ben je al wat verder gekomen met de oplossing? Of heb je hier ook niks aan?

Dank Michel voor je reactie. Deze kwam echter binnen vlak voor mijn vakantie (ik ben nu ook nog op vakantie) en heb het niet uitgebreid kunnen testen. Op het eerste gezicht ziet het er wel logisch en aannemelijk uit. Echter, ik weet niet hoe ik het in het document moet zetten. Ik heb het even geprobeerd, maar 'set' in de voettekst plaatsen lijkt niet te gaan. Zou je het in mijn voorbeelddocument kunnen zetten ter illustratie?

gegroet,
mrt

Ik heb het wel in de voettekst kunnen zetten (is ook logisch, gezien dat het om sectienummers gaat). Ik zal het voorbeeld vanavond posten (staat thuis op de laptop)!

Michel,

Zou je hier nog eens naar willen kijken?

gegroet,
mrt

Komt-ie...

Bijlagen

Dank voor je uitgewerkte voorbeeld Michel, maar helaas, dit is niet wat ik bedoel.
In jouw voorbeeld eindig je hoofdstuk 2 met 'pagina 11 van 11'; dat lijkt juist. Maar dan volgt er een hoofdstuk 3 dat begint met 'pagina 12 van 7'. In dat laatste getal zit dus het probleem. Als het document bestaat uit 3 hoofdstukken met samen 18 pagina's (die genummerd moeten worden), dan moet hoofdstuk 2 eindigen met 'pagina 11 van 18' en hoofdstuk 3 beginnen met 'pagina 12 van 18' en eindigen met 'pagina 18 van 18'. Ik hoop dat het probleem nu duidelijk is(?)

gegroet,
mrt

Ik had eigenlijk gehoopt dat je dat zelf kon oplossen :) Is namelijk niet moeilijk als je het principe snapt.

En mocht je er zelf niet uitkomen, een bijgewerkt voorbeeld ;)

Bijlagen

Opgelost; dit is zoals ik het bedoel; dank! Ik zal alleen nog wat moeten studeren om uit te vogelen hoe je dat precies gedaan hebt. Ik heb met die veldcodes nooit gewerkt, uitgezonderd paginanummering.

gegroet,
mrt

Het principe is eigenlijk simpel; met SET definieer je variabelen met een naam (S1, S2, S3 etc) en daar wijs je een waarde aan toe (het veld { SECTIONPAGES }). Die variabelen bestaan dan wel, en vul je dus ook, maar zie je nog niet. SET maak je met <Ctrl>+<F9> en dan typ je het gewoon in.
Code:
{ SET S1 { SECTIONPAGES } }
is dus de variabele S1 met het aantal pagina's van die betreffende sectie. En dat voor elke sectie.
Om het totaal van de sectiepagina's te tellen, doe je eigenlijk hetzelfde, je maakt met SET een nieuwe variabele, maar nu gebruik je een extra rekenveld: { = }. En die berekening doe je op de SET variabelen, dus:
Code:
[COLOR="#0000FF"][B]{[/B][/COLOR] SET STOT [COLOR="#FF0000"][B]{ =[/B][/COLOR] {S1}+ {S2} + {S3} [COLOR="#FF0000"][B]}[/B][/COLOR] [COLOR="#0000FF"][B]} [/B][/COLOR]
En in de voettekst verwijs je verder naar het berekende veld met het totaal.
Code:
Pagina { PAGE } van { STOT }

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan