parameterwaarde opgeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdater

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2010
Beste forumleden,
Ik zit met volgende probleem. Ik heb een databank die vrij behoorlijk werkt (de runtimeversie wordt gebruikt voor de andere gebruikers). Ik weet niet hoe het komt maar op sommige pc' krijg ik nu telkens een schermpje met de vermelding geef parameterwaarde op. Wat de oorzaak is weet ik niet en vroeger was dit niet, ik veronderstel dat dit mss met updates te maken heeft.
Het systeem wil de parameterwaarde hebben van het "gebruikersformulier" dat normaal als verborgen openstaat met hierin alle gegevens van de gebruikers. Aan de hand van deze gegevens worden bepaalde funcitonaliteiten toegestaan of verborgen.
Dit "gebruikersformulier" is aangemaakt zonder query, (de gegevens zitten in het formulier zelf) dit werkt goed op de pc waar de databank op gecreerd is. Ik was van mening dat het wsch beter was om dit formulier te baseren op een query om zo het probleem om te lossen op de andere pc's. Doch door dit te doen, verschijnt nu deze boodschap (geef parameterwaarde op) op de pc waar de databank op gecreerd werd. Dus ik heb nu zelf ook dit probleem op mijn pc. Als ik nu weer de sql code direct plak in het formulier dan blijft deze foutboodschap bestaan. ik krijg ze dus niet meer weg. gelukkig had ik een backup gemaakt en met de oude versie is het probleem bij mij weg. Heeft iemand een idee hoe ik dit nu zou kunnen oplossen?? waar zit in feite het echte probleem?
Alle hulp is welkom.
bijkomende info: de databank werd initieel ontwikkeld met access 2007 maar reeds een jaar geleden is ze verder ontwikkeld in access 2010. Ik weet niet of dit kan helpen.
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet niet hoe ik dit kan oplossen?
groeten,
Rik

Is er iemand die mij hiermee kan helpen? ik denk dat ik ondertussen wel heb gemerkt dat het probleem zich steeds voordoet wanneer een bepaalde waarde afhangt van een openstaand formulier. maw. een query wordt uitgevoerd of toont gegevens afhankelijk van de criteria, die in de query staat. vb: in een criterea van een query staat [fomulieren]![frmgebruiker]![jufID]. bij mijn weten zou dat toch geen fouten mogen geven (in alle geval er zijn er meestal geen op een pc met acces 2010, maar wel met access 2007. ik snap het niet. wat zou hier een mogelijke oorzaak en beter nog de oplossing kunnen zijn?
groeten,
Rik

Wat een oorzaak zou kunnen zijn is dat er bibliotheken ontbreken op andere pc's die wel in de db gebruikt worden. Of dat er oudere versies staan. De enige manier om dat goed te controleren is door de db te compileren, maar op jouw eigen pc zal dat dan wel kloppen, omdat je de verwijzingen wel goed zal hebben staan. En op de pc's van de overige gebruikers is de db niet te compileren omdat je met een runtime werkt.
Als je mijn cursus zou volgen, dan zou je weten dat ik bepaald geen fan ben van criteria als: [fomulieren]![frmgebruiker]![jufID]. Deze criteria knokken met elkaar om welke de eerste fout mag genereren. Bijvoorbeeld als bij een gebruiker de syntax [foms]![frmgebruiker]![jufID] zou moeten zijn i.v.m. taalkwesties. Verwijzen naar een formulier gaat prima als de db niet verhuist, maar bij meerdere gebruikers zal ik het nooit toepassen. Wat ik dan doe, is de criteria vanuit het formulier hard in de query zetten. En dat is de techniek die ik dus regelmatig in de cursus gebruik.
Dat kan ofwel door formulieren/rapporten met de criteriumwaarde te openen, ofwel door de onderliggende query aan te passen middels de QueryDefs collectie.
Mijun tip is dus: pas al je formulieren/rapporten/queries aan en vermijd criteria op basis van formuliervelden. Al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die databases maken die er wèl gebruik van maken, en nooit problemen hebben. Die zijn dan wellicht beter geschikt om jouw vraag te beantwoorden :)

Octafish,

meestal probeer ik [formulier] te veranderen in [forms] maar ja , niet altijd omdat met access 2010 zelf vaak deze informatie erop wordt gezet (wat mij betreft vind ik dat geen verbetering)
Bij mijn weten worden de databanken ook gecomprimeerd in de runtime versie. ik kan dit zien omdat het aantal bites verminderd na het sluiten. Ik heb niet echt een andere keuze om het via deze weg te doen, de reden is dat niet iedereen access op hun pc's hebben staan en zoals je mss weet een school heeft maar zeer beperkte budgetten, (het ontwikkelen van mijn databank is ook geheel vrijwilligerswerk)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik "queryDefs " niet ken, waar kan ik daar meer over leren? en hoe werken ze? De reden waarom ik via formuliercriteria's werk is dat je op die manier wel naar externe gegevens kan verwijzen die men niet kan doen als men dat via 1 query moet doen. Ik zit nu wel de bedenking te maken dat ik ook in VBA verwijzingen heb naar bepaalde criteria (dit om bv knoppen te hiden) mss kan het zijn dat de fout vandaar komt?? (alhoewel je dan wel een andere fout zou krijgen denk ik ?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik "queryDefs " niet ken, waar kan ik daar meer over leren? en hoe werken ze?
De cursus 'Access' zou ik zeggen;)
Om een tipje van de sluier op te lichten: QueryDefs bevat de Queries van je db. Daar kun je de SQL van uitlezen, en veranderen. Die nieuwe SQL maak je op je formulier. [Forms] of [Formulieren] mag niet uitmaken; Access zou dat correct moeten vertalen. Maar dat gebeurt niet altijd, vandaar dat ik formulier criteria vermijd als dat mogelijk is. En mijn ervaring is dat bijna altijd... Kortom: ik raad je aan de db aan te passen, en de criteria niet meer zo te doen. Is even wat werk, maar je db wordt er stabieler van.

Michel,
Dat van die QueryDefs zal ik eens nakijken, wat ik soms wel doe is de sqlcode van een query in een formulier plakken dat werkt ook handig maar ik vermoed dat jij er iets anders mee bedoeld?
Ik hoop dat ik ondertussen het probleem heb opgelost, ik heb een nieuwe databank aangemaakt en alle objecten (forms, queries... )geimporteerd in deze nieuwe databank op dit moment lijkt alles te functioneren zonder probleem, zowel in access 2007 als in de runtime. (ik durf nog niet te hard te juichen, eerst nog wat afwachten ) ik vermoed dus dat er een of andere basisfunctionaliteit in access corupt was?
In alle geval bedankt voor de info.
ps: heb jij zelf ook een cursus access electronisch? je mag mij dat altijd laten weten (zoals je mss weet is mijn kennis nog steeds afkomstig van het cursusboek access 97, en ik kan mij van queryDefs niets herinneren ik was natuurlijk wel niet de beste leerling van de klas. :-)
groeten,
Rik

De Access cursus staat in de Handleidingen sectie voor de oudere afleveringen, en de laatste aflevering staat in de Nieuwsbrief die elke maand verschijnt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan