Pagina lokaal anders gepositioneerd dan op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Als ik pagina's op internet bekijk vergroot ik meestal mijn scherm door CTRL + middenwieltje, dit door slechte ogen!

Wanneer ik nu lokaal een pagina heb gemaakt ziet deze er goed uit, precies zoals ik het wil hebben.
Maar bij het bekijken op de website blijkt de plaatsing van sommige onderdelen ineens anders te zijn.
Dit komt door het vergroten van het scherm.
Is hier iets aan te doen zodat de pagina's er altijd hetzelfde uitzien?

Ik positioneer onderdelen in het html-file meestal door bijvoorbeeld:
Code:
<div class="descript" id="hoofd" style="position:absolute; width:730px; height:80px; left:580px; top:80px; z-index:2">
 
Je positioneert Absoluut. Dat is niet erg flexibel...
Experimenteer eens met andere manieren van positioneren, zoals je hier lezen kunt (engels is hopelijk geen bezwaar).
Misschien is dat wel de oplossing!
 
Bedankt Solaris,

Ga de link bekijken en zien of ik er wat mee kan.
CSS is me niet helemaal vreemd dus dat is een voordeel.
 
Het lijkt me heel erg veel werk om alle pagina's om te werken zodat ze niet meer absoluut
gepositioneerd zijn. Ik weet niet of dat wel haalbaar is.
 
Heb je een doctype bovenaan je pagina gezet?
Als je dat niet doet, kan het ook gebeuren dat je site er anders uit komt te zien dan je had bedoelt.
Het zou voor de CSS niets uit moeten maken of een website online of offline is.
Maar misschien doet een doctype het wel...
 
#BazzyTK

Ik heb inderdaad geen doctype bovenaan de pagina. Dus daar zal ik dan maar eens mee beginnen lijkt me. Nooit bij nagedacht dat dat zo'n invloed zou kunnen hebben.

Wat is trouwens het verschil tussen strict en transitional?
 
Laatst bewerkt:
Strict bevat minder elementen dan Transitional (is vrijer) en staat dus geen bijv frames toe.
Persoonlijk gebruik ik liever transitional, omdat het soms bijvoorbeeld gewoon handig is om bijvoorbeeld iframes in te voegen. :p
 
Dat is duidelijk bedankt.

Ik heb op de website: http://www.dynamicdrive.com/ flink wat CSS voorbeelden gevonden waar ik goed mee vooruit kan. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gunneweg,
Wat behalve de absolute positionering een rol zal spelen, is dat <div>'s zoals in je startvraag zowel een opgegeven breedte als hoogte hebben.
Dan is de rek er uit, en komt bij vergroting van het letterformaat de tekst over de grenzen van de div heen.
Het handigst is meestal om geen hoogte op te geven, dan kan die zich automatisch aanpassen. De layout moet verder wel rekening houden met het rekken en krimpen!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan