PAR ? bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

BiGWXXL

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Goede morgen membres,
Wie kan mij vertellen wat PAR bestanden zijn, wat ze doen en waarmee ik er mee kan werken.
Het net heeft me nog niet veel wijzer gemaakt, omdat het meeste in het engels is en mijn technisch engels niet geweldig is.
Daarnaast zie ik in nieuwsgroepen veel Y-gecodeerd staan, als je t weet help me dan ff verder...
Bedankt
BiGWXXL

Par bestanden zijn er voor om missende rar bestanden van een posting aan te vullen.
Par bestanden worden aangemaakt met daarvoor geschikte proggie zoals bv mirror , fsraid , smartpar , Quikpar.

mirror <font size="1"> (wordt niet meer verderontwikkeld door de maken en daardoor dus ook niet meer gebruikt.) </font> fsraid en smartpar maak je simpel gezegt kopie bestanden aan.
als je bv een image in 60 rar stukjes maakt en je zou daar met 1 van boven genoemde Par files bij willen maken dan is standaard zeg 10% Par aanmaken.
Rar files bestaan uit verschillende segmenten en de par proggies lezen al deze segmenten en maken aan de hand daarvan een soort kopie van segmenten, Waardoor de mogenlijkheid bestaat een kapot rar file te laten vervangen door een omgezet par file.

Quickpar is een heel ander verhaal.
Deze werkt weer met ze zelfde segmenten maar kan dus als er tijdens het posten van de rar files wat fout gaat zoals segmenten die niet goed doorkomen deze in het rar file repareren.
Het grote verschil met de eerder genoemde proggie en quickpar is dat je dus ook de evt defecte rar's moet downloaden om een goed resultaat te krijgen.
Wat de andere niet kunnen rar's echt repareren kan quickpar wel.

Wat de Y betekend die staat voor Yenc encoding.
Je kunt files UU encoden eigenljk standaard voor mail en eigenlijk ook voor bestanden.
er is een slimmerd geweest die dus uitgevonden heeft dar UU een hele grote header heeft als hij binarie files moet verzenden.
Yenc haald het gedeelte uit de header wat niet nodig is voor een binarie file en dat scheelt op een rar file van zeg 10 mb al veel kun je nagaan als je een posting van 800 mb doet dan scheelt het soms 100 mb posten alleen doordat Yenc de header veranderd.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Hier kan je alles lezen wat te maken heeft met het downloaden bij nieuwsgroepen.

Greetz Patrick

Gee thanks

Bedankt, voor de links en de goede uitleg.
Ik ga meteen lezen
BiGWXXL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan