• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pagina einde selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

dutchmarshalls

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Berichten
78
Hallo,

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom.

Ik ben een contacten bestand aan het opbouwen en heb ruim 500 contacten in een sheet staan. Maar elke keer moet ik naar beneden scrollen om een nieuw contact in te voegen wat enorm lastig is. Hoe kan ik met een verkorte code naar het eind van de sheet?

Is er ook een manier om in excel iets te maken zoals "nieuw contact toevoegen" dat een soort pop-up opent waarin je direct de noodzakelijke contact gegevens kunt toevoegen die direct in de juiste column worden geplaatst?

Naam = B
Adres = C
Postcode = D
Woonplaats = E
Telefoonnummer = F
Faxnummer Postbus =G
Postbus = H
Postcode = I
Plaats = J
E-mail = K
Contact persoon = L


Al vast bedankt voor jullie hulp.
 
Als ik mee mag denken (zonder mij met jouw layout / werkwijze te willen bemoeien) ? Waarom zou je iedere keer naar het eind toe willen / moeten om een nieuw contact op een lege regel in te willen voegen?
Ga met de cursus op een willekeurig rijnummer staan en klik rechts, kies voor 'invoegen' en je hebt een lege regel.
Na afloop laat je Excel (bijvoorbeeld) alfabetisch op kolom B sorteren en je hebt iedereen keurig netjes op achternaam.

Je kunt het voor sorteren desnoods nog een simpel macrootje maken, dan gaat 't allemaal nog vlotter.
 
Laatst bewerkt:
Beste Alex,

Dat zou inderdaad goed werken waar het niet dat er in column A voor aangemaakte contact nummers staan.
Als je dus in Column B een naam invoert dan komt er in A automatisch een nummer te staan (relatienummer). Deze formule heb ik door getrokken tot 5000 zodat ik voorlopig gewoon door kon gaan met invoeren.

Beste Quander, dat klopt maar ook voor jou idee geld dat in column A de voor geprogrammeerde nummers dan niet meer kloppen.
Als ik in rij 4 invoegen zou doen dan zou het huidig contact met nummer 004 verwijderd worden en het nieuwe contact het nummer 004 krijgen.

Beste Pasan, ik ben niet opzoek naar een nieuw knopje op mijn werkbalk maar hoe moet ik jou oplosing zien werken in mijn sheet?.

Dank jullie wel voor het meedenken. Stel ik op prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan benader ik het anders :
sorteer eenmalig op dat nummer in kolom A (nummeriek van hoog naar laag) m.a.w. dat het laatste nummer (het hoogste) op rij 1 komt te staan.
Enigste dat je dan nog maar hoeft te doen voor de invoer van een nieuw record, is simpelweg op rij 1 te gaan staan (rijnummer en dan een rechtse klik -> invoegen) vervolgens tik je het opvolgende (hoge) nummer in kolom A en voilá, je bent klaar.
 
Laatst bewerkt:
:) Ook dat heb ik geprobeerd. Alleen als ik column A selecteer en ga sorteren op A naar Z dan krijg je inderdaad het laatste getal boven aan maar die klopt dan niet met de naam die eerder was toegewezen.

Hoe selecteer ik het zo dat zowel het nummer als de correspondentie naam intact blijft zonder dat die zich wijzigt bij de selectie A-Z?
 
Ah, da's simpel. Je moet met je muis het gehele gebied selecteren alvorens de sorteeropdracht te geven.
Stel je hebt dus 500 contacten en alle info staat verdeeld over de kolommen A t/m L dan start je met de selectie in A1 (klik in cel A1), houd de linkermuisknop ingedrukt en ga naar cel L500.
Vervolgens, terwijl dit gehele gebied dus is geselecteerd ("blauw gemaakt"), ga je naar de sorteeropdracht en start deze. Excel houdt nu netjes alles bij elkaar.

Enne, sorry / excusus voor bericht 6, want ik ging er vanuit dat je dit wist (eerst het hele gebied selecteren alvorens een sorteeropdracht te geven om de boel op 1 regel bij elkaar te kunnen houden). Anders had ik hetgeen ik nu schrijf er gelijk wel bij gezet.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha Quander,

Ik wil niet vervelend zijn maar ik heb het voorbeeld van 500 aangegeven wat opzich vrij gemakkelijk is te sorteren idd :)
Waar het niet dat er veel meer contacten zijn en column A automatisch al nummers heeft voorbereid tot oneindig. :(
Dus een selectie maken is wel heel lastig. Zal ik het document even toevoegen?
 
Ik denk dat ik het bijna heb opgelost. Heb alleen nog een vraag.

Ik heb in column A een formule geplaatst tot het einde van de eerst volgend contact.
Als ik nu een nieuw contact wil toevoegen dan moet ik de formule eerst doortrekken naar de volgende rij.
Dat is iets omslachtig toch?

Hoe kan ik de formule zo plaatsen in column A dat ik die niet steeds hoe door te trekken naar d volgende rij.

Heeft iemand hier een VBA voor? Zelf kan ik niet met VBA overweg. :(
 
Het blijft moeilijk om een bestandje bij te voegen? Gebruik een formulier. Vraag hiermee het laatst gebruikte nummer op tel er 1 bij op en je hebt een nieuw Id.
 

Bijlagen

  • Frm_ dutchmarshalls.xlsb
    22,1 KB · Weergaven: 37
Beste Vena, mijn mond valt open van verbazing. waw!

Nog even een tweetal vragen.

1) In column A gebruik ik voor de nummering deze formule bij het invoeren van de naam in column B
=ALS(B3="";"";TEKST(RIJ(A3);"000216000"))

Gaat dit verloren en is het dan niet meer nodig?


2) 000216000 is de nummering die gehanteerd word. We gebruiken niet een standaard nummering 1, 2, 3 etc
Hier zijn fysieke contact dossiers op gebaseerd.

Kan de nummering ook met dit getal starten in column A

3) Hoe kan ik de huidige contacten copieren in de nieuwe setting zoals jij die gemaakt hebt.
Krijgen deze dan automatisch ook een nieuw contact nummer?

Dank je en nogmaals mijn verbazing is groot zeg.

Top hoor.:thumb:
 
Beste Vena, mijn mond valt open van verbazing. waw!

Nog even een tweetal vragen.

1) In column A gebruik ik voor de nummering deze formule bij het invoeren van de naam in column B
=ALS(B3="";"";TEKST(RIJ(A3);"000216000"))

Gaat dit verloren en is het dan niet meer nodig?


2) 000216000 is de nummering die gehanteerd word. We gebruiken niet een standaard nummering 1, 2, 3 etc
Hier zijn fysieke contact dossiers op gebaseerd.

Kan de nummering ook met dit getal starten in column A

3) Hoe kan ik de huidige contacten kopiëren in de nieuwe setting zoals jij die gemaakt hebt.
Krijgen deze dan automatisch ook een nieuw contact nummer?

Dank je en nogmaals mijn verbazing is groot zeg.

Top hoor.:thumb:

EXCUUS VOOR DE TWEEDE PLAATSING VAN DIT BERICHT.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik geen zin heb om jouw twee berichten te analysen. En er een opmerking staat in #13 over het plaatsen van een voorbeeld bestaand. Laat ik deze uitdaging geheel aan jezelf over.:d
 
Dat is jammer Vena, want ik ben een newbee als het om excel gaat en echt niet bekend met formules. Het geen ik heb heb ik gesnuffeld en of dankbaar gekregen van anderen die behulpzaam waren.

Ik heb met Alt F11, inmiddels geleerd, om te kijken of er een formule in VBA staat maar zie helaas alleen lege paginas.
Hoopte dat ik daarin iets kon wijzigen of aanpassen maar je formule is niet zichtbaar.

Kijk ik of doe ik iets verkeerd?
 
Hallo,

Wie kan me helpen met de telling in column A van dit Bekijk bijlage Frm_ dutchmarshalls test.xlsb document?

Ik heb hierin een formule =ALS(B2="";"";TEKST(RIJ(A2);"000216000")) zitten die er voor zorgt dat als ik een naam in column B ingeef, hij automatisch 1 optelt en zo vervolgens.
Zie A2, A3 en A4

Nu heb ik van VenA een code ontvangen waarbij ik op de knop nieuw kan klikken om een nieuw record in te voegen die tevens een telling in column A weer geeft.
Zie A5, A6, A7

Deze telling loopt niet gelijk met de eerste en zou dat toch graag willen. Reden is dat deze telling fysiek niet meer gewijzigd kan worden in bestaande contacten.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan