Parameter wordt 2x gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

daansichien

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Ik heb een praktisch probleempje bij enkele query's, ik heb één parameter opgegeven met de nadruk op "één" en toch vraagt hij mij die parameter twee keer.

Ik ben dit probleem beginnen krijgen nadat ik gesorteerd heb op 2 kolommen, doe ik die sortering weg dan vraagt hij mij ze maar één keer. Die sortering kan ik echter niet weg doen zodat ik dus een oplossing moet vinden om die parameter maar één keer te laten verschijnen.

Kan mij hier iemand verder helpen?

Alvast bedankt!

Heb je de parameter ook gedefinieerd in de query zelf?

Volgende parameter heb ik opgesteld in mijn query:

[Wie is de dossiersbeheerder( 2=ADS; 3 =CR; 4=AV; 5=DS) ? :]

Het is gewoon héél opvallend dat hij mij het geen twee keer vraagt als ik die sortering verwijder.

Je start de query en hij vraagt om de parameters. Vervolgens ga je sorteren en daarmee start je de query weer, dus vraagt hij om de parameters. Stuur je de paramters aan vanuit je formulier, dan is je probleem volgens mij opgelost.

Daar heb ik je waarschijnlijk gelijk in want in mijn rapport op basis van deze query vraagt hij het maar één keer maar ik werk liever niet via een formulier maar toch via de query

Van waaruit query en sorteer je dan, als dat niet vanuit een formulier is?

Ik sorteer in de query zelf op de kolommen (Datum & Naam), zo geeft hij mij degene weer met de recentste datum + gestorteerd op alfabet. In de tabel waaruit deze query gegenereerd wordt is dit net hetzelfde.

En de query open je vanuit het databasevenster?

Die open ik idd vanuit het databasevenster, als je via de ontwerpweergave gaat van de query zelf dan vraagt hij het maar één keer maar aangezien degene die de database gaan gebruiken helemaal er niets van kennen is dat ook niet echt een optie.

Je bent dus een database aan het maken die anderen moeten gaan gebruiken. Je laat die gebruikers toch niet werken via het databasevenster. Zeker niet als het gebruikers zijn die niet veel kennis hebben van Access. Daarvor zijn nou de formulieren. Je gebruikers die doen dan alles met formulieren en rapporten op de voorgrond. De query's zijn hulpmiddelen op de achtergrond.

Mijn advies gebruik een schakelbord, formulieren en rapporten voor de gebruikers. Wil je hiervan voorbeelden zien, ga naar onderstaande link.

http://office.microsoft.com/en-us/access/HA012341591033.aspx

http://office.microsoft.com/en-us/templates/CT101527321033.aspx?av=ZAC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan